windows 10 probleem
Ik probeer dus iemand te helpen met z'n windows 10. Hij heeft een nieuw systeempje via via gekregen, maar nu werkt de monitor niet. Windows start op, je ziet heel even het beginscherm en dan valt het beeld weg en komt er zo'n melding/waarschuwing van de monitor zelf dat de resolutie niet klopt. Ik heb de handleiding van de monitor opgezocht, en je kunt de resolutie van het scherm niet aanpassen. Je moet de resolutie in Windows zelf aanpassen. Probleem is dat ik vanwege die melding heel Windows dus niet te zien krijg, en de resolutie in Windows dus ook niet kan aanpassen. Ik heb al even een andere (oude) monitor aangekoppeld, maar ook die monitor geeft zo'n resolutie foutmelding. Iemand toevallig een idee hoe ik dit kan oplossen :-s
Safe mode al geprobeerd?
Ik heb alle F-toetsen geprobeerd ... maar geen safe-mode :-(
http://www.digitalcitizen.life/4-ways-boot-safe-mode-windows-10
Ik weet niet zeker of het bij Windows 10 ook nog werkt, maar vroeger kon je dit probleem eenvoudig oplossen door voor het aanpassen van de instellingen tijdelijk een andere monitor aan te sluiten die meerdere resoluties ondersteunt, inclusief de resolutie van de monitor die je eigenlijk wilt aansluiten.
Tja, ik heb het al met een andere monitor geprobeerd en daar precies hetzelfde probleem :-s
Handigst zou zijn als ik in de safe mode kan komen, maar dat gaat dus niet. Gaat goed met dat Windows 10.
Gewijzigd op 08/08/2016 14:53:40 door Ben van Velzen
Is dat wel veilig :-/ Crasht de harddisk dan niet volledig?
Gewijzigd op 08/08/2016 15:06:58 door Ben van Velzen
En dat dan 2x doen, en gaat ie dan automatisch in safe mode, of moet ik een bepaalde optie kiezen?
Een ander punt is dat ik jouw symptomen eens eerder heb gezien met een defecte videokaart (de klok liep niet meer synchroon op de hogere resoluties waardoor monitoren het vertikten).
Als ik dan dus in die Recovery Environment kom, dan moet ik daar dus de "safe mode" selecteren? En dan start ie opnieuw op in safe mode? Op die manier?
En in safe mode kan ik daar dan de resolutie aanpassen? Zou dat werken?
Gewijzigd op 08/08/2016 15:27:39 door Ben van Velzen
Oke, thanks Ben. Ik zal het op deze manier proberen!
Alleen wat nu? Ik kan dus de resolutie in de safe modus aanpassen, maar als ik de computer daarna opnieuw opstart, dan neemt ie de resolutie niet over in de normale modus en krijg ik die waarschuwing weer in beeld dat de resolutie niet klopt. Iemand nog een goed idee hoe ik dat kan oplossen?
Lijkt er op dat die niet juist zijn.
Heb jij het nu dan over de driver van de monitor?
Video(kaart) driver en uiteraard de juiste monitor instellen.
Oké ... maar in de veilige modus werkt de videokaart en de monitor wel gewoon ... dus eigenlijk zou dat dan goed moeten zijn. Zodra ik opnieuw opstart en dus weer in de normale modus kom, gaat het fout. Dan krijg ik een zwart scherm en gaat de monitor weer die waarschuwing geven dat de resolutie niet klopt. Het lijkt dus alsof de resolutie in de normale modus te hoog is ingesteld voor die monitor. De vraag is dan hoe ik vanuit de veilige modus de resolutie voor de normale modus kan wijzigen.
Je kan in de veilige modus, indien nodig, de juiste drivers installeren.
Ja oké ... maar in de veilige modus werkt alles ... dat is het probleem. Als ik in de veilige modus de juiste resolutie instel, dan neemt ie dat blijkbaar niet over in de normale modus waardoor het dus fout gaat.
Wat gebeurt er als je in safe mode gewoon hardhandig de drivers deinstalleert?