xampp en mod rewrite

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Marc Calis

Marc Calis

15/08/2010 14:43:32
Quote Anchor link
Hallo iedereen, ik ben nieuw en nog wat onwennig hier. Mijn naam is Marc en hoop hier wat contacten te leggen en samen problemen te tackelen.

Ik heb op mijn pc een xampp installatie draaien, werkt perfect! Nu ben ik bezig met mod Rewrite. Super maar ik vind het erg complex. Het werkt nu, echter mijn probleem is het volgende:

Ik kan de site welke ik lokaal test, niet 1-op-1 overzetten op de server. Ik moet dan het .htaccess bestand aan passen en alle links in de site en verwijzingen naar css en afbeeldingen.

Lokaal staan onder de directory "c:/htdocs" de websites waar ik mee bezig ben. Als ik nu een site maakt, bv "testsite", kan ik deze in mijn browser bekijken via "//localhost/testsite". De pagina's worden geladen via "//localhost/testsite/nieuws/"

Mod Rewrite werkt dan prima met het volgende .htaccess bestand:

# AddHandler application/x-httpd-php .php
Options All -Indexes
rewriteEngine on
rewriteBase /testsite

rewriteRule ^(.*)/$ ?p=$1 [L]

Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik zonder al te veel aanpassingen, mijn site op de server kan zetten en dat mod Rewrite nog steeds goed functioneerd?

PHP hulp

PHP hulp

23/11/2024 17:35:23

Joren de Wit

Joren de Wit

15/08/2010 14:53:11
Quote Anchor link
In principe zijn bij mod rewrite alle paden relatief ten opzichte van de RewriteBase, dus dat zou geen probleem mogen geven. Zorg er wel voor dat je RewriteBase klopt. Ik weet het niet zeker, maar de / zou wel eens achter testsite moeten kunnen staan...

Wat is de foutmelding die je krijgt? En wat moet je veranderen zodat het op je remote server wel werkt?

Marc Calis

Marc Calis

15/08/2010 16:20:00
Quote Anchor link
"RewriteBase /testsite" blijkt correct en alle paden zijn inderdaad relatief hieraan. Dit is een stap vooruit.

Het laden van de site, zowel lokaal als remote, gaat nu prima; css en afbeeldingen worden gevonden!

Wat gaat er nog mis:
Lokaal: als ik de link met href="/nieuws/" aanklik, komt in de adresbalk van de browser: "//localhost/nieuws/" en de bekende melding "Object niet gevonden" in het browservenster. Hij gaat dus 1 dir niveau terug met alle gevolgen van dien.

Remote: als ik de link met href="/nieuws/" aanklik, wordt de juiste pagina geladen echter is mijn css niet vindbaar.

B a s
Beheerder

B a s

15/08/2010 16:26:46
Quote Anchor link
En als je die pagina via http://127.0.0.1/ aanroept en dan klikt, gaat het dan niet goed? Hoe link je naar je CSS bestand toe?

Marc Calis

Marc Calis

15/08/2010 16:41:18
Quote Anchor link
Dit geeft hetzelfde resultaat als //localhost/
css link: "<link href="site/css/css_layout.css" rel="stylesheet" ti..."

de dir "site" staat in /testsite.

B a s
Beheerder

B a s

15/08/2010 16:57:35
Quote Anchor link
Moet je dan niet linken naar /testsite/site/css/css_layout.css? Dus met een forward slash die verwijst naar je document root?

Marc Calis

Marc Calis

15/08/2010 17:26:33
Quote Anchor link
Dit werkt remote prima, maar lokaal niet, dan moet ik de / verwijderen.
Tevens zit ik nog dat ie dan lokaal //localhost/nieuws/ aanroept, ipv "//localhost/testsite/nieuws/" als ik de link "/nieuws/" aanklik.

15/08/2010 17:54:39
Quote Anchor link
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
moeten wel toegevoegd worden

Marc Calis

Marc Calis

15/08/2010 19:18:04
Quote Anchor link
Maar, waar zou ik dat dan moeten plaatsen? Voor de rule?

15/08/2010 19:22:48
Quote Anchor link
Ja.
http://wiki.phpfreakz.nl/Mod_rewrite#RewriteCond
Gewijzigd op 15/08/2010 19:23:53 door

Marc Calis

Marc Calis

17/08/2010 23:40:29
Quote Anchor link
Pfff, het blijft een lastig verhaal. Ik ben nu wel iets verder. Na mijn vakanatie kom ik hier nog op terug. In ieder geval alvast hartelijk dank voor jullie moeite en in zet!

Marc Calis

Marc Calis

28/09/2010 00:00:06
Quote Anchor link
Ik zou nog terug komen op dit probleem. Inmiddels is het helemaal opgelost. De truuk zit, achteraf simpel genoeg, in VirtualHost, welke je in de httpd-vhosts.conf van xampp kan instellen. Tezamen met je "hosts" bestand van windows, waarin je de servernaam en bijbehorende IP [localhost] aangeeft, werkt dit super. Ik kan mijn sites nu 1-op-1 overzetten zonder enigen aanpassing.

Dank aan iedereen die mee heeft gedacht!

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.