Zoekfunctie

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Medior Java developer

Wat je gaat doen: Of beter nog, wat wil jij doen? Binnen DPA GEOS zijn we dan ook op zoek naar enthousiaste Java developers om ons development team te versterken. Als Java developer werk je in Agile/Scrum teams bij onze klanten en daarbij kun je eventueel ook andere ontwikkelaars begeleiden in het softwareontwikkelproces. Verder draag je positief bij aan de teamgeest binnen een projectteam en je kijkt verder dan je eigen rol. Je gaat software maken voor verschillende opdrachtgevers in jouw regio. Je bent een professional die het IT-vak serieus neemt en kwaliteit levert. Je leert snel vanwege je diepgaande

Bekijk vacature »

Software Developer

Functie omschrijving Psst hé jij daar! Op zoek naar een nieuwe uitdaging als developer? Wacht niet langer en reageer direct. In deze functie ga je bij een familiebedrijf werken als developer. Je gaat maatwerk software ontwikkelen met de Microsoft stack. Je gebruikt technieken als C#, ASP.NET en MVC. Je werkt in een leuk team van andere developers. Je krijgt veel vrijheid in je werk en kan flexibel werken. Dagje thuiswerken? Geen probleem! Daarnaast is er veel ruimte om écht mee te denken met het bedrijf en met de klanten. Bedrijfsprofiel Deze organisatie is gevestigd in de regio van Boxtel. Vanaf

Bekijk vacature »

Medior/senior front end developer

Functie Vanwege de groei binnen het bedrijf zijn we op zoek naar versterking in het development team. Als back-end developer bouw je aan de bedrijfssoftware die ons helpt bij de primaire processen. Een leuk (intern) project dus waarbij je de software continu doorontwikkeld! Je werkt in een klein team, we hebben dagelijks stand-ups en iedere twee weken een scrum-sessie, begeleid door onze Scrum Master. Hierin krijg je uitgebreid de kans om je ideeën te presenteren, en te overleggen met je mede-ontwikkelaars en de Product Owner. Binnen de ontwikkelteams gebruiken we Trello, Gitlab, Jiira, Confluence en Boockstack. Hiernaast werken ze met

Bekijk vacature »

(Lead) PHP Software Developer

Functie omschrijving Voor een klein softwarebedrijf in Breda, zijn wij op zoek naar een PHP software developer met een aantal jaar werkervaring. Je krijgt een plek in een klein team met 2 andere software developers. Wil jij graag werken met de nieuwste technieken bij een bedrijf waar jij de lead gaat nemen in de verder ontwikkeling en modernisering van een eigen software pakket? Dan ben je hier aan het juiste adres! Jouw werkzaamheden gaan er als volgt uit zien: Je gaat aan de slag met de ontwikkeling en vernieuwing van het "in-house" ontwikkelde multimedia platform. Je neemt de lead in

Bekijk vacature »

Junior Low-code ontwikkelaar gezocht omgeving Arnh

Bedrijfsomschrijving Wij zijn een dynamisch IT-bedrijf dat zich richt op het stroomlijnen van bedrijfsprocessen en het creëren van ondersteunende applicaties. Onze kracht ligt in het combineren van zakelijk inzicht met IT-expertise via gestroomlijnde procesontwerpen en wendbare applicatieontwikkeling met behulp van Low-code technologieën. Als jonge professional krijg je de kans om samen te werken met een team van 15 deskundige collega's, verspreid over nationale en internationale locaties. We bieden je een leerzame omgeving waar je je vaardigheden kunt ontwikkelen en groeien in je rol als Low-code ontwikkelaar. Word jij onze nieuwe Junior Low-code Ontwikkelaar (OutSystems)? Versterk ons team en draag bij

Bekijk vacature »

Junior Software Developer (HBO / WO)

