[ZF] Bootstrap
ik heb een guestbook gemaakt met een login functie. Nu wil ik de lay-out wat verfraaien dus las ik het één en ander over de ZF lay-out functie die een template create waarin je andere views kunt inladen (?). Nu klinkt dit wel erg leuk maar in die tutorials word steeds gesproken over bootstrap.php , kan iemand mij vertellen waar deze staat, wat deze doet en hoe ik deze maak?
Alvast bedankt!
Bootstrapper staat in de Application map.
Toevoeging op 25/06/2012 13:49:22:
Vreemd bericht zie ik nu....
Ik bedoel dus, als je de layout functie wilt gebruiken zul je het hele framework moeten gebruiken
Ik gebruik het hele framework, ik heb dus views, controllers en models. Alleen ziet het er natuurlijk niet uit op deze moment omdat er nog niets van stijl is toegevoegd. Dat wou ik nu even proberen en ik wou ineens gebruik maken van de lay-out functie. De application map, dus ik maak gewoon een bestand aan in die map? Raar dat deze niet automatisch word aangemaakt door zendtools.
En als ik het helemaal correct heb, (en dat heb ik!) hoef je niks in je bootstrap aan te passen.
In je application.ini moet je even aangeven dat je een layout wilt gaan gebruiken.
Dat doe je door de volgende regels toe te voegen:
Code (php)
1
2
2
resources.view[] =
resources.layout.layoutPath = APPLICATION_PATH "/views/layouts/scripts/"
resources.layout.layoutPath = APPLICATION_PATH "/views/layouts/scripts/"
Dan heb je als het goed is in de map views/layouts/scripts een layout.phtml staan.
Deze kun je aanpassen, Let op echo hierin wel je content:
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
2
3
4
5
6
7
Toevoeging op 25/06/2012 14:02:18:
Met Zend Tool kun je overigens ook gewoon naar je project toegaan en dan:
zf -enable layout
Gewijzigd op 25/06/2012 14:01:41 door John Cena
http://framework.zend.com/manual/en/learning.quickstart.html
Daarin leggen ze de meest gebruikte classes van het framework uit.
Onder andere ook Zend_Layout
Ik zou deze tutorial een keer doornemen: Daarin leggen ze de meest gebruikte classes van het framework uit.
http://akrabat.com/zend-framework-tutorial/ is wat duidelijker...
Tim S op 25/06/2012 15:29:31:
Ik zou deze tutorial een keer doornemen: http://framework.zend.com/manual/en/learning.quickstart.html
In o.a. die tutorial spreken ze over die bootstrap maar wat doet die juist?
Toevoeging op 28/06/2012 12:53:07:
Chi Lion op 25/06/2012 15:31:52:
Die is niet echt duidelijk...
Heb ik al doorgenomen.
Daarin zet je wat hij dus zegt. Ik zou voor javascript / css en overige meta's view helpers gebruiken, bijv in de layout:
Ik maak meestal een frontcontroller plugin voor het opzetten van mijn assets, als je interesse hebt wil ik die wel posten.
De bootstrap zorgt ervoor dat je resouces opgezet worden. In Bootstrap.php kun je zelf custom dingen inzetten, maar dat is niet noodzakelijk en raad ik ook af als je daar dingen opzet die 'standaard' zijn, het is beter omdat een resource plugin te maken.
Ik heb wel nog een beetje een probleem met de gedachtegang. Ik wil een app die ik nu heb omzetten naar een Zend-app maar ik weet niet goed voor welke pagina's ik een controller moet maken en welke pagina eigenlijk gewoon een actie is van de controller?
Is hier ook een regeltje voor ofzo? Ik las al ergens "elke actie is een controller"? En wat met terug komende actie's?
Maar goed dat is misschien voor een ander topic?
Ik vraag me af of je het MVC request wel door hebt. Wat snap je niet precies aan deze uit leg dan? klik
Om op jouw verhaal terug te komen, wat voor soort project wil je omzetten? Kan je omschrijven wat het precies moet doen? Daarnaast probeer zelf eens een opzet te maken? Wij geven wel commentaar ;-)
Niels
dit had ik al bedacht. De eerste pagina('s) zijn wat info over het project, de laatste pagina is hoe ik het met het MVC zou doen en dat zit denk ik goed, ben alleen niet echt zeker...
Niels, Imho zit dat dikke prima!
deze tut gebruikt voor het inlog systeempje. Deze maakt geen gebruik van een model maar doet dat in de controller (_getAuthAdapter). Is dat mooi MVC dan? Of is dat iets speciaals?
Ik had Ik heb zelf ook mijn inlog systeem via die geschreven en toen wat getweakt, Niels is toch iets meer thuis op MVC gebied geloof ik, let's wait on Him :)
oke! Het werkt, maar ik zou alles van de eerste keer goed willen doen! ;-)
Ik gebruik het iig ook op die manier, zowieso valt mijn AuthController beetje buiten de rest van het script zeg maar.
CoreBundle
PageController
- indexAction
- aboutAction
- contactAction
PageBackendController
- createAction
- editAction
- deleteAction
UserBundle
LoginController
- loginAction
- logoutAction
UserBackendController
- editAction
- createAction
- deleteAction
ReportBundle
RapportController
- showAction
- showAllAction
- ...
ReportBackendController
- createAction
- editAction
- deleteAction
En ik zou dit in ZF indelen als een PageController voor de normale pagina's, als index en about.
Dan een UserController voor het bijhouden van een gebruiker en een AuthController voor het inloggen/uitloggen.
En voor de rapporten een ReportController om rapporten te laten zien en te bewerken/toe te voegen.
En dan als laatst voor de Page en User nog een Backend controller om dingen te bewerken/te maken/te verwijderen.
Offtopic:
Is je domeinnaam geïnspireerd van die van Jelmer? :D (http://ikhoefgeen.nl/ )
Gewijzigd op 28/06/2012 16:04:40 door Wouter J
Die domeinnaam wordt het geblokt als zijnde sex educatie...
Allereerst zou ik ook de opzet van Wouter pakken. Echter ik zou de loginController anders doen.
Ik ben geen fan van een LoginController. Hoezo niet? De meeste mensen hebben een logout methode in de LoginController. Dat is naar mijn mening niet wat een LoginController moet doen.
Je zou een login action helper kunnen maken, daar zou de functionaliteit voor het vinden van een auth adapter ook beter staan.
Maar eerst een vraag aan jouw. Is er een centrale plaats waar mensen kunnen inloggen of zijn er meerdere plaatsen in de applicatie?
Niels
Neen, er is maar 1 plek (op dit moment inloggen.php)