Zeik-community
Pagina: « vorige 1 2 3 ... 5 6 7 8 9 ... 14 15 16 volgende »
Ik hoop nog steeds van harte dat phphulp ooit weer wordt zoals het was, een community die er wil zijn voor de beginners, maar ook voor de gevorderde. Hiervoor zullen er wel dingen moeten veranderen, om het aantrekkelijk te maken voor de mensen die al wel het 1 en ander van PHP afweten.
@Loran: ik weet 'het' ook - http://webdevhulp.nl/ (iChris & Karl & ? zullen nu wel boos zijn whahaha)
Edit: smalle sites zijn trouwens wel fijn als je via VNC werkt waar de client kleiner scherm heeft dan de server, dan hoef ik niet met mn muis naar de zijkant van het scherm om bij de andere kant te komen :)
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Onbekend Onbekend
Iedereen die een topic start moet dat zo doen dat hij laat zien wat hij al gedaan heeft, relevante code plaatst en een duidelijke (iig zo duidelijk mogelijke) omschrijving van zijn probleem. Dat voorkomt al een hele hoop gezeik. Hier kunnen de leden wat aan doen
Verder, als je wat in de scriptlib plaatst zou er eigenlijk even een melding moeten komen dat het niet de bedoeling is dat je hier je eerste scripts gaat showen. Voor veel mensen is dat niet duidelijk, ze gaan vol trots hun eerste script tonen en worden dan, inderdaad, de grond in geboord. Niet de bedoeling natuurlijk, maar van een andere kant wel begrijpelijk. Hier kunnen de leden en Bas wat aan doen
De moderators hier doen mijn inziens uitstekend werk. Ga zo door, helemaal niet te streng maar wel duidelijk. Moderators hoeven ook niet alle topics door te lezen. Er zijn genoeg moderators en als ze samen vrijwel alle topics hebben is dat prima. Mocht er nog een keertje eentje doorheen schieten dan kan dat per PM gemeld worden.
Ik vind PHPHulp geen zeik community. PHPHulp is een community met een gebrek aan duidelijkheid. Zet duidelijk in beeld bij mensen onder de 200 posts (of zo): Post relevante code, duidelijke probleem beschrijving en geef aan wat je al gedaan hebt. Wanneer je je topic zo start en vervolgens laat zien dat je ook van goede wil bent en niet zo iemand van "Ik heb een probleem, jij geeft mij de oplossing" dan wordt er al zo ongelofelijk veel "gezeik" voorkomen.
Dat de communicatie van Bas naar de community slecht is ben ik het helemaal mee eens. Gooi een keertje een extra nieuwsbericht online, start zelf even een nieuwjaarstopic i.p.v. dat iemand anders dat moet doen. Help ook een keertje op het forum. Prima dat je het druk hebt, maar je hebt deze community opgezet en hebt daar dus ook een zekere verantwoordelijkheid over. Dat je geen 10 minuten per dag over hebt om even hier je gezicht te laten zien is natuurlijk onzin.
Die nieuwe versie... tsjah, geen slimme zet, zou ook graag een nieuw design zien. (Ik ben er trouwens van overtuigd dat een nieuw design WEL bijdraagt aan een betere sfeer). Desnoods propt hij het oude systeem in het nieuwe design.
Klagen over de reclame hier vind ik onzin. Bas z'n site, hij bepaalt hoeveel reclame en waar die reclame komt. Ik heb al bepaald dat ik die reclame niet wil zien (en zie hem dus ook niet) en dat kan ieder voor zich bepalen.
Er zijn hier inderdaad leden die gewoon niks positiefs, niks constructiefs, niks fatsoenlijks te melden hebben. Zoals eerder gezegd, gewoon negeren. Laat ze maar. Eventueel kan bas nog een systeem inbouwen dat je reacties kunt filteren (maar ik weet niet of dat wel zo'n goed idee is).
Wat te doen om het groepsgevoel, het community-gevoel te verbeteren... Ik weet het zelf ook niet echt. De site is zo groot, zoveel leden... Een PHPHulp-uitje doet het altijd wel goed volgens mij, maar daar heb je altijd maar een fractie van de community. Ik denk ook niet dat dat zaak is van moderators. Ik denk niet dat zij in staat zijn (of in staat zouden moeten zijn) om een community gevoel te beheren. Zij beheren de topics en spreken mensen aan op hun gedrag. Dat is volgens mij hun taak en het groepsgevoel zullen we toch op de een of andere manier zelf moeten creëren.
