"Whuaaa, mijn laptop weet waar mijn huis woont"
Zie ook dit: http://html5demos.com/geo (non-IE, gebruik FF of Chrome)
Klik eerst even op de knop bovenaan die zal verschijnen dat je jouw locatie wilt delen..
Nu resulteert me dit in een raadsel:
Ik heb een Vista PC, verbonden via een kabeltje aan mijn router, en daar geeft hij aan dat ik in Utrecht zit, mijlenver van waar ik werkelijk ben.
Nu pak ik de laptop erbij die uit het jaar 2002 stamt met Linux (Xubuntu) erop, verbonden via WLAN en daar geeft hij precies aan waar ik mij bevind. Op de meter nauwkeurig zelf
Hoe weet die laptop dat? Naar mijn weten zit er geen GPS in, hij zit op dezelfde ADSL-verbinding aangesloten, en hij heeft ook geen GPRS? Is het aardse straling, is mijn laptop helderziend, kent het WLAN soms een verborgen mogelijkheid tot GPS of... vul maar in?
Wie weet hoe dit kan? Ik sta voor een raadsel.... :-S
Gewijzigd op 26/02/2011 23:13:52 door - Ariën -
Quote:
How does it work?
When you visit a location-aware website, Firefox will ask you if you want to share your location.
If you consent, Firefox gathers information about nearby wireless access points and your computer’s IP address. Then Firefox sends this information to the default geolocation service provider, Google Location Services, to get an estimate of your location. That location estimate is then shared with the requesting website.
If you say that you do not consent, Firefox will not do anything.
When you visit a location-aware website, Firefox will ask you if you want to share your location.
If you consent, Firefox gathers information about nearby wireless access points and your computer’s IP address. Then Firefox sends this information to the default geolocation service provider, Google Location Services, to get an estimate of your location. That location estimate is then shared with the requesting website.
If you say that you do not consent, Firefox will not do anything.
Ik moest eerst toestemming geven voordat het werkte. Ik werd naar de volgende pagina verwezen http://www.mozilla.com/en-US/firefox/geolocation/
Ik gebruik een Macbook, waarom je er zover van af zit met Vista weet ik niet. Ze zitten er ongeveer 50 meter naast in mijn geval. Nog steeds eng hoe nauwkeurig dit is.
Mijn 'vaste' PC zegt Utrecht, terwijl dat mijlen ver uit de buurt hier ligt, maar mijn laptop op dezelfde ADSL-aansluiting maar verbonden via een draadsloos WLAN'netje met de zelfde router, zegt de exacte plek waar ik me bevind... ?
hij zegt Leeuwarden, klopt niets van ;)
Jaron T op 26/02/2011 23:43:19:
hij zegt Leeuwarden, klopt niets van ;)
Check een een device met WLAN
(geldt ook voor anderen)
Klopt die wel?
En waarom weet ik dat? Nou, van de "Welkom bezoeker, ken jij deze hete dames uit Waarle al??" reclame...
En ik woon niet in Waalre of Grave, beide zitten er meer dan 100+ km vanaf.
EDIT: Hmm. kan ook komen omdat ik op Linux werk (Ubuntu).
Gewijzigd op 27/02/2011 00:18:53 door Bram Boos
- Aar - op 26/02/2011 23:13:10:
Big Brother is watching you, welkom in de wereld van Geo-location in HTML5.
Klik eerst even op de knop bovenaan die zal verschijnen dat je jouw locatie wilt delen..
Ik heb een Vista PC, verbonden via een kabeltje aan mijn router, en daar geeft hij aan dat ik in Utrecht zit, mijlenver van waar ik werkelijk ben.
Nu pak ik de laptop erbij die uit het jaar 2002 stamt met Linux (Xubuntu) erop, verbonden via WLAN en daar geeft hij precies aan waar ik mij bevind. Op de meter nauwkeurig zelf
Hoe weet die laptop dat? Naar mijn weten zit er geen GPS in, hij zit op dezelfde ADSL-verbinding aangesloten, en hij heeft ook geen GPRS? Is het aardse straling, is mijn laptop helderziend, kent het WLAN soms een verborgen mogelijkheid tot GPS of... vul maar in?
Dit is niet echt een raadsel.
Lees dit: http://www.soved.eu/u=63 + http://www.soved.eu/u=64
Heb ik een tijd mee gespeeld. Vergeet uit eindelijk niet alle rechten te ontzeggen, waarmee website's met de Geolocation API je locatie kunnen vinden.
