zelf linkende pagina's
Steeds vaker zie ik nieuwsartikelen die naar zichzelf linken. Euh, wat? Nou, ik zal het uitleggen.
Je hebt bijvoorbeeld een pagina op een website "Zonvakanties in Spanje".
Die pagina ziet er in de browser dan als volgt uit:
Zonvakanties in Spanje
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Morbi varius semper lectus id luctus. Pellentesque vestibulum, augue eget eleifend tristique, arcu dui lobortis sapien, eu hendrerit nibh odio ut felis. Donec id erat id ligula dapibus pretium eu vel velit. Integer hendrerit eros ut dui tempus a molestie nulla aliquam. Vivamus commodo vestibulum suscipit. Aenean facilisis, turpis vitae laoreet sagittis, tellus massa cursus ligula, vitae pharetra ligula nisi eu erat. Cras vitae est nunc. Nunc libero est, viverra sed porta porta, feugiat at nunc. Sed mattis hendrerit bibendum. Vivamus ut lorem sit amet sapien pharetra hendrerit sit amet eu nisl. Vivamus ut nibh nulla, ac hendrerit nisi. Fusce pellentesque quam sit amet augue tincidunt sagittis. Nam euismod venenatis metus, vitae adipiscing nulla fermentum sed. Donec quis arcu et purus rhoncus tempus. Nulla facilisi.
De titel "Zonvakanties in Spanje" is een link... naar dezelfde pagina! Dus door op "Zonvakanties in Spanje" te klikken wordt de pagina ververst. Nu vraag ik me af waarom dit gedaan wordt. Is dit vanwege SEO?
Ook Joomla doet dit. Als je een website maakt met Joomla en je maakt een nieuw bericht aan, dan wordt de titel automatisch een link naar diezelfde pagina.
Wie weet waarom?
Het is namelijk 0,0 beter voor SEO en het heeft ook geen enkel ander positief effect.
Wouter J op 27/06/2012 09:23:44:
Omdat ze niet de moeite hebben genomen de post header aan te passen aan de homepagina of een single post pagina?
Thanks Wouter, maar wat bedoel je hiermee?
Soms heb je voor deze 2 pagina's een andere template, maar het is natuurlijk veel makkelijker om gewoon 1 post template te hebben. Vervolgens gebruik je die post template op de homepagina (waar er meer staan), die moet een link hebben, en op de pagina's daarna heb je die link dan alsnog, omdat het dezelfde template is. Voorbeeldje:
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Homepagina
==========
<?php
foreach ($posts as $post) {
$template = new postTemplate();
$template->setTitle($post->title);
$template->setContent($post->intro); // alleen korte content
echo $template;
}
?>
Singe pagina
============
<?php
$template = new PostTemplate(); // zelfde template
$template->setContent($post->content); // volledige content
?>
==========
<?php
foreach ($posts as $post) {
$template = new postTemplate();
$template->setContent($post->intro); // alleen korte content
echo $template;
}
?>
Singe pagina
============
<?php
$template = new PostTemplate(); // zelfde template
$template->setContent($post->content); // volledige content
?>
Nu heb je 2 verschillende pagina's, maar dezelfde template. Gevolg => title zal altijd een link zijn.
ik denk dat ze het doen omdat het kan of omdat je snel even de link (rmb, kopieren) kan pakken en kan mailen of versturen via chat ofzo. verder lijkt me dat ze totaal geen nut hebben
@Albert: zou kunnen, alhoewel je dan eerder geneigd zou zijn om de url te kopiëren lijkt me.
Ik dacht dus dat het iets met SEO te maken had, als een soort link naar die betreffende pagina. Dan heb je alvast 1 inkomende link :D
Dit is ongeveer het zelfde verhaal als breadcrumbs tails:
http://spiderrss.blogspot.be/2011/12/breadcrumb-trail-enhances-seo.html
De vraag is natuurlijk voor hoever dit waar is en zal werken. Het zal ook zeker niets slechts doen aan uw SEO in mijn ogen: je hebt een h1, met een hoop kernwoorden en die linkt naar een pagina op uw website. Waarschijnlijk zal je er niet veel van merken hoor.