PHPHulp een zeik-community: NEE. Er zijn zeker dingen die voor verbetering vatbaar zijn en daar zullen we met z'n allen aan moeten werken.
En SanThe, vanaf dat ik hier rondhuppel 'ken' ik jou al, je bent voor mij denk ik wel de beste moderator/administrator, dus niet stoppen.
PHP Newbie schreef op 03.01.2009 23:48:
Ik vind PHPHulp geen zeik community. PHPHulp is een community met een gebrek aan duidelijkheid. Zet duidelijk in beeld bij mensen onder de 200 posts (of zo): Post relevante code, duidelijke probleem beschrijving en geef aan wat je al gedaan hebt. Wanneer je je topic zo start en vervolgens laat zien dat je ook van goede wil bent en niet zo iemand van "Ik heb een probleem, jij geeft mij de oplossing" dan wordt er al zo ongelofelijk veel "gezeik" voorkomen.
En sinds wanneer zegt postcount iets over de skills van een persoon?
WillemJan Z schreef op 04.01.2009 00:19:
Het zegt uiteraard niets over de skills van iemand, maar hopelijk wel over de kennis van de gang van zaken op het forum.En sinds wanneer zegt postcount iets over de skills van een persoon?
Na 100 of 200 posts mag je van iemand toch wel verwachten dat hij/zij weet op wat voor manier je je vraag het beste kunt stellen. Dus met een duidelijke omschrijving, relevante code, etc...
WillemJan Z schreef op 04.01.2009 00:19:
En sinds wanneer zegt postcount iets over de skills van een persoon?
Niets... Maar ik denk dat hij bedoeld dat na 200 posts inmiddels wel duidelijk mag zijn waaraan je post zal moeten voldoen...
Edit: dubbelposten is soms best funny ;-) alleen een beetje jammer dat ik altijd achteraan sta in zo'n dubbelpost... toch eens wat meer drinken voor het typen :-)
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Rens nvt
Maar dan vraag ik me weer af: Hoe vaak lees jij een foutmelding wanneer je bijvoorbeeld in Word aan het typen bent, of in ieder geval bezig bent met een taak waar de fout niet aan gerelateerd kan zijn? Ik denk niet dat mensen dat soort teksten lezen. Tenzij je ze zo opvallend maakt dat het niet anders kan (geel, <blink>, marquee, flashy flash-animatie, spannend achtergrondmuziekje misschien?) maar dan ga je mensen ergeren, en dat is ook niet echt motiverend. Het schrikt ze af, of ze worden chagrijnig. Denk aan de geweldige filmpjes van Brein wanneer je voor de verandering eens een legale DVD kijkt.
Maar hoe groot is het probleem om iemand even te vragen wat hij al gedaan heeft, of hij even relevante code wil posten? Ik denk dat door mensen dit persoonlijk te vragen (op een aardige manier, anders krijg je het Brein-effect ^ 2) ze het veel beter onthouden. Daarnaast is er het effect dat hun vraag blijkbaar gelezen wordt, en het lijkt mij niet vreemd als dat als gevolg heeft dat ze daardoor meer interactie met het topic tonen; ze reageren sneller, nuttiger, vriendelijker.
De ogenschijnlijk overbodige posts hebben volgens mij dus wel degelijk nut. Niet zozeer voor de inhoud van het topic, maar wel voor de interactie tussen de deelnemers.
edit: nadeel van lange posts typen is dat het tijd kost, en de helft van je getypte post alweer oud nieuws is. Hey, zie daar, een argument _voor_ dubbelposten :P
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Jelmer -
Zoals hierboven al duidelijk gemaakt zegt de postcount inderdaad niets over de kennis van een persoon. Maar hoe goed je ook bent, je bent wel nieuw op het forum en dan mag er best even aandacht besteed worden aan de gang van zaken hier op het forum.
En misschien is 200 wel veel, zet het dan op 100, of 50. Maar het gaat even om het idee, niet over de uitvoering.
edit:
@Hierboven,
Helemaal mee eens dat vriendelijk vragen een betere oplossing is, maar volgens mij gaat het hele topic er juist om dat dat niet gebeurt.
Een foutmelding wordt inderdaad niet gelezen en het moet zeker niet irritant zijn, maar duidelijk in beeld hoeft niet direct storend te zijn.
