windows 10 mail
Even een kort vraagje. Ik moet voor iemand op z'n computer de mail instellen. Het gaat om een Windows 10 pc. Wat zijn jullie ervaringen met de ingebouwde mail app van Windows 10? Werkt dat oké? Ik lees namelijk op internet ook best veel reacties van mensen die het maar niks vinden.
Mijn vraag is dus eigenlijk, zal/kan ik gewoon die mail app van Windows zelf gebruiken, of kan ik bijv. beter een losse mail app installeren, bijv. Mozilla Thunderbird?
Wat zijn jullie (de Windows 10-gebruikers) ervaringen?
Vraag het gewoon aan degene voor wie je de mail moet instellen. Hij/zij moet er uiteindelijk mee werken.
Die heeft er ook niet zoveel verstand van ;-) Vandaar dat ik hier even vraag of iemand goede/slechte ervaringen heeft met de ingebouwd mail app van Windows 10. Iemand?
Het advies van Ben lijkt me verstandig. Vraag de gebruiker zelf waarmee deze het liefst mailt en installeer dat of iets dat er veel op lijkt.
De meeste doen niet onder voor een geïnstalleerde webmail client.
Mail in windows 10 is prima als je klant alleen een hotmail of gmail account heeft.
Voor het instellen van een POP if IMAP account is het een onmogelijk mailprogramma. Beter is om dan Mozilla Thunderbird te instaleren; daarmee is een mix in te stellen van beide soorten accounts. Op die manier hoeft de klant ook in de toekomst -als hij eventueel een ander type account erbij neemt- niet te veranderen. Ook de gratis beschikbare -iets uitgebreider- Microsoft LiveMail voldoet niet bij verschillende types mailaccounts.
Bij Mail zowel als Livemail werkt het adressenbestand alleen met de adressen die je voor en met Hotmail of gmail gebruikt terwijl Thunderbird ingesteld kan worden om alle adressen op te nemen.
Succes!
>> Dat vind ik toch wel veelzeggend: iedereen gebruikt liever iets anders.
Da's inderdaad vreemd. Weet je toevallig ook WAAROM ze liever iets anders gebruiken?
@Frans Muller
>> Mail in windows 10 is prima als je klant alleen een hotmail of gmail account heeft.
Nee het is volgens mij geen Hotmail of Gmail maar gewoon iets Nederlands volgens mij, Ziggo of Kpn ofzo. (Is trouwens niet voor een klant maar gewoon een kennis.)
>> Voor het instellen van een POP if IMAP account is het een onmogelijk mailprogramma.
Kun je dit nog toelichten? Als ik op internet kijk kun je ook gewoon imap instellen. Hier bijv. een uitleg: https://forum.zeelandnet.nl/e-mail-10/e-mail-instellen-windows-10-1786
Het verschil tussen g- of hotmail en anderen is dat hotmail en gmail webmails zijn en je mailprogramma even een soort van browser is waarmee je webmail kijkt. Nu hebben commerciele providers tegenwoordig ook graag dat je de IMAP gegevens instelt waarmee je direct op hun server werkt maar ik raad aan om de POP instellingen te gebruiken.
Om terug te komen op 'MAIL' in W10: het is bij lange na niet het eenvoudig mailprogramma zoals ingesloten in WindowsXP. MAIL in W10 is nog eenvoudiger! (en nog minder aan te raden. de weinige keren dat ik Mail instelde bleven er klachten komen en was de oplossing overschakelen in een later stadium wat altijd voor een klant lastig is om om te schakelen)
Ik volg je niet helemaal Frans. Ik snap dat mensen meerdere mailadressen kunnen hebben ... Jij zei eerder "Mail in windows 10 is prima als je klant alleen een hotmail of gmail account heeft." Dat snap ik niet. Wat is het probleem als je andere of meerdere mailadressen hebt? Wat gaat er dan mis?
Mijn advies blijft echt: niet doen als je je kennis tot vriend wilt houden. (of je moet een goede reden hebben elke week een paar keer op bezoek te moeten :-);-))
Alleen als je kennis alleen hor=tmail heeft werkt Mail goed.
(vorige ervaringen bij gecombineerde mail: wachtwoorden worden soms niet onthouden, er wordt geen contact met de server gemaakt, mail komt pas laat binnen, enz. enz.)
Ook als hij/zij alleen hot- of g-mail heeft zou ik aanraden; ga over op LiveMail (gratis van Microsoft te downloaden)Dat is ook nog eens gebruiksvriendelijker!
Oke .. maar hij heeft zover ik weet alleen ziggo of kpn. Maakt het dan nog iets uit? Zijn er nog andere redenen waarom ik bijv. beter live mail of thunderbird kan gebruiken (en als je tussen die 2 moet kiezen welke zou het dan zijn)? Omdat de windows 10 app zit ingebakken lijkt het me overigens wel een veilige optie omdat ie regelmatig geupdate wordt lijkt me. Of is dat bij live mail ook zo?
Ervaring leert dat Ziggo redelijk gaat in Mail maar elk KPN account (of dochter) geeft problemen als eerder genoemd. Vooral bij IMAP instellingen geven die KPN dochters problemen. Verschillende 'dochters' worden zelfs niet herkend door het Mail programma.
Mijn advies blijft om Thunderbird te instaleren. Dan kan je kennis altijd een ander mailadres erbij nemen. Je ontkomt tegenwoordig bijna niet aan het afsluiten van een Google of Microsoft mail. Zeker in W10 kun je, als je nieuwe apps wilt instaleren, beter een hotmail account hebben. Op die manier kan je tussen verschillende computers en mobieltjes synchroniseren. (Microsoft wil echt 'Big Brother' zijn!)
Samenvattend: installeer Mozilla Thunderbird als mailprogramma en adviseer je kennis een Hotmail account te openen. Dat geeft een tevreden kennis en voor jou een goed gevoel!
Oké, thanks ;-)