Functie omschrijving Voor een leuke opdrachtgever zijn wij op zoek naar een Junior Software Developer! Sta jij aan het begin van je carrière en heb je net je HBO of WO-diploma in de richting van ICT of Techniek mogen ontvangen? En heb jij grote affiniteit met software development? Dan hebben wij bij Jelling IT Professionals de perfecte opdrachtgever in de omgeving van Hoofddorp. Binnen deze functie vervul je een onsite learning programma waarbij je aan de slag gaat met PHP en Laravel. Hierbij ben je voornamelijk werkzaam op verschillende klantlocaties en is het jouw taak om hun wensen en eisen

Bekijk vacature »

Lead C++ Developer

De rol van Lead C++ Developer Als Lead C++ developer bij KUBUS word je verantwoordelijk voor het implementatie design van requirements en de software architectuur van de desktop applicaties van BIMcollab, ons platform voor 3D model-validatie en issue-management bedoeld om de kwaliteit van 3D design-modellen voor gebouwen te verbeteren. Betere 3D modellen leiden tot betere gebouwen, dus zo draag je bij aan verduurzaming van de gebouwde omgeving met slimmer gebruik van materialen, minder verspilling en energie-efficiënte gebouwen. Een goede gebruikerservaring staat bij ons hoog in het vaandel; we gaan in onze ontwikkeling voor innovatie en kwaliteit. In je rol als

Bekijk vacature »

Functioneel applicatiebeheerder - SOP-SYS-SAM

TenneT is hard groeiend om de onze ambities waar te kunnen maken. Zo nemen wij een leidende rol in het aanjagen van de energietransitie. Het werven van nieuw talent speelt daarin een cruciale rol. Wij zijn op zoek naar een gedreven Functioneel Applicatiebeheerder op onze locatie Arnhem die hieraan wil bijdragen en misschien ben jij dat wel? Jouw bijdrage aan TenneT Je gaat samenwerken in een team van circa 15 functioneel applicatiebeheerders en gaat onderdeel uitmaken van een DevOps team. Met dit team ga je applicaties (laten) ontwikkelen en beheren. Hierbij concentreer je je vooral op de functionele aspecten, zodat

Bekijk vacature »

Frontend Developer - Leeuwarden

Als Frontend Developer bouw jij mee aan het onderwijs van de toekomst! In een scrum team werken met jonge en enthousiaste collega’s, moderne technieken, ruimte voor eigen ontwikkeling en op een proactieve wijze kunnen meewerken aan innovatie binnen het onderwijs. Magister is het state-of-the-art softwarepakket dat scholen in het voortgezet onderwijs op alle fronten ontzorgt. Van leerlingenadministratie tot het ondersteunen van individuele leerlijnen, van toegang tot digitaal lesmateriaal tot het plannen van het lesrooster. In de Magister app bedient Magister ruim 2,5 miljoen gebruikers waarvan, dagelijks meer dan 600.000 unieke. Hiermee is Magister de absolute marktleider in onderwijsland. Wat vragen

Bekijk vacature »

Front end developer React Sportgames

Functie Als Front end developer ga jij aan de slag bij een gave en bekende organisatie op het gebied van sportgames. Jij gaat aan de slag in een scrumteam met 6 developers die gepassioneerd en actief bezig zijn om spelers kwalitatieve en mooie spelervaringen aan te bieden. Als scrumteam werken ze in drie wekelijkse sprints en begin je iedere ochtend met een stand-up. Als Front end developer werk jij bij deze organisatie voornamelijk met Javascript, html, css en React. Er wordt veel gebruikt gemaakt ook van C#, Docker en Kubernetes. Het team hecht veel waarde aan het leveren van hoogwaardige

Bekijk vacature »

Front-end developer E-Commere

Functie E-commerce is een ‘’snelle’’ wereld. Om hierin continu voorop te blijven omarmen ze in een vroeg stadium nieuwe technieken. Een webshop is nooit af en kan altijd beter, sneller en efficiënter. Tegelijkertijd hebben ze vanaf hun oprichting altijd vastgehouden aan kwaliteit boven snelheid, en dit loont. Als front-end developer heb je een adviserende rol en sta je aan het eindpunt van alles wat met designs te maken heeft. Je overlegt met klanten en collega’s, en zet je in om ideeen om te zetten tot unieke concepten. Je bent het aanspreekpunt voor de klant en bewaakt tevens de planning. Eisen

