Windows Defender
Is het slim om in Windows 10 naast Windows Defender nog extra antivirus software te draaien? Of is Windows Defender afdoende?
Gebruik alleen Defender, geen (illegale) zooi op mijn pc, doe geen ranzige website bezoeken.
Dus waarom nog 1 extra anti virus programma draaien? vertraagt de boel, en als je pech hebt dan zien ze elkaar als virus. Dus ik doe het niet.
Toevoeging op 07/12/2020 11:56:25:
Geen idee of het slim is.
Gebruik alleen Defender, geen (illegale) zooi op mijn pc, doe geen ranzige website bezoeken.
Dus waarom nog 1 extra anti virus programma draaien? vertraagt de boel, en als je pech hebt dan zien ze elkaar als virus. Dus ik doe het niet.
Hmmm... een foutmelding:
Reageren op Windows Defender
Class Egulias\EmailValidator\EmailValidator does not exist
Ik push het nog eventjes...
Ikzelf heb altijd AVG of Avast gedraaid naast Defender, geeft een irritante ad pop-ups, maar werkt wel.
Op een andere PC lijkt het spaak te lopen met beiden, en is het een prijzenslag aan BSOD's. Toen ik AVG of Avast eraf gooide (beiden geprobeerd, met BSOD's tot gevolg) waren de blauwe vijanden eindelijk vertrokken.
Gewijzigd op 07/12/2020 12:21:08 door - Ariën -
Je kunt nog steeds een ander anti-virusprogramma gebruiken dan Windows Defender (F-secure, Symantic, ..) deze vervangt dan functionaliteiten van Windows Defender. Dat is omdat als je meer dan 1 anti-virusprogramma hebt draaien, ze elkaar per definitie in de weg zitten.
Waarom zou je een ander anti-virusprogramma willen naast Windows Defender? Niet ieder programma is hetzelfde, sommige hebben betere heuristics of detecteren meer signatures, of zijn gebruiksvriendelijker, of goedkoper.
Kortom er is veel keuze, zie bijvoorbeeld:
https://www.security.nl/posting/619076/Test%3A+twintig+virusscanners+voor+Windows+10+vergeleken
>> Gebruik alleen Defender, geen (illegale) zooi op mijn pc, doe geen ranzige website bezoeken.
Ik denk dat iedere website potentieel een virus kan bevatten. Wat dacht je van reclames/banners? Die worden vaak door 3e partijen geplaatst. Als zo'n banner geïnfecteerd raakt, kunnen er in 1 klap tienduizenden sites 'besmet' zijn. Je hebt het dus niet altijd zelf helemaal in de hand.
@Ad Fundum
>> ze elkaar per definitie in de weg zitten.
Dat hoeft niet per se. Er zijn er ook die naast elkaar kunnen draaien.
>> Waarom zou je een ander anti-virusprogramma willen naast Windows Defender?
Ik heb gelezen dat Windows Defender niet op zero-day attacks reageert, waar sommige andere virusscanners dit wel doen.
Laat ik het anders zeggen: ik heb er nog nooit last van gehad.
Weet ik zeker dat ik nooit een virus heb gehad? nee, dat niet.
Maar als ik er 2 scanners op had lopen, had die het dan wel opgepikt? Geen idee.
Het leven bestaat nu eenmaal uit risico's, net zo goed als dat ik in mijn auto stap en een ongeluk kan krijgen.
Had ik dan een tank moeten gaan rijden om dat risico niet te lopen? :)
Toevoeging op 07/12/2020 23:09:11:
Tuurlijk kan je niets uitsluiten of het veilig is.
Laat ik het anders zeggen: ik heb er nog nooit last van gehad.
Weet ik zeker dat ik nooit een virus heb gehad? nee, dat niet.
Maar als ik er 2 scanners op had lopen, had die het dan wel opgepikt? Geen idee.
Het leven bestaat nu eenmaal uit risico's, net zo goed als dat ik in mijn auto stap en een ongeluk kan krijgen.
Had ik dan een tank moeten gaan rijden om dat risico niet te lopen? :)
@arien,
Foutmelding begint beetje irritant te worden, post ook dubbel.
