Zoeken in fulltext
Bvd,
Koen.
LIKE Misschien??
Moest dat zijn.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Koen Bressers
Je kan ook eerst alle records uit je database halen en dan kijken of je string in één van de records zit, maar dat is natuurlijk een hoop meer werk voor je servertje ;) .
Laat hem lekker;)
Omdat een fulltext search in een volle database nogal lang kan duren en daar heb ik niet zo veel zin in. Dus ik wil een manier waarbij het sneller gaat en minder vermogen van de database vergt.
FullText search tutorial
En ik wil graag aan de anderen vragen een beetje research te doen voordat je met dingen gaat gooien waar je niks aan hebt. Wat zou het nut van fulltext search zijn, terwijl je zonder fulltext search ook LIKE kan gebruiken... Heel aardig dat jullie 'proberen te helpen', maar op die manier schiet het naar mijn idee niet op.
En ik wil graag aan de anderen vragen een beetje research te doen voordat je met dingen gaat gooien waar je niks aan hebt. Wat zou het nut van fulltext search zijn, terwijl je zonder fulltext search ook LIKE kan gebruiken... Heel aardig dat jullie 'proberen te helpen', maar op die manier schiet het naar mijn idee niet op.
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
2
3
4
5
6
7
SELECT
veld1,
MATCH (veld1) AGAINST ('" . $search . "') AS score
FROM
tabel
WHERE
MATCH (veld1) AGAINST ('" . $search . "')";
veld1,
MATCH (veld1) AGAINST ('" . $search . "') AS score
FROM
tabel
WHERE
MATCH (veld1) AGAINST ('" . $search . "')";
let op: bij een FULLTEXT search
• moeten alle velden die in de FULLTEXT index zitten opgenoemd worden tussen de haakjes bij MATCH
• kun je niet zoeken op strings korter dan 4 letters
• worden records met teveel zoekresultaten niet getoond
Zie ook het MySQL manual
Willem-Jan:
FullText search tutorial
Het voordeel van FULLTEXT boven LIKE, is dat FULLTEXT automatisch sorteert op relevantie. Je hoeft dus geen ORDER BY te gebruiken, dat regelt MySQL voor je.
Moet je in jouw voorbeeld dan ook sorteren op "score"? het viel me op dat je zelf een soort van score laat genereren zo, of sorteerd die hem automatisch al goed?