Gewijzigd op 27/06/2012 12:16:51 door de VeeWee
Oké, thanks... misschien helpt het dan toch een heeel klein beetje :)
Een link heeft dus niks positiefs op de SEO, behalve dat de pagina waarnaar gelinkt wordt weer bezocht gaat worden, daarom kunnen breadcrumbs beter zijn voor je SEO.
Maar nu hebben we het over een pagina die naar zichzelf linkt. Een webcrawler (bot) komt dus op de webpagina, slaat de benodigde gegevens op en vervolgens pakt hij de links en zal die weer gaan bezoeken. Maar die link is dezelfde pagina als waar hij op geweest is! Je komt dus in een soort loop terecht.
Ik denk dat de Google Bot daar vanzelf achterkomt en dan na 2x crawlen besluit te stoppen met die loop.
Het kan dus echt niks positiefs opleveren, misschien zelfs wel een heel heel heel klein negatiefje omdat de robot meer moeite moet doen, wat vaak niet positief wordt bestempelt.
Quote:
Zou kunnen, alhoewel het dan wel heel slordig zou zijn van de Joomla programmeurs.
Nee, niet slordig. Juist mooi ingebouwd. Met WordPress kun je dat ook, je kan 1 hele website maken door alleen een index.php pagina in je thema te plakken. Dat is heel mooi gedaan.
Alleen je krijgt dan wel het bij effect dat berichten naar zichzelf gaan linken.
En tevens is het met frameworks al helemaal onnodig extra werk als je dit wil gaan voorkomen...
Offtopic:
Misschien wel een leuk idee om eens een zoekmachine na te bouwen. Tot x aantal pagina's indexeren op de manier zoals Google heeft vrijgegeven dat ze het doen en dan eens kijken wat je daar voor informatie uit zou kunnen halen. Is misschien wel eens leerzaam
"Een link heeft dus niks positiefs op de SEO, behalve dat de pagina waarnaar gelinkt wordt weer bezocht gaat worden".
Maar wel als site A naar site B linkt en site A een populaire site is. Stel een populaire site, bijv. facebook, linkt naar jouw site... dan krijgt jouw site een hogere ranking want als een populaire site naar jouw site linkt, dan moet jouw site vast en zeker ook wel populair zijn.
Offtopic:
Leuk idee, kun je inderdaad veel van leren denk ik. Maar wel weer een bak werk. Ik heb daar de tijd helaas niet voor.
Daarom dat als je naar een blog surft de index pagina dikwijls eerst staat met daaronder een link naar de contact etc. Die pagina's zijn belangrijk voor de blog website;
Als je dan vervolgens op een specifiek topic gaat zoeken, dan kom je sneller op de specifieke pagina's omdat externe sites rechtstreeks naar die blog gaan.
Ook al staat die pagina maar met 1 of 2 linkjes op uw site.
Het is de combinatie van de twee die je zeker en vast moet hebben.
De interne links zijn vooral voor de structuur.
De externe voornamelijk voor de belangrijke inhoud.
In dat opzicht is het dus inderdaad minder goed om je titel in een link te plaatsen voor een gewoon artikel.
Gewijzigd op 27/06/2012 14:44:59 door de VeeWee
Quote:
De robot komt een link naar een interne pagina tegen en doet een plus 1 en gaat gewoon verder met de niet geïndexeerde pagina's. Die komt echt niet in een lus terecht.
De robot gaat ook verder met de pagina's die al eerder geïndexeerd zijn, een robot bezoekt meerdere malen een webpagina en update telkens zijn informatie over die pagina. Zo blijven de resultaten up to date.
Inderdaad, maar dat is pas na een bepaalde tijd. Als hij ziet dat het een paar seconden geleden is sinds de vorige crawl, dan gaat die gewoon door met de andere links.