Bekijk vacature »

Traineeship Full Stack .NET Developer

Dit ga je doen Start op 7 augustus bij de Experis Academy en ontwikkel jezelf tot een gewilde Full Stack .NET Developer. Maar hoe ziet het traineeship eruit en wat kun je verwachten? Periode 1 De eerste 3 maanden volg je fulltime, vanuit huis, een op maat gemaakte training in teamverband. Je leert belangrijke theorie en krijgt kennis van de benodigde vaardigheden en competenties die nodig zijn om de IT-arbeidsmarkt te betreden. Zowel zelfstandig als in teamverband voer je praktijkopdrachten op het gebied van front- en backend development uit. Wat er per week op het programma staat kun je hier

Bekijk vacature »

Senior Front-End Developer

Als Senior Front-End Developer bij Coolblue verbeter je de gebruiksvriendelijkheid van onze webshop voor miljoenen klanten. Wat doe je als Senior Front-End Developer bij Coolblue? Als Senior Front-end Developer werk je aan de gebruiksvriendelijkheid van onze webshop voor miljoenen klanten. Je vindt het leuk om samen te werken met de UX designer om stories op te pakken. Daarnaast ben je trots op je werk en verwelkomt alle feedback. Ook Senior Front-end Developer worden bij Coolblue? Lees hieronder of het bij je past. Dit vind je leuk om te doen Verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid van onze webshop voor miljoenen klanten. Nadenken

Bekijk vacature »

Developer Front-end

Functie omschrijving Front-end Developer gezocht! Wij zijn op zoek naar een front-end developer voor een organisatie in de regio Veenendaal die de eindverantwoordelijkheid op zich neemt van alles wat met design te maken heeft. Je hebt in deze functie een adviserende rol hiervoor moet je beschikken over een grote dosis vakinhoudelijke kennis. Je creëert unieke concepten door samen met collega’s en klanten te overleggen over aangeleverde designs. Hiermee draag jij je steentje bij aan de groeiambities van de klant. Jij wordt het vaste aanspreekpunt voor klanten wanneer het gaat over planningen, hierin is het jouw taak om alle betrokkenen goed

Bekijk vacature »

Medior/senior PHP ontwikkelaar E-commerce

Functie Het software development team bestaat momenteel 5 scrum teams . Ieder team heeft een eigen SCRUM Master en eigen tester. Zij werken voornamelijk in PHP en met hun eigen geschreven framework wat Symfony based is . Jij bent samen met je collega’s verantwoordelijk voor het interne softwaresysteem en alle projecten die daar omheen lopen. Alles wat jij ontwikkelt, wordt direct toegepast en uitgerold (wereldwijd). Dit maakt jouw werk tastbaar en uitdagend! Een greep uit jouw werkzaamheden: Toevoegen en ontwikkelen van nieuwe functionaliteiten Logistieke software ontwikkelen voor intern gebruik Tientallen gigabytes aan data inzichtelijk maken Altijd op zoek gaan naar

Bekijk vacature »
Yoeri Achterbergen

Yoeri Achterbergen

02/04/2020 01:32:03
Quote Anchor link
Hallo,

Ik ben bezig om een zoekfunctie te maken met PHP en mySQL.
Er word in meerdere kolommen gezochte en dat doe ik met deze code
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
<?php
global $wpdb;
$strng            = 'XO';
$table             = $wpdb->prefix . "posts";
$query            = "SELECT ID, post_title FROM $table WHERE (ID LIKE '%$strng%' OR post_title LIKE '%$strng%')";
$connection     = mysqli_connect($wpdb->dbhost, $wpdb->dbuser, $wpdb->dbpassword, $wpdb->dbname);
$result            = mysqli_query($connection, $query);
?>

De variable $strng word straks doormiddel van $_POST gevuld.
Ik krijg nu altijd het resultaat dat ik wil hebben maar wil nog iets toevoegen maar niet precies weet hoe ik dit kan realiseren.

Er zijn twee kolommen "meta_key" en "meta_value".
In de meta_key staat als waarde _sku en in de meta_value staat een bepaalde waarde.

