windows xp formatteren?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Ozzie PHP

Ozzie PHP

04/08/2016 16:26:53
Quote Anchor link
Hey guys,

Ik ga straks voor iemand de harde schijf in een oude windows xp bak formatteren. (Die computer gaat weg.)

Hoe kan ik dat het handigste doen? Ik weet dat je de boot cd kunt gebruiken en dan een nieuwe installatie kunt doen waarbij je ervoor kunt kiezen om de schijf te formatteren. Maar ik hoef alleen de schijf te formatteren en er hoeft geen nieuwe versie op. Is er misschien een handig tooltje waarmee ik dit kan doen?

For the record ... er is maar 1 primaire schijf.

Iemand een tip?

PHP hulp

PHP hulp

27/11/2024 18:30:45

- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

04/08/2016 16:37:15
Quote Anchor link
BootCD gebruiken, en die weer eruit halen als je gaat formatteren. ;-)

Ozzie PHP

Ozzie PHP

04/08/2016 16:41:59
Quote Anchor link
Ariën ... hoe bedoel je "eruit halen als je gaat formatteren"?
Dus formatteren starten en dan boot cd eruit halen? En wat gebeurt er dan na het formatteren? :-)

- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

04/08/2016 16:43:56
Quote Anchor link
Dan reboot de pc, en heb je een lege C-schijf.

Edit: Misschien dat de PC er dan wel op staat te hameren dat iemand de Windows XP CD erin moet stoppen. Maar okee, daar blijft het dan hoogstens bij.
Gewijzigd op 04/08/2016 16:48:25 door - Ariën -

Ivo P

Ivo P

04/08/2016 16:51:02
Quote Anchor link
wat is je doel van het formateren?

Schone pc voor een nieuwe gebruiker? of een schijf waar jouw data vanaf is en gaat de pc naar de schroothoop?

In dat geval zou je om zeker te zijn van het niet lekken van de data de schijf middels een hamer kunnen hervormen.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

04/08/2016 16:51:06
Quote Anchor link
Ah oké ... dan zal ik het op die manier doen. Thanks :-)

Toevoeging op 04/08/2016 17:14:04:

>> of een schijf waar jouw data vanaf is en gaat de pc naar de schroothoop?

Ja inderdaad ...

>> In dat geval zou je om zeker te zijn van het niet lekken van de data de schijf middels een hamer kunnen hervormen.

Ja, ik denk dat ik dat inderdaad maar ga doen. Eerst even formatteren ... en daarna ... RAMMEN! :-)

Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

04/08/2016 17:15:54
Quote Anchor link
Even door de MRI-scanner ...

Maar zonder gekheid: er zijn speciale tools die een schijf wipen/erasen tot op de laatste bit. Als je alleen maar format doet, wis je die data namelijk niet. (Je wist alleen de inhoudsopgave maar niet de inhoud.)

- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

04/08/2016 17:20:47
Quote Anchor link
Achterop zit vaak nog een leuk stickertje, die een gat verbergt.... ;-)

Ivo P

Ivo P

04/08/2016 17:22:28

Ozzie PHP

Ozzie PHP

04/08/2016 17:45:40
Quote Anchor link
>> Maar zonder gekheid: er zijn speciale tools die een schijf wipen/erasen tot op de laatste bit.

Weet je zo'n tooltje Ward?

>> Achterop zit vaak nog een leuk stickertje, die een gat verbergt.... ;-)

Wat voor gat?

Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

04/08/2016 17:52:08
Quote Anchor link
Bijvoorbeeld DBAN: http://www.dban.org/

(Ik gebruik zelf een commerciële 'shredder' voor het vernietigen van vertrouwelijke bestanden, maar die heb ik nog nooit op een complete schijf losgelaten.)

Ozzie PHP

Ozzie PHP

04/08/2016 17:58:17
Quote Anchor link
Oké, thanks allemaal. Ik ga ermee aan de slag.

Bart V B

Bart V B

04/08/2016 17:59:52
Quote Anchor link
Als de pc echt oud is, zou het misschien kunnen om het low level format te doen via cmos?
Maar dat kan alleen met echt oude pc's :)

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.