Edit: linux word niet ondersteund door geolocation (als ik het goed heb)
Uitleg: Je weet vast nog wel dat Google met hun Street View cars onder andere MAC adressen en SSID's opsloeg. Google koppelt het SSID + MAC adress aan een zo nauwkeurig mogelijke GPS locatie, slaat dat op in een database, en berekent later via je WIFI verbinding, GPS locatie, of GSM verbinding, je locatie.
Denk bijvoorbeeld aan Hyves, Facebook en Twitter, als je je status update, weet opeens je telefoon precies te vertellen waar je bent : Geolocation.
Gewijzigd op 27/02/2011 00:25:02 door Sander de Vos
Dus Firefox haalt stuurt die data dan door naar Google zodra ik een Geo-location request doe? Klinkt tof, maar kent elke WiFi accespoint nog een ander uniek nummer dan de SSID-naam? Er zijn in NL 1000én SSID's met de naam Airport of Default...
- Aar - op 27/02/2011 00:49:07:
Dus Firefox haalt stuurt die data dan door naar Google zodra ik een Geo-location request doe? Klinkt tof, maar kent elke WiFi accespoint nog een ander uniek nummer dan de SSID-naam? Er zijn in NL 1000én SSID's met de naam Airport of Default...
Zoiezo word eerst een MAC adres verstuurd (bijna uniek nummer) en daarna pas het SSID, wat de gebruiker kan uitschakelen. Het MAC adres is dus een (bijna) uniek identifiactie nummer, wat altijd word verstuurd, om kenbaar te maken met welk netwerk je verbinding maakt of kan verbinden. Ik zeg bijna, omdat het altijd mogelijk is (softwarematig) via spoofing een MAC adres te veranderen. Meer info over het MAC adres vind je hier: http://www.soved.eu/u=65
Gewijzigd op 27/02/2011 00:58:09 door Sander de Vos
Okay, ik ga eens kijken wat er gebeurt als ik een andere AP pak hier in huis die al tijden uit staat.
Of hij herkent meteen waar je bent, of hij geeft een totaal andere locatie aan.
Heb zelf ook nog even een voorbeeldje gemaakt: http://www.soved.eu/v4/?p=geolocation
Gewijzigd op 27/02/2011 01:19:40 door Sander de Vos
Zit nog een beetje vol met kinderziektes.
Dus Firefox lijkt inderdaad een Google Webservice aan te roepen. Ik lees hier en daar ook over Google Gears die het ondersteund, maar die heb ik niet geinstalleerd op Xubuntu.
Hij zegt dat ik in Budapest zit en dat klopt. Alleen dan aan de andere kant van de straat :)
Gewijzigd op 27/02/2011 10:19:56 door Joakim Broden
Maar ik lees ook wat over de GeoLocation Google Gears, wat doet dan dan?
Of is dat te implementeren voor in IE zodat je met de Google Gears API in IE bijv. ook geolocation aan kan spreken?
(Voor betere browsercompatibiliteit...)
Anybody?
Misschien is het zo dat de locatie dmv normale gelocation opgeslagen wordt in de databases van gears, en dat je later dmv van google gears' getcurrentposition/getlastposition die waardes alleen uit de database fetched.
Bij mij zat hij 10 m verkeerd ;o
Oetzie cookie op 27/02/2011 10:15:04:
Bij mijn laptop met vista werkt hij goed, bij mij zit hij er een paar km vandaan.
Hij zegt dat ik in Budapest zit en dat klopt. Alleen dan aan de andere kant van de straat :)
En wat doe je op PHPHulp terwijl je in boedapest zit?
- Aar - op 27/02/2011 10:19:08:
Even een andere vraag erover. Firefox geeft de WiFi informatie dus inderdaad door aan de Google Geolocation Webservice.
Of is dat te implementeren voor in IE zodat je met de Google Gears API in IE bijv. ook geolocation aan kan spreken?
Anybody?
Anybody?
De Google Gears Geolocation hoord bij de Google Gears API, het valt dus onder elkaar.
Geolocation gebruikt dus de Google Gears API, meer info op http://www.soved.eu/u=66
PHP Jasper op 27/02/2011 13:05:06:
Bij mij zat hij 10 m verkeerd ;o
Bij mij ook! Grappig is als ik bij street view kijk, dat de pointer bij de buren voor de deur staat!