Op die waarde wil ik ook kunnen zoeken maar alleen als in dezelfde record in de meta_key _sku is.
Hoe voeg ik die conditie nu precies toe in de query?

PHP hulp

PHP hulp

23/11/2024 13:03:31

Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

02/04/2020 01:50:09
Quote Anchor link
$query is een string. Deze string kun je dus stap voor stap opbouwen met behulp van condities die je programmeert in PHP.

Let op #1: $strng wordt nu niet ge-escaped, je kunt dus allerlei ongein uithalen in deze query.
Let op #2: ook al escape je $strng dan blijven het underscore karakter (_) en het percentage karakter (%) hun betekenis houden als wildcards, dus als je dit gedrag niet wilt houden en/of je letterlijk de karakters "_" en "%" wilt kunnen matchen zul je deze apart moeten escapen met een \ (backslash).

Mogelijk zou je een IF-statement kunnen gebruiken?
Code (php)
1
$query = "... WHERE ... OR ... OR IF(meta_key = '_sku', meta_value LIKE '".$strng."%', 1)";

Let op #1: alleen een % aan het einde, zodat gekeken wordt of je een substring van een SKU hebt ingevuld
Let op #2: de "else" case bevat een 1 (true), als de meta_key verschilt van '_sku' is dit OR-deel altijd goed
Let op #3: nog niet geescaped

Jeroen van Rensen

Jeroen van Rensen

02/04/2020 15:49:10
Quote Anchor link
Ik heb deze tutorial gevonden en gevolgd. Dit is een vrij goede zoekmachine voor je website: https://www.youtube.com/watch?v=E0K9-0COv-M&list=PLBOh8f9FoHHhSQvHymWKA06r5v7pnYglW

Yoeri Achterbergen

Yoeri Achterbergen

02/04/2020 22:45:00
Quote Anchor link
Hallo Thomas,

Ik ben even het stoeien geweest maar krijg het nog niet helemaal voor elkaar.

Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
<?php
$con
             = mysqli_connect($wpdb->dbhost, $wpdb->dbuser, $wpdb->dbpassword, $wpdb->dbname);
$strng            = mysqli_real_escape_string($con, $_POST['s']);
$posts            = $wpdb->prefix . "posts";
$postmeta        = $wpdb->prefix . "postmeta";
$query            = "SELECT ID, post_title FROM $posts as p JOIN $postmeta as pm WHERE p.ID LIKE '%$strng%' OR p.post_title LIKE '%$strng%' IF(pm.meta_key = '_sku', pm.meta_value LIKE '%$strng%') AND p.post_type = 'product'";
?>

Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

02/04/2020 22:52:54
Quote Anchor link
Je mist sowieso een OR en een else-statement in de IF()?
Je hebt beide nodig voor het gewenste resultaat denk ik.

Controleer nogmaals mijn voorbeeld.

Jop B

Jop B

03/04/2020 20:09:38
Quote Anchor link
Dus als ik het goed begrijp Yoeri.

Je wilt een zoekfunctie bouwen die in meerde kolommen zoekt?
Mag ik vragen waarom je een INNER / LEFT / RIGHT of FULL OUTER JOIN wilt gebruiken? Deze zie ik niet terug in je eerste vraag.

Yoeri Achterbergen

Yoeri Achterbergen

03/04/2020 20:41:08
Quote Anchor link
@jop,

Klopt inderdaad :)
De JOIN wil ik toepassen omdat de kolommen meta_key en meta_value in een andere tabel staan, dit was ik inderdaad vergeten in mijn vraag.
De zoekresultaten moeten de ID's en posttitels bevatten, dit heb ik tot zover aan het draaien maar kom er niet goed uit met die 2e tabel.
Als een gebruiker het sku nummer invult dan moet alsnog de ID en de posttitel worden teruggegeven van de andere tabel, vandaar dat ik een INNER JOIN heb gebruikt.

De situatie is precies als volgt.
Het betreft een Wordpress database die ik aanroep, omdat ik de info niet op mijn Wordpressite wil maar op een andere site maak ik geen gebruik van de Wordpresstools.