Geen probleem, dacht dat ik weer eens een "maandag" probleem had aan deze kant. :)
Gewijzigd op 07/12/2020 23:11:56 door Bart V B
>> Weet ik zeker dat ik nooit een virus heb gehad? nee, dat niet.
Dat laatste is wel een beetje waar het om draait. Je weet het niet. Blijkbaar pikt Defender het nodige niet op. Wat betreft de vergelijking tussen een auto en een tank ... jouw auto heeft vermoedelijk ook de nodige veiligheidsmaatregelen, airbag, kreukelzone e.d. Zaken die 'vroeger' in de beginfase van auto's minder relevant/noodzakelijk waren. Dus de gedachte 'omdat je het niet ziet is het er (vermoedelijk) niet' is eigenlijk wel een beetje makkelijk, hoewel ik het wel begrijp hoor.
Een voorbeeldje dat ik ergens op internet las. Iemand gebruikte alleen Windows Defender en schakelde toen een extra virusscanner bij. Bleken er gewoon op dat moment 2 virussen te draaien die continue bitcoins aan het minen waren. Windows Defender had er niks van gemerkt. Mja, dat vind ik toch best wel een beetje zuur...
Die virussen zullen niet in een legaal programma verstopt zitten.
Dus daar gaan we weer naar mijn eerste argument, gebruik alleen programma's die legaal zijn.
Dat kan uiteraard ook binnen zijn gehaald via je browser ... ik zeg niet dat het zo is. Ik weet het namelijk niet.
Ik weet dat Freedom Internet (opvolger XS4ALL) een licentie gratis geeft van F-Secure voor 5 apparaten. (Windows, OSX, Android, maar geen Linux)
Thanks voor de tip. Zal eens kijken hoe dat zit.
Gewijzigd op 11/12/2020 13:33:05 door Aad B
De PiHole lijkt mij ook interessant, maar ik moet even kijken of ik dat kan combineren met mijn RPi waar nu Home Assistent op draait. maar volgens mij zijn de YouTube ad's bijna niet te blocken, geloof ik?
Vroeger heb ik wel eens zonealarm gebruikt. Ik lees op hun website dat het kan samenwerken met windows defender. Dit lijkt me dus wel een goede optie. Ik vind het wel prettig om windows defender te blijven gebruiken, omdat je dan tegen alle standaardzaken bent beveiligd. Zonealarm kan dan extra beveiliging leveren (o.a. tegen 0-day exploits). Ik herinner me dat er ook een uitgebreide firewall op zat. Je kunt dan iedere component dat het internet op wil of alles wat juist binnenkomt van het internet blokkeren of toestaan. Als er dus uit het niets iets ineens toestemmning vraagt om internet op te gaan, weet je dat het niet in de haak is.
- Ariën - op 11/12/2020 15:08:13:
De PiHole lijkt mij ook interessant, maar ik moet even kijken of ik dat kan combineren met mijn RPi waar nu Home Assistent op draait. maar volgens mij zijn de YouTube ad's bijna niet te blocken, geloof ik?
PiHole kan er gewoon bij. Je moet dan even de lighttp poort aanpassen en het vervelende van PiHile is dat na een update de lighttp weer op 80 staat6 maar als je dat eenmaal weet is het slechts een ongemakje, bugje. En ja YouTube wordt steeds beter met de ad's en tot vervelens toe. Helaas.
@Ozzie: Die zonealarm ken ik niet. Klinkt interessant: alles wat het internet op wil heeft toestemming nodig. Ik ga daar ook eens naar kijken.
>> Die zonealarm ken ik niet. Klinkt interessant: alles wat het internet op wil heeft toestemming nodig. Ik ga daar ook eens naar kijken.
Ja, ik overweeg ook mo zonealarm aan te schaffen. Dan kan ik als het goed is Windows Defender blijven gebruiken en kan ik gebruikmaken van de bescherming tegen 0-day exploits en heb ik er een mooie firewall bij. Wat ik me van destijds (jaaaren geleden) herinner is dat je de firewall kon instellen op een stricte modus op applicatie niveau of component niveau. Niks kon zomaar het internet op. Als je dan nieuwe software installeerde kwam er een pop-up, zoiets als 'programma x of component y wil het internet op. Toestaan of weigeren?'
Gewijzigd op 13/12/2020 23:47:04 door Ozzie PHP