xDebug issue
Gebruik PHP 8.2.12 in XAMPP omgeving met daarin een project in Laravel 10.34.2
Als IDE gebruik ik PHPStorm 2023.1.2
Heb de DLL voor xDebug 3.3.1 gedownload en geplaats in folder c:\xampp\php\ext
In c:\xampp\php\php.ini staat onderstaand blok:
[Xdebug]
zend_extension=c:\xampp\php\ext\php_xdebug.dll
xdebug.mode=debug
xdebug.idekey=PHPSTORM
xdebug.start_with_request=trigger
In phpinfo zie ik alle verwachte xDebug vermeldingen met juiste versienummer terug.
In PHPStorm wordt eveneens de juiste xDebug versie herkend en getoond onder File -> Settings -> PHP en dan de knop met drie puntjes achter de CLI Interpreter, die overigens achter ‘c:\xampp\php\php.exe’ ook netjes de juiste php versie ( 8.2.12 ) weergeeft.
Tot zover alles goed, schat ik zo in. Alleen, het debuggen van de API’s vanuit de FireFox extensie ‘REST client APIs Hub’ werkt nog niet. Wat ik daarbij wil bereiken is dat wanneer ik de test met de ‘Send’ knop start, het proces blijft ‘hangen’ op het in PHPStorm aangegeven break-point. Als ik dan naar PHPStorm ga, moet ik dat breakpoint herkenbaar in code terug kunnen zien en moet er onderin een debug popup verschijnen. Vóór iemand dát oppert: Heb in PHPStorm de ‘debug listener’ – met ‘telefoon-van-haak’ icoontje – ook aangezet.
De API’s vanuit deze extensie zonder debug testen werkt overigens wel. Moet daartoe in het command prompt scherm éérst naar c:\xampp\htdocs\xampp\laravel_project en van daar het commando php artisan serve - port=8000
Heb in FireFox de extensie ‘xdebug-ext’ op de taakbalk in de browser weten te zetten en kan daar die ook aan- en uitzetten. De extensie ‘xdebug-helper’ kreeg ik niet op de taalkbalk. De ‘xdebug-ext’ extensie staat overigens op alle tabbladen behalve die van de ‘REST client’ extensie, maar in een eerdere xDebug opstelling gezien dat dat ook niet perse nodig zou moeten zijn.
Vermoed dat ik iets kleins en triviaals mis, waardoor de REST Client en PHPStorm/XAMPP elkaar hierin niet kunnen vinden, maar kan maar niet ontdekken wat.
Iemand een suggestie?
GeeBee
Ben benieuwd wat er uit komt.