De tabel posts heeft de kolom ID en post_title.
De tabel post_meta heeft de kolom post_id, meta_key en meta_value.

De kolom ID en post_id zijn dus altijd gelijk, hier moet ik dus een koppeling maken tussen de twee tabellen als ik het goed heb.

Als Wordpress een post aanmaakt dan word er voor elke meta een nieuwe record aangemaakt in de post_meta tabel.
Er zijn in deze tabel dus per post meerdere records bijvoorbeeld
post_idmeta_keymeta_value
1700price20.00
1700_sku782736
1700typesimple

Daarom is er een IF-statement nodig om alleen te filteren op _sku en dan de bijbehorende waarde van kolom meta_value.

In feit wil ik dan dus zoeken op 3 verschillende kolommen in 2 verschillende tabellen.
Met als uitkomst de ID en de post_title.

Ik ben wat aan het stoeien geweest maar krijg het niet voor elkaar met de 2e tabel en het if statement.

Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
<?php
$output
         = '';
$con            = mysqli_connect($wpdb->dbhost, $wpdb->dbuser, $wpdb->dbpassword, $wpdb->dbname);
$keywords       = mysqli_real_escape_string($con, $_POST['s']);
if(strlen($keywords) < 3){
    echo 'Fill in 3 or more characters';
    return;
}

$posts          = $wpdb->prefix . "posts";
$postmeta       = $wpdb->prefix . "postmeta";
$query          = " SELECT ID, post_title
                    FROM $posts as p
                    INNER JOIN $postmeta as pm ON p.ID = pm.post_id
                    WHERE p.post_type = 'product' AND p.ID LIKE '%$keywords%' OR p.post_title LIKE '%$keywords%' OR IF(pm.meta_key = '_sku', pm.meta_value LIKE '%$keywords%', 1)
                    ORDER BY post_title"
;
$result         = mysqli_query($con, $query);
if(mysqli_num_rows($result) > 0){
    while($row = mysqli_fetch_array($result)){
        $output .= '<table>';
        $output .= '<tr><td>'.$row['ID'].'</td><td>'.$row['post_title'].'</td></tr>';
        $output .= '</table>';
    }

echo $output;
}
else{
    echo 'Data Not Found';
}

?>

Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

03/04/2020 21:03:24
Quote Anchor link
Oh, meerdere tabellen, met ook nog eens meerdere records, zoveel stond niet in het oorspronkelijke vraagstuk, of misschien heb ik niet goed gelezen.

Dan zou je wellicht beter een soort van (LEFT) JOIN kunnen gebruiken misschien.

Neem in de (LEFT) JOIN-conditie op dat de meta_key gelijk moet zijn aan _sku, en als je daar resultaat hebt (meta_key verschilt van NULL) kijk dan of de meta_value matcht met je keywords?

Het is misschien handig om te weten of er altijd (precies) één _sku meta_key hoort bij een post?

Yoeri Achterbergen

Yoeri Achterbergen

03/04/2020 21:12:04
Quote Anchor link
Hi Thomas,

Ik was dat stukje helemaal vergeten in het vraagstuk, OEPS.
Er is inderdaad altijd maar één _sku per post :)

Dus ik voeg een LEFT JOIN toe aan
Code (php)
1
2
3
4
5
6
<?php
 $query
            = "    SELECT ID, post_title
                    FROM $posts
                    WHERE post_type = 'product' AND ID LIKE '%$keywords%' OR post_title LIKE '%$keywords%'
                    ORDER BY post_title"
;
?>

Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

03/04/2020 23:19:28
Quote Anchor link
Als er altijd een _sku meta_key dan kun je ook een INNER JOIN gebruiken.

Het volgende zou dan ongeveer moeten werken denk ik:
Code (php)
1
2
3
4
5
6
SELECT p.ID, p.post_title
FROM $posts p
INNER JOIN $postmeta pm ON (pm.post_id = p.ID AND pm.meta_key = '_sku')
WHERE p.post_type = 'product'
AND (p.ID LIKE '%$keywords%' OR p.post_title LIKE '%$keywords%' OR pm.meta_value LIKE '%$keywords%')
ORDER BY p.post_title

Het loont ook altijd de moeite om expliciete haken om combinaties van AND en OR te zetten, ten einde verwarring/dubbelzinnigheid te voorkomen.

