zelfstandig?
Ik zou graag advies willen van forumleden die een eigen bedrijf hebben.
Begin deze week kreeg ik te horen dat mijn jaarcontract niet wordt verlengd. Het bedrijf is tot de conclusie gekomen dat het te klein is om full-time een webdesigner/-programmeur in dienst te hebben. Over een aantal weken zit ik dus zonder werk.
Ik sta nu voor een belangrijke keuze in mijn leven en ik hoop dat de mensen die een eigen bedrijf hebben mij wat advies kunnen geven. Dat kan rechtstreeks in dit topic, maar mag ook via een privé bericht.
Ik ben heel erg aan het nadenken over mijn toekomst. Ik werk al een aantal jaren als webdesigner/-programmeur en heb de afgelopen jaren bij verschillende bedrijven gewerkt. Als ik bij (grote) bedrijven met een eigen IT-afdeling aan de slag ging dan was alles goed geregeld. Men begrijpt daar wat webdesign en programmeren inhoudt en wat er bij komt kijken. Tevens weet men dat je een complete webshop niet in één week kunt bouwen. Ik heb echter ook bij (kleinere) bedrijven gewerkt zonder IT-afdeling. Ik vind dit erg leuk om te doen, omdat je hier heel veelzijdig kunt zijn. Je kunt bedenken hoe een website/webshop inhoudelijk eruit moet zien en vervolgens kun je de shop zelf programmeren en vormgeven. Ik vind dit heel prettig omdat ik m'n creativiteit hier goed in kwijt kan en dat heb ik echt nodig in m'n werk.
Echter, bij sommige kleine bedrijven (zonder IT-afdeling) gaat het op een aantal vlakken mis. Men heeft totaal geen besef wat het inhoudt om een goede website/webshop te bouwen en van zaken als usability heeft men nog nooit gehoord. Sterker nog, men weet vaak niet eens wat het exacte doel van een website/webshop moet zijn en wat de eigen doelgroep is. Vantevoren geef ik keurig aan dat het bouwen van een webshop met custom made applicaties en een eigen op maat gemaakte cms / back-end zeker een aantal maanden kost om te bouwen. En dan heb je nog maar een basisversie. Dat is dan allemaal prima en geen enkel probleem. Wat ik heb ondervonden is dat de meeste bedrijven dit prima vinden en die laten je gewoon je eigen gang gaan. Die vertrouwen erop dat jij het wel regelt. Ze zijn eigenlijk nauwelijks betrokken bij waar ik mee bezig ben en laten zich (positief) verrassen door het eindresultaat. Bij het bedrijf waar ik nu werk ligt het echter anders. Ik heb van tevoren aangegeven dat bepaalde trajecten lang duren. Dit was geen probleem. Echter, gaandeweg het proces bleek telkens het geduld op te raken. Ik legde keurig (in makkelijk te begrijpen taal) uit waar ik mee bezig was, maar (achteraf!) begreep men het dan ineens niet meer of men wilde het niet begrijpen. Eerdere afspraken werden doorbroken om vervolgens vervangen te worden door nieuwe niet goed doordachte, nauwelijks haalbare ad-hoc afspraken. Hierdoor werden projecten weinig rendabel en mijn werk een stuk minder leuk. Hartstikke jammer, want ik had juist veel zin om dit bedrijf met haar websites/webshops naar een hoger niveau te tillen.
Goed, waar het om gaat is het volgende. Over een aantal weken heb ik dus geen werk meer. We zitten midden in een economische crisis en het vinden van een baan zal allesbehalve gemakkelijk zijn. Ik vind het prettig om bij een bedrijf te werken zonder bestaande IT-afdeling zodat ik lekker all-round bezig kan zijn (designen, programmeren, bedenken van een marketing (actie)plan). Echter, deze banen liggen niet voor het oprapen en zeker nu niet. Dus ik vraag me af of het een optie is om (als ik na een paar maanden nog steeds niks heb gevonden) voor mezelf te beginnen.
Wat ik graag zou willen weten van de mensen die een eigen bedrijf hebben is hoe zij dit ervaren. Een aantal concrete vragen waar ik dan aan denk:
- heb je voldoende werk (ook in deze tijden van crisis)?
- kun je er maandelijks goed van rondkomen?
