[Zend Framework] Zend_Tool gebruiken gaat niet
ik heb me deze week een boek gekocht van Zend Framework gezien mijn huidige applicaties verre van top zijn. Ik ben echt gedreven om er deze keer iets goeds van te maken, alleen stuit ik meteen al op een eerste probleem: de installatie :(
In de handleiding spreekt men over het maken van een project met Zend_Tool. Als ik het goed begrijp komt het er op neer dat er een opdracht uitgevoerd moet worden (via Start > Run > cmd). Men spreekt er over dat je de volgende regel moet plaatsen:
% php \pad\naar\Zendframework-1.10.x\bin\zf.php create project weblog
In mijn geval probeer ik het volgende uit te voeren:
C:\Users\thuis>% php D:\Websites\Zend\bin\zf.php
Ik krijg jammer genoeg telkens de volgende foutmelding:
Quote:
% wordt niet herkend als een interne of externe opdracht, programma of batchbestand.
Nochtans kan ik die beruchte php file via de volgende stappen in de verkenner terugvinden: D:\Websites\Zend\bin\zf.php
Heeft er iemand enig idee wat ik verkeerd doe? Moest het wat extra info kunnen zijn: ik werk met Windows 7 en gebruik XAMPP. Die laatste is geïnstalleerd op C:\ en de rootmap werd ingesteld op D:\Websites. Alvast eeuwige dank voor de hulp, ik schaam me weeral dood dat ik niet verder dan de download geraak :(
% weglaten?
Quote:
Op veel plaatsen in dit boek wordt de locatie van bestanden aangegeven. Ook zullen regelmatig opdrachten op de command-line (opdrachtregel) moeten worden uitgevoerd. Onze verwachting is dat veel lezers met Microsoft Windows werken. Daarom hebben we ervoor gekozen paden en opdrachten in Windows-notatie weer te geven. Daarbij hanteren we de volgende regels:
- Het scheidingsteken voor mappen is een backslash (\).
- De schijfletter wordt niet genoemd, omdat niet vaststaat welke schuif u gebruikt voor uw projecten
- Het teken voor de DOS-prompt is %.
Voorbeelden:
- Het pad naar het bestand waar de versie van Zend Framework in staat: \pad\naar\zendframework\Version.php
- het uitvoeren van een PHP-script:
% php \pad\naar\script.php
- Het scheidingsteken voor mappen is een backslash (\).
- De schijfletter wordt niet genoemd, omdat niet vaststaat welke schuif u gebruikt voor uw projecten
- Het teken voor de DOS-prompt is %.
Voorbeelden:
- Het pad naar het bestand waar de versie van Zend Framework in staat: \pad\naar\zendframework\Version.php
- het uitvoeren van een PHP-script:
% php \pad\naar\script.php
Volgens mij moet het %-teken er dus effectief staan. Niettemin, bedankt voor de poging mij te helpen. Zijn er anders nog mensen die me hierbij kunnen helpen?
Gewijzigd op 19/08/2011 21:55:04 door Sam Clauw
Heb je de environment variabele succesvol toegevoegd?
%php \pad\naar\script.php, dus zonder de spatie. (eventueel nog een % na php, ben ik vergeten)
Niels Kieviet op 19/08/2011 22:26:42:
Lees anders het begin van deze tutorial eens.. klik
Vergeet Zend Tool. Gebruik gewoon deze tutorial, in het Nederlands:
http://www.williswereld.be/zend/Websites%20maken%20met%20Zend%20Framework.pdf
Sorry Allard maar die tutorial is echt al een jaar of wat oud en werkt met één van de eerste Zend Framework versie.
Daarnaast, het ging mij om de uitleg van Zend_Tool.. In de tijd van Stijn zijn tutorial bestond dat nog niet..
Schakel over naar Ubuntu desktop en installeer Zend Framework voor die package manager :p
Ik heb de tutorial wel gebruikt. Prima, niks op aan te merken.
Ja, het zal misschien nog wel werken, maar niet op de manier zoals Zend Framework het op dit moment voorschrijft.
De tutorial die ik hiernet hier plaatse is één van de makers van Zend Framework en is zeer recent.
Waarom iets ouds gebruiken als er (beter) materiaal beschikbaar is ? ;)
Niels, denk jij dat men in die tutorial er van uit gaat dat Zend server geïnstalleerd is in plaats van XAMPP? Ik vind namelijk nergens het system section terug waarover ze het hebben. Deïnstalleer ik dan dus best XAMPP?
Ja, daar gaan ze vanuit.. Maar dat kan gewoon opgelost worden door je Zend library in Xammp te zetten.
Niels Kieviet op 19/08/2011 22:51:30:
Ja, het zal misschien nog wel werken, maar niet op de manier zoals Zend Framework het op dit moment voorschrijft.
De tutorial die ik hiernet hier plaatse is één van de makers van Zend Framework en is zeer recent.
Ja, daar moet ik je wel weer gelijk in geven.
Quote:
php.exe wordt niet herkent als een interne of externe opdracht, programma of batchbestand
Ik vrees eerlijk gezegd dat dit komt doordat ik mijn DocumentRoot in httpd.conf veranderd heb naar "DocumentRoot "D:/Websites"" in plaats van het originele "DocumentRoot "C:/xampp/htdocs"". Klopt mijn redenering hier?
En wat zou ik er aan kunnen doen om het deze keer wél te laten werken? Wie helpt me met deze moeilijke bevalling? ;)
Gewijzigd op 20/08/2011 01:24:01 door Sam Clauw
- XAMPP als .zip gedownload, dus niet de .exe file
- Gedownloade map uitgepakt en naar "C:\Program Files" gekopieerd (weet iemand of dit goed is? Ik zit met Windows 7 64 bit en die heeft ook een "Program Files (x86)" map)
- C:\Program files\xampp\xampp-control.exe uitgevoerd
- XAMPP Control Panel Application geopend en Apache en Mysql gestart
- http://localhost brengt me naar de XAMPP index.php pagina, dus dit werkt goed volgens mij
Daarna heb ik (enkel) het "Setting up Zend_Tool" stappenplan van http://akrabat.com/wp-content/uploads/Getting-Started-with-Zend-Framework.pdf gevolgd:
- Nieuwe map ZendFrameworkCli aangemaakt op C:\Program Files (kan iemand bevestigen dat dit goed is en ook niet in "C:\Program Files (x86) moet staan?)
- Kleinste versie van Zend Framework gedownload. De "bin" en de "library" mappen heb ik gekopieerd naar "C:\Program Files\ZendFrameworkCli"
- Daarna heb ik dus ook de regel ";C:\Program Files\ZendFrameworkCli\bin" toegevoegd in de path omgevingsvariabele van de geavanceerde systeeminstellingen
- en als laatste ook nog even de pc opnieuw opgestart...
Wanneer ik daarna "zf show version" in de command ingeef, dan krijg ik nog steeds deze f*cking foutmelding:
Quote:
php.exe wordt niet herkend als een interne of externe opdracht, programma of batchbestand
Man man man, wat doe ik toch verkeerd? Ik ben er echt alweer de hele namiddag mee bezig, dit is té frustrerend voor woorden :(
Gewijzigd op 21/08/2011 16:41:31 door - SanThe -
- SanThe - op 21/08/2011 16:11:58:Wat doet dat groter dan teken daar?
D
Toevoeging op 21/08/2011 16:37:34:
Oeps. Ik zie dat dat het promptteken is van Windows.
Gewijzigd op 21/08/2011 16:40:03 door - SanThe -