A AND (B OR C) is namelijk iets compleet anders dan (A AND B) OR C. Wanneer je A AND B OR C gebruikt dan zal dat equivalent zijn aan het eerste statement vanwege de associativiteit van AND en OR.

Zie ook de volgende waarheidstabel:
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| A  B  C |  (A AND B) OR C  |  A AND (B OR C)  |
|---------+------------------+------------------|
| 0  0  0 |               0  |              0   |
| 0  0  1 |               1  |              0   | *
| 0  1  0 |               0  |              0   |
| 0  1  1 |               1  |              0   | *
| 1  0  0 |               0  |              0   |
| 1  0  1 |               1  |              1   |
| 1  1  0 |               1  |              1   |
| 1  1  1 |               1  |              1   |
Gewijzigd op 03/04/2020 23:24:50 door Thomas van den Heuvel

Yoeri Achterbergen

Yoeri Achterbergen

04/04/2020 20:31:04
Quote Anchor link
Hi Thomas,

Duidelijk antwoord waar ik iets mee kan :)
Ik heb altijd artikelnummers ingevuld waardoor _sku altijd aanwezig is maar als ik een niet artikel aanmaak dan is er geen _sku aanwezig in de kolom meta_key.
Hierdoor vind hij nooit dat artikel.
Ik ben dus even terug gegaan naar je eerste antwoord en heb dit gemaakt
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<?php
$query
            = "    SELECT p.ID, p.post_title
                    FROM $posts p
                    INNER JOIN $postmeta pm ON pm.post_id = p.ID
                    AND p.ID LIKE '%$keywords%' OR p.post_title LIKE '%$keywords%' OR IF(meta_key = '_sku', pm.meta_value LIKE '%$keywords%', 1)
                    ORDER BY p.post_title"
;
?>

Maar krijg nu heel erg veel records terug wat niet helemaal de bedoeling is, zelfs records die geen van de keywords bevat.

Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

04/04/2020 21:00:40
Quote Anchor link
Okay... Dus er is *ten hoogste* één _sku, en niet precies één, dat is namelijk wat ik vroeg :p.

Dan moet je dus terug naar de constructie met een LEFT JOIN, waarbij je de tabellen verbindt met de extra conditie pm.meta_key = '_sku'. Mocht dit bijbehorende record er (nog) niet zijn dan zijn alle kolommen uit de $postmeta tabel gelijk aan NULL, maar krijg je dus wel altijd precies één resultaat (per post id), of er nu een _sku is of niet.

Je krijgt in de bovenstaande query waarschijnlijk heel veel records terug omdat je die twee tabellen enkel met de post_id = ID conditie aan elkaar fietst, dan krijg je waarschijnlijk voor elk record in $postmeta wat overeenkomen met het post ID een record terug, en dat is niet wat je wilt...

En die "1" moet waarschijnlijk bij nader inzien een 0 zijn, anders staat er immers ... OR ... OR 1, en dat is altijd waar :p.

Dus, ten overvloede, met wat aanpassingen ten opzichte van mijn vorige query, en een extra controle of meta_value wel een waarde heeft, zou dit beter moeten werken:
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
SELECT p.ID, p.post_title
FROM $posts p
LEFT JOIN $postmeta pm ON (pm.post_id = p.ID AND pm.meta_key = '_sku')
AND (
    p.ID LIKE '%$keywords%' OR
    p.post_title LIKE '%$keywords%' OR
    IF(pm.meta_value IS NULL, 0, pm.meta_value LIKE '%$keywords%')
)
ORDER BY p.post_title

Let hierbij dus ook nog steeds op de haken om de OR-statements, want die zijn in jouw bovenstaande query alweer verdwenen.
Gewijzigd op 04/04/2020 21:07:41 door Thomas van den Heuvel

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.