Plaats het bijvoorbeeld tussen het onderwerp en het bericht of zo.
Helemaal mee eens dat vriendelijk vragen een betere oplossing is, maar volgens mij gaat het hele topic er juist om dat dat niet gebeurt.
Een foutmelding wordt inderdaad niet gelezen en het moet zeker niet irritant zijn, maar duidelijk in beeld hoeft niet direct storend te zijn.
Plaats het bijvoorbeeld tussen het onderwerp en het bericht of zo.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door PHP Newbie
Zou het niet wat zijn dat iemand (ik meld me aan) een kort filmpje van drie minuten maakt, met een filmpje van je scherm en audiocommentaar? Daarin kan je dan een korte rondleiding door PHPhulp geven, en direct een aantal punten zoals genoemd in dit topic kort bij langsgaan.
Jonathan, denk even na over de mentaliteit van de mensen waarvoor zo'n filmpje geschikt zou zijn. Denk je dat zij zo'n filmpje gaan bekijken?
Desnoods kan een gebruiker pas wat posten na het bekijken van het filmpje! Of is dat iets té?
@Jonathan, Dat ontmoedigt denk ik teveel, als ik iets snel wil weten ga ik niet naar een filmpje van 3 minuten kijken.
Daar heb je gelijk in. En als je nou boven iedere pagina een opvallende gele box zet die pas verdwijnt na het kijken?
Maar als er b.v. bij de registratie mail een link naar het filmpje komt
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Loran DP
Ypma schreef op 03.01.2009 20:13:
@Midas,
Robert Deimann is tot nu toe altijd degene geweest die voor Bas in het vuur is gesprongen. Ook bij voorgaande discussies kwamen de eerste reacties van Robert. Deze nam dan contact op met Bas om vervolgens weer een antwoord van Robert te lezen in het topic. Vreemde situatie ook, Bas was druk met zijn internet bankieren denk ik.
Robert Deimann is tot nu toe altijd degene geweest die voor Bas in het vuur is gesprongen. Ook bij voorgaande discussies kwamen de eerste reacties van Robert. Deze nam dan contact op met Bas om vervolgens weer een antwoord van Robert te lezen in het topic. Vreemde situatie ook, Bas was druk met zijn internet bankieren denk ik.
Dat zit iets anders in elkaar. Ook ik ken bas Niet persoonlijk, maar ik zie die topics (omdat ik toch regelmatig f5 gebruik) wel voorbij komen waarin dat soort vragen naar voren komen. Omdat ik wel weet van Bas dat hij druk is met afstuderen, stuur ik hem die vraag door. Zo krijgen jullie toch wat van hem te horen, zonder dat hij er zelf is.
Daarnaast heb ik wel gemerkt dat hij niet altijd even tactisch is in hoe hij dingen aanpakt, dus de reacties zijn ook niet 1 op 1 overgenomen, maar iets netter (en vaak ook duidelijker, omdat 't niet 1 mail heen en 1 terug is) verwoord.
Over je latere reactie: Ik lees nergens dat ze NIETS verweten mag worden, maar het is wel heel gemakkelijk om deze (relatief) kleine groep aan te wijzen en verwijten te maken. Ik zei ook niet dat iedereen dat doet, maar dat er wel eens op gelet mag worden. Met je vinger wijzen is de gemakkelijkste manier om een oplossing te vinden (of een oorzaak) zonder dat je er zelf enige hinder van hebt.
@Jonathan
Ik vind dat je het mooi zegt, iemand kan ook prima zeggen dat de reactie geen feedback (opbouwende kritiek is) en niets toevoegt. Of dat een mod is, of admin of een gewoon lid maakt niet uit. Met elkaar kunnen we het wel aan, als iedereen alleen Bas of de mods/ admins aankijkt, komen we nergens. Die zijn er niet altijd (valt me op), ik ben er wel regelmatig overdag, maar zit dan wel op mijn werk en heb dan meestal niet alle tijd om alles te lezen.
Je zult mij (voor zover ik mij bewust ben) ook niet betrappen op dat ik iemand die ipv een mod aangeeft aan iemand dat de reactie van een gebruiker niet goed is, of anders zou kunnen (ik noemde het al, maar herhaal het nog maar eens) maar wel op een beetje vriendelijke manier, een waarschuwing zou geven.