- hoe kom je aan je klanten? Ga je die zelf actief werven (zo ja hoe dan?), of komen ze uit zichzelf naar je toe? Hoe werkt zo'n traject?
- hoeveel projecten heb je ongeveer per maand?
- hoeveel geld verdien je gemiddeld voor het maken van een website? (dit mag per privé-bericht uiteraard)
Ik vind het een hele stap om voor mezelf te beginnen en ik moet er goed over nadenken. Ik ben wel overtuigd van m'n eigen kunnen als het gaat om het maken (designen en programmeren) van websites. Daarnaast kan ik ook banners maken of andere grafische uitingen (bijv. brochures / visitekaartjes e.d.). Maar het vinden van klanten? Ik heb echt geen idee! Is dat moeilijk? Bellen ze vanzelf op omdat ze je op internet hebben gevonden, of moet je telkens zelf actief bedrijven gaan bellen / aanschrijven? En heb je dan wel iedere maand werk, of is dat telkens weer een verrassing?
Ik hoop wat tips te mogen ontvangen. Het is echt iets wat mij momenteel erg bezighoudt dus alle bruikbare informatie is echt meer dan welkom. Discrete informatie (bijv. betreffende inkomsten) mag je ook in een privé bericht naar mij sturen. Ik garandeer dat die informatie nooit bij iemand anders terecht zal komen.
Ik hoop dat er iemand reageert!
Geloof me Ozzie, je komt zo aan de slag als programmeur. Het is maar net waar je woont en waar je exact naar op zoek bent.
Als je zelf ergens de visie hebt om je eigen bedrijf op te richten, gewoon doen. Werk gewoon een project uit op basis van jouw uurtarief (en die ligt hoger dan wanneer je in loondienst werkt) en je hebt een mooie prijs. Je moet jezelf wel enigsinds bekend maken; ze moeten je (zeker in het begin) wel kunnen vinden. Maar daarna komen ze naar jou toe.
Chris op 08/09/2012 10:20:09:
Geloof me Ozzie, je komt zo aan de slag als programmeur. Het is maar net waar je woont en waar je exact naar op zoek bent.
Ik wil dus niet enkel en alleen als programmeur werken. Ik zoek juist de combinatie van designen en programmeren. Mijn ervaring is dat waar ik woon dit soort banen moeilijk te vinden is. Dan kun je beter in de Randstad wonen, daar is het aanbod groter.
Wat ik dus wil, is complete websites maken. Dus de klant komt bij mij en wil een complete bedrijfswebsite. Vervolgens bedenk ik hoe die website eruit zou moeten zien (inhoudelijk) en als de klant akkoord is, ga ik de website vormgeven en programmeren.
Tegenwoordig zijn er echter veel aanbieders van goedkope websites in de markt, die al voor een paar honderd euro een website maken. Als ik websites moet gaan maken voor een paar honderd euro heeft het geen zin. Dat weegt nooit op tegen de tijd die nodig is om een fatsoenlijke website te designen en programmeren. Ik denk dan eerder in de richting van een paar duizend euro. Maar de vraag is of je dan nog wel klanten krijgt.
Ik hoop nog meer reacties te mogen ontvangen van mensen met een eigen bedrijf. Alvast hartelijk dank!
Gewijzigd op 08/09/2012 12:24:50 door Ozzie PHP
Dat is omdat je natuurlijk eerst zelf een heel goed idee of eigen stijl moet verzinnen die opvalt, positief overkomt, en ervoor zorgt dat de mensen graag terug komen op je site.
Het bouwen van een site is dan nog de andere helft van het werk.
Er zijn mensen die voor zichzelf beginnen en eerst een half jaar nadenken over hoe alleen al het logo eruit komt te zien....
Maar als je de resultaten ziet, dan is het ook de moeite waard.
Verder moet je je afvragen wat er in deze tijd aantrekkelijk is.
Ook lijkt het me altijd handig als je het samen met iemand begint (zoals met familie).
Ik vraag me zelf wel af hoe je bezoekers bereikt. Adverteren is vaak erg duur, en er zijn bijna geen andere manieren. Je moet wel altijd zorgen dat de zoekmachines je goed vinden en dat je als een van de eerste hits bent.
Maar let op! Het internet is een hele harde wereld.
Als er een klant niet tevreden zou zijn, kun je verwachten dat je bedrijf zwart wordt gemaakt op internet.
