Facebook gaat AdBlock omzeilen
Facebook gaat de adblockers van desktopgebruikers omzeilen. Hiermee willen ze toch advertenties tonen, voor wie ook deze blokkeert. Dat maakte Facebook dinsdag bekend.
Het benadrukt wel dat het alleen om de desktop site gaat, die voornamelijk voor op de computer wordt bekeken.
Om adblockers te omzeilen zal Facebook de code van advertenties aan die van organische Facebookcontent gelijkmaken. Wel zullen gebruikers als optie krijgen om bepaalde advertenties te kunnen filteren van bepaalde bedrijven, organisaties of categorieën. "Als je geen advertenties over een bepaald onderwerp zoals reizen of katten wilt zien, kun je die via je advertentie-instellingen verwijderen", aldus Andrew Bosworth van Facebook.
Ook laat Bosworth weten Facebook niet de makers van AdBlock Plus zal betalen. Sommige bedrijven betalen AdBlock Plus zodat hun site standaard op de whitelist wordt gezet, waardoor hun advertenties niet standaard geblokkeerd worden.
Volgens Bosworth zorgt het blokkeren van advertenties ervoor dat websites inkomsten mislopen.
AdBlock Plus
Ben Williams van Eyeo, de ontwikkelaar van Adblock Plus, hekelt de beslissing van Facebook, omdat zij nu tegen de wens van gebruikers in gaan. Volgens Ben zal er nu een kat-en-muisspel ontstaan waarbij adblockers weer zullen proberen om de advertenties op Facebook toch te blokkeren, waarop Facebook weer maatregelen zou kunnen nemen.
Detecteer jij ook AdBlock gebruikers op je site, of juist niet? Laat het weten in de poll, rechts op de beginpagina.
Gerelateerde nieuwsberichten
26/11/2023 YouTube gaat strijd aan tegen ad-blockers
15/06/2016 Opera brengt test-versie uit met VPN en adblocker
22/09/2015 Eens kijken bij Google, Facebook en Apple?
Er zijn 5 reacties op 'Facebook gaat adblock omzeilen'
Om te reageren heb je een account nodig en je moet ingelogd zijn.
PHP hulp
0 seconden vanaf nu