@SanThe
Ik vind jou eigenlijk 1 van de betere mods, vooral ook omdat je ook wel eens iets wilt laten voor wat het is. Er super strak op zitten werkt ook alleen maar averechts. Ik denk dat je moet blijven, maar dat we wel meer van de community mogen verwachten. De kunst is om niet naar een ander te wijzen, maar bij jezelf beginnen met veranderen (dwz. anderen wijzen op hun gedrag en jezelf van je gedrag bewust zijn) dat komt de positiviteit qua reacties ook al ten goede.
Maar je doet het zeker niet slecht (vind ik) als moderator.
@iedereen
Die situatie waar jullie op doelen was een heel vreemde situatie. Iedere partij is op zijn gedrag aangesproken, alleen de 1 voelde zich nogal persoonlijk aangevallen. Ik probeerde daarbij ook alleen te zorgen dat er geen "persoonlijke vetes" op het forum werden gepost, (en ook niet via PM) Dat de 1 mij daarin meer informatie geeft dan een ander, en ook meer reden van klagen, daar kan ik niets aan doen.
Al met al is dat denk ik (met enige hulp van andere moderators) wel prima opgelost. Het was geen prettige situatie, ook voor mij niet, maar feit is wel dat er iets moest gebeuren.
Daarnaast is het misschien ook wel het "schoolvoorbeeld" van dingen op het forum waar jullie als gehele community (incl. mijzelf) aan kunnen bijdragen. Ik reageerde nu op een aantal dingen, maar dat kunnen/ mogen/ moeten jullie ook gewoon doen. Hou elkaar scherp, wijs elkaar op dingen die niet kunnen en kom je er niet uit, schakel dan (op wat voor manier ook) een moderator/ administrator in. Ze zijn niet altijd online, dus kunnen / zullen ook niet alles zien en meekrijgen. Jullie kunnen daar zeker wel aan bijdragen.
Weet je wat ik net onder de douche bedacht? (ja dat ik daar aan denk onder de douche '-.-) We vinden allemaal dat het terug moet bij het oude, daar word over gediscussieerd (volgens mij op een best normale manier) en daarmee is denk ik de spirit al een beetje terug gekomen, omdat iedereen iets wil.
Zolang we het allemaal zelf willen, en er zelf iets aan willen veranderen kunnen we dat, maar dan moeten we wel op één lijn zitten. Daarmee doel ik ook op de moderatie, geen eenheid binnen zo'n team kan verschrikkelijke situaties opleveren. Bijvoorbeeld als een overtreder de toegang tot de website ontzegd moet worden: de één kan een zwaardere straf geven dan de ander als daarin geen duidelijke afspraken zijn. Dat mag eigenlijk niet voorkomen.
We moeten de komende tijd onszelf maar eens zien te verbeteren, en zelf wat doen aan de sfeer. Én (!) die verandering moet uit jezelf komen, niet omdat nu iedereen loopt te roepen dat je moet veranderen, je moet zelf inzien dat je zo niet goed bezig bent en jezelf verbeteren. Dat zal een veel betere sfeer terugbrengen dan als men zich gedwongen gaat voelen zich zo te moeten gedragen.
Toen ik mij net geregistreerd had op PHPHulp vond ik ook al dat het zo'n enorme zeik community was.
Wel vindt ik ook, dat de newbies met hun "eerste scripts" moeten inzien dat de community van PH helemaal niet zit te wachten op het zoveelste brakke gastenboek-script. Ook in de forums kom ik soms van die vragen tegen waarvan ik dan bij mezelf denk - "Jezus, als je zelf even gegoogled had, was de oplossing al lang voorhanden". Maar dan slaat het natuurlijk ook nergens op om zo'n letmegoogleitforyou reactie te geven.
Dat deze discussie los is gebarsten is alleen maar goed, het geeft aan dat er toch wel enigzins een community bestaat hier (zoals Tommy al zegt).
Dat de nieuwe versie nog steeds niet online is, dat is jammer maar okee, je kan niet van Bas verwachten dat ie al zijn vrije tijd besteed aan PH, hoewel een jaar toch wel wat gortig wordt.
//EDIT:
Ik vindt ook niet dat we alle schuld zomaar op de mods kunnen afschuiven. We moeten zelf zorgen dat het beter wordt, de mods zijn geen politieagenten maar klaarovers.
Heerlijk topic!!! Kan niet anders zeggen!
Pagina: « vorige 1 2 3 ... 5 6 7 8 9 ... 14 15 16 volgende »