Gewijzigd op 08/09/2012 12:49:12 door jan terhuijzen
Heb jij zelf een bedrijf? Samen met familie dat zal niet lukken. Ik zal het echt alleen moeten doen. Tja, een half jaar nadenken over een logo, dat lijkt me niet echt handig :) Die website die komt er wel. En misschien zou je in het begin tijdelijk een hele simpele website moeten bouwen. Maar het gaat mij er vooral om of het makkelijk is om klanten te vinden en of je er ook fatsoenlijk van kunt leven. Stel ik moet een website maken en ik doe daar 3 weken over. Dan kan ik zo'n website nooit voor een paar honderd euro aanbieden. Of ik zou bijv. standaard Joomla sites moeten maken met standaard templates, maar dat lijkt me ook niet de bedoeling.
Het werken voor je zelf is top! 100% aan te raden! Iedereen zou het eens gedaan moeten hebben. Maar de markt is zo extreem verstoord door het grote aanbod en de verlaagde vraag (economie) dat het niet altijd even leuk was/is.
Sinds dat ik gestopt ben met mijn bedrijf heb ik weer tijd. Ik werkte eerst drie en daarna vier dagen bij mijn werkgever en de rest van de tijd voor mezelf. Dat vreet veel tijd en energie. Ik deed het graag, maar nu ik alweer een jaar fulltime werk voor een werkgever merk ik toch wel hoe fijn het is als je de deur dicht kan trekken aan het einde van de dag.
Maar laat bovenstaande je niet ontmoedigen; als je het echt wilt is het mogelijk om in enkele dagen een bedrijf te hebben. Je hoeft immers geen fancy bedrijfspand en tegenwoordig hoor je er bijna niet meer bij als je website niet 'under construction' is. ;)
Het moeilijkste is altijd klanten werven. Zet je bestaande netwerk (LinkedIn, Facebook, Twitter) goed in. Nu al. Nog (ver) voordat je begint. Maar hou ook tijdens het ontwikkelen voor je eerste klant tijd vrij voor aquisitie. Dat is zo verrekte veel werk. Ja, soms komt het aanwaaien, heb je drie of vier projecten tegelijkertijd lopen. Alles gaat goed. En dan lever je alles in een tijdsbestek van een week of twee op. Dan moet je wel nieuwe projecten hebben.
Gelukkig is er wel veel vraag naar PHP-programmeurs op alle niveau's. Maak daar gebruik van. Het is niet wat je voor altijd wilt (alleen programmeren), maar het brengt wel geld in het laatje. Probeer een baan te vinden voor 24-36 uur per week en steek de rest van je tijd in freelancen of het opbouwen van een eenmanszaak/ZZP. Dan heb je in ieder geval wel een vaste inkomstenbron (met een hoop voordelen t.o.v. zelfstandige, zoals recht op uitkering).
Bedankt voor je reactie. Jij bent dus blij dat je er vanaf bent? Haha... hmmm, dat geeft natuurlijk wel te denken. Met name de onzekerheid zie ik wel erg tegenop. Ga ik wel klanten krijgen? Bij een vaste baan hoef je je daar niet druk over te maken. Dat is een groot voordeel. En inderdaad, recht op uitkering, pensioensopbouw e.d. is ook wel erg prettig. Mag ik je eens vragen wat (ongeveer) jouw inkomsten waren toen je een eigen bedrijf had? Ik stel die vraag omdat ik benieuwd ben of ik met een vaste fulltime baan meer of minder kan verdienen. Ik snap dat het nogal privé is, maar ik hoop dat je me een indicatie kunt geven. Ik heb namelijk geen idee. Als je mijn vraag wil beantwoorden kan dit uiteraard via een privé bericht.
Gewijzigd op 08/09/2012 13:20:55 door Ozzie PHP
Inkomsten verschillen nogal. Dat ligt heel erg aan je producten, diensten en het aanbod van projecten. Ik had bijvoorbeeld de mats dat ik een product op basis van abonnement aanbood aan de semi-overheid. 1.200 per jaar voor een abonnement en bijna geen kosten aangezien nieuwe ontwikkelingen aan het pakket door alle klanten als een geheel (in een samenwerking) werden betaald. Enkele van die abonnementen is natuurlijk goed boeren. Verder deed ik ook mijn eigen hosting waar je best wel wat op kan verdienen. Het was niet mijn core business maar ik hield er wel geld aan over.
