windows xp formatteren?
Ik ga straks voor iemand de harde schijf in een oude windows xp bak formatteren. (Die computer gaat weg.)
Hoe kan ik dat het handigste doen? Ik weet dat je de boot cd kunt gebruiken en dan een nieuwe installatie kunt doen waarbij je ervoor kunt kiezen om de schijf te formatteren. Maar ik hoef alleen de schijf te formatteren en er hoeft geen nieuwe versie op. Is er misschien een handig tooltje waarmee ik dit kan doen?
For the record ... er is maar 1 primaire schijf.
Iemand een tip?
BootCD gebruiken, en die weer eruit halen als je gaat formatteren. ;-)
Dus formatteren starten en dan boot cd eruit halen? En wat gebeurt er dan na het formatteren? :-)
Edit: Misschien dat de PC er dan wel op staat te hameren dat iemand de Windows XP CD erin moet stoppen. Maar okee, daar blijft het dan hoogstens bij.
Gewijzigd op 04/08/2016 16:48:25 door - Ariën -
Schone pc voor een nieuwe gebruiker? of een schijf waar jouw data vanaf is en gaat de pc naar de schroothoop?
In dat geval zou je om zeker te zijn van het niet lekken van de data de schijf middels een hamer kunnen hervormen.
Toevoeging op 04/08/2016 17:14:04:
>> of een schijf waar jouw data vanaf is en gaat de pc naar de schroothoop?
Ja inderdaad ...
>> In dat geval zou je om zeker te zijn van het niet lekken van de data de schijf middels een hamer kunnen hervormen.
Ja, ik denk dat ik dat inderdaad maar ga doen. Eerst even formatteren ... en daarna ... RAMMEN! :-)
Maar zonder gekheid: er zijn speciale tools die een schijf wipen/erasen tot op de laatste bit. Als je alleen maar format doet, wis je die data namelijk niet. (Je wist alleen de inhoudsopgave maar niet de inhoud.)
Achterop zit vaak nog een leuk stickertje, die een gat verbergt.... ;-)
Weet je zo'n tooltje Ward?
>> Achterop zit vaak nog een leuk stickertje, die een gat verbergt.... ;-)
Wat voor gat?
http://www.dban.org/
(Ik gebruik zelf een commerciële 'shredder' voor het vernietigen van vertrouwelijke bestanden, maar die heb ik nog nooit op een complete schijf losgelaten.)
Bijvoorbeeld DBAN: (Ik gebruik zelf een commerciële 'shredder' voor het vernietigen van vertrouwelijke bestanden, maar die heb ik nog nooit op een complete schijf losgelaten.)
Oké, thanks allemaal. Ik ga ermee aan de slag.
Maar dat kan alleen met echt oude pc's :)