Slotwoord en referenties
Tot zover dan deze beginnershandleiding over het object georiënteerd programmeren. Althans voor zover hij nu online staat want eigenlijk raak je over dit onderwerp niet uitgepraat. Er zijn dan ook nog een aantal onderwerpen die in de toekomst aan deze handleiding toegevoegd zullen worden:
- Magic methods (beschikbaar op phptuts.nl)
- Typehinting
- Design patterns (met name MVC)
- OOP Foutafhandeling
- Documentatie van code (PHPDoc)
- Autoload van classes
- PHP5 SPL
En het zou zomaar kunnen dat er nog onderwerpen aan deze lijst toegevoegd worden. Het blijft dus zeker de moeite waard om deze handleiding in de gaten te houden om te zien of er nieuwe onderwerpen verschenen zijn. Bekijk dan wel de versie op phptuts.nl aangezien ik hier op PHPhulp geen paginas meer kan toevoegen.
Later toegevoegd op phptuts.nl
- Voorbeeld: HTML tabel 2 (inheritance)
- Magic methods
Voor het schrijven van deze handleiding heb ik gebruik gemaakt van een aantal bronnen waaruit op sommige punten teksten of voorbeelden letterlijk overgenomen zijn. Een referentie naar die bronnen vind je hier:
- 'Object georiënteerd denken' door Erik Duindam
- 'Object Oriënted PHP for Beginners' van www.killerphp.com
- 'Learn to create a PHP5 class' van GeekFile
- 'Object Oriënted Programming with PHP' van www.phpro.org
Voor dit moment wil ik nogmaals benadrukken dat je pas echt OO leert programmeren als je het veel doet. Ervaring is hier echt de sleutel tot succes, ook ikzelf merk elke dag weer dat er nog zoveel dingen zijn waar ik niets vanaf weet.
Na het lezen van deze handleiding ben je misschien helemaal overtuigd van OOP. Dan kan ik je nog maar een ding aanraden: kijk goed af van anderen. Er zijn genoeg programmeurs die jou voorgegaan zijn, daar kun je veel van leren. Bovendien - en dat is nu net het mooie van OOP - is de kans groot dat je classes tegenkomt die je zelf goed kunt gebruiken. Het is nergens voor nodig om het wiel opnieuw uit te vinden!
Opmerkingen, vragen en of suggesties zijn natuurlijk altijd welkom!
Inhoudsopgave
- Inleiding
- Object geörienteerd denken
- Foute denkwijze
- Object georiënteerd programmeren
- Visibility
- Naamgeving
- Constructor __construct()
- Voorbeeld: HTML tabel
- Inheritance
- Static methods en properties
- Abstract classes en Interfaces
- Slotwoord en referenties