Met twee á drie dagen (en alle avonden) per week kan je een leuk bedrag verdienen elk jaar. Maar hou er rekening mee dat het meer is dan geld om op te eten. Zo heb je natuurlijk ook je afdracht van BTW, eigen pensioenpotje (hoe je dat wilt regelen, zelf sparen of via een maatschappij, maakt niet uit), premies Zfw, eventuele verzekeringen (inkomstenverzekeing is zo duur dat ik het nooit heb gedaan).
Alles ligt helemaal aan jouw uurtarief en hoeveel werk je gaat verzetten. Maar dat is een gok. Dat heb je nou eenmaal als ondernemer: 0% zekerheid. Daarom is een constructie met part time werken bij een werkgever best interessant.
[Edit: Typo]
Gewijzigd op 08/09/2012 13:50:23 door Elwin - Fratsloos
Ja, inderdaad... als je dat zo opnoemt komt er een hoop bij kijken. Je hebt nu dus met een vaste baan wel de zekerheid, maar verdien je wel net zo goed als toen je ondernemer was? En wat is uiteindelijk de reden geweest dat je ermee gestopt bent? Als je er op terugkijkt zou je dan dingen anders hebben aangepakt, waardoor je nu misschien nog wel steeds ondernemer zou zijn geweest?
Ik heb niet het idee dat ik veel minder verdien, maar dat kwam ook doordat ik elke maand een vast bedrag zakelijk op nam als salaris. Dat was op basis van mij salaris bij mijn werkgever. Bijvoorbeeld: bij mijn werkegever kreeg ik X voor drie dagen per week. Van mijn zakelijke rekening boekte ik dus X/3*2 over naar mijn privérekening.
Vanzelfsprekend liep mijn zakelijke rekening daar niet op leeg en had ik aan het einde van het jaar meer geld dan aan het begin. Dus ja, ik hou nu netto minder over. Maar ik werkte ook veel meer. Dat is dan weer logisch. Maar dat geld was dan weer bedoeld voor mijn pensioen of overig sparen.
Er komt inderdaad wel het een en ander bij kijken. Maar dat moet je nooit laten tegenhouden. Laat je bijvoorbeeld eens goed informeren door de KvK en een boekhouder (geen accountant, want het verschil in diensten voor een ZZP'er is er bijna niet, maar in prijs wel). Een goede boekhouder kost geld, maar levert ook geld op.
Een volkswijsheid die ik altijd in mijn achterhoofd heb gehad is: 'Van hard werken wordt je niet rijk'. Ik boerde goed, maar ik ben er niet rijk van geworden. Uiteindelijk moest ik ook gewoon mijn huis (hypotheek, levensverzekering, VVE), auto, verzekeringen, etc, etc betalen.
De uiteindelijke reden dat ik gestopt ben. Dat is niet één reden. Het is meer een samenloop van omstandigheden en redenen:
- de markt, bij mij was het rustig, bij mijn werkgever konden we het niet aan;
- ik wilde niet alleen werken, maar met collega's, maar ik zou geen presoneel willen hebben nu;
- minder werken, meer vrije tijd;
- risicobeperking in deze economische tijd;
- waarschijnlijk nog wel het e.e.a. waar ik nu niet meer op kom.
Ja, ik zou dingen anders aanpakken. Zou ik dan nog steeds ondernemer zijn? Dat weet ik niet. Zoals ik al zei is de markt zo verstoord dat klanten en opdrachten werven moeilijk was.
Wat zou ik anders doen: vooral de aquisitie. Meer netwerken. Scherper inkopen (vooral de hosting). Proberen meer vaste omzet te genereren. Bijvoorbeeld door meer producten op basis van abonnementen.
Genoeg om eens goed over na te denken voor mezelf...
Mensen die nog iets willen / kunnen toevoegen, ik hoor het graag. Ben erg benieuwd naar de ervaringen van overige forumleden met een eigen bedrijf.
Wat ik overigens het meest wil benadrukken is dat je vooral heel realistisch tegen de feiten aan moet kijken. Maak sommetjes om te kijken hoeveel je moet verdienenen dus moet werken om rond te komen, laat je goed informeren. En vooral als je het doet: ga ervoor. 110%.
Ik ben benieuwd naar je beslissing!
Ik ben ook zelfstandige en werk voornamelijk voor opdrachten bij opdrachtgevers. Ik heb er tot nu toe geen spijt van. Ik doe daarnaast ook investeren in kleine bedrijfjes of ideeën of bedrijven over kopen. Dit om een vast inkomen te genereren.
Maar richting Ozzie, als je al bang bent dat je geen baan kan vinden weet ik niet of ondernemen nou echt voor jou weggelegd is ;-) Je moet namelijk goed in je schoenen staan en tot op zekere hoogte goed zijn in je zelf verkopen of producten / diensten die je aan biedt. Met verkopen valt of staat ondernemen eigenlijk. Als je gaat ondernemen met het idee dat klanten wel op je af komen wordt het geen succes.
Als je als ZZP'er aan de slag gaat en jezelf wilt verhuren zou ik vooral behoorlijk netwerken. Contact leggen met grote bedrijven, recruiters etc.
Ook zou ik zorgen dat je een buffer hebt. Ik zelf had een buffer van 3 maanden minimaal om rond te komen zonder werk. Bij mij telde ook mee dat mijn vriendin best wat spaargeld had.
Ik heb overigens wel een accountant, ik heb absoluut geen omkijken naar mijn boekhouden daardoor en hun doen de aangiftes voor mij en dragen ook de verantwoording daarvoor. Bij mij geldt het ook omdat ik een aantal BV's heb e.d. waar jaarrekeningen voor gemaakt moeten worden.
Qua inkomsten, ik kan niet klagen tot heden. Ik verdien zeker 3 keer meer dan wat ik hiervoor in loondienst verdiende. Daar moet ik wel bij zeggen dat een groot deel van mijn inkomen gaat naar vermogensopbouw en investeringen voor onzekere tijden. Van wat ik prive uitgeef ben ik er in die zin niet zoveel meer op vooruit gegaan, ik zie geen reden waarom ik 5000 euro netto per maand zou moeten uitgeven namelijk.
Als jij zo bang bent om geen baan te vinden; PM me maar dan :D dan regel ik een baan voor je als webdeveloper en verdien ik er ook nog wat aan hahaha
Maar wat ik begrijp wil je gewoon sites bouwen? Je wilt dus zo'n doorsnede softwarehuis worden? Want dan kan het nog weleens lastig worden ja. Je hoeft niet perse sites te bouwen voor 1000 euro maar wel van goede huizen komen om in de smaak te vallen bij grotere opdrachtgevers en je moet ook vooral veel netwerken om ze te leren kennen.
Ik vindt het wel een interessant onderwerp. Je vraagt overigens hoeveel iedereen verdient, en die vraag snap ik, maar wat verdien jij? ;-) Dan kunnen wij beter inschatten of ondernemen iets voor je is.
Als je denkt dat je een omzet van 70.000 euro gaat halen (met 10k aan kosten) dan verdien je netto grofweg 35.000 / 40.000 met wat extra verzekeringen e.d. zit je dan op 2500/3000 netto per maand zonder vakantie geld en van dat geld moet je ook nog voldoende zien te sparen voor slechte tijden. Maar goed zou eens doorrekenen hoeveel declarabel werk je binnen moet halen om zo'n omzet te halen.
Mijn omzet is wel hoger hoor ;-), In ieder geval boven de 100k.
Ik moet vooral goed nadenken of die onzekerheid iets voor mij is. En inderdaad, geen collega's... ga ik dat leuk vinden? Hoeveel moet ik verdienen om rond te komen enz...
Oh ja, laatste vraag... wat voor uurtarief kun je eigenlijk vragen, en hoelang ben je ongeveer bezig met een gemiddelde (bedrijfs)website? Hoeveel tijd gaat daar inzitten? Dus vanaf het eerste contact met de klant tot de uiteindelijk oplevering?
Gewijzigd op 08/09/2012 14:55:11 door Ozzie PHP
Ik verhuur mij zelf en heb geen prestatie verplichting, enkel een inspanningsverplichting en mijn tarief varieert tussen 60 en 75 euro.
Thanks Kees! Wat een hoop informatie... een hoop dingen waar ik goed over moet nadenken. Ik heb je een berichtje gestuurd.