Negatieve factoren
Behalve alle positieve factoren om de website hoger te laten indexeren in de zoekresultaten zijn er ook een aantal zaken die juist niet helpen aan het hoger krijgen van de ranking. Hieronder zijn deze met een korte toelichting uitgelicht.
Verwijzingen veranderen
Het komt vaak voor dat een verwijzing naar dezelfde pagina op een andere manier wordt verwerkt. Wordt er naar de “index.html” pagina gelinkt, dan kan dat gebeuren door index.html weg te laten in de URL, deze daar wel neer te zetten of door er een / neer te zetten.
Zoekmachines zien dit niet als een link naar dezelfde pagina, maar als verschillende links.
Bereikbaarheid
Zoekspiders bezoeken met enige regelmaat uw website om ook de nieuwe content op de website te verwerken in de zoekindex. Dit kan alleen wanneer de website ook echt bereikbaar is. Websites die met enige regelmaat niet bereikbaar zijn op het moment dat de zoekspider langskomt (deze tijden staan niet vast, dus daar kan niets aan gedaan worden) dan zal dit een negatief effect hebben op de ranking. Een zoekmachine wil natuurlijk geen onbereikbare websites aanbieden aan zijn zoekers.
Dubbele content
Het één op één kopiëren van de content (tekstuele inhoud) van een andere website dan kan die worden beschouwd als ‘duplicate content’ en is een hoge score van die pagina niet meer mogelijk. Hetzelfde geldt voor content die dubbel op de eigen website staat, het loont dus om de content zo wisselend mogelijk te houden, en eventuele dubbele content zoveel mogelijk naar het einde van de content te schuiven. Beginnen met een inleiding over een tabel met inhoud bijvoorbeeld werkt beter dan een tabel laten zien, waarbij alleen de getallen van elkaar verschillen. Dit geld bijvoorbeeld bij overzichten, die per “Schone Klassen” school maar weinig qua opbouw verschillen.
Slechte verwijzingen
Let erop wat voor uitgaande links op de website staan. Links naar slechte websites zorgen voor een slechtere ranking. Voorbeelden van slechte websites zijn ‘linkfarms’, waarbij u de website aan kan melden, zodat er een link naar uw website op komt te staan. Voorwaarde is wel dat u ook een link plaatst naar die ‘linkfarm’.
Het is niet erg om een link naar een slechte site te hebben, maar wanneer mogelijk loont het om dit soort verwijzingen zo min mogelijk te gebruiken. De kwaliteit van de websites waarnaar verwezen wordt heeft een grote invloed op de ranking van de website.
Dubbele title- en metatags
De titel en de meta-tags op de verschillende pagina’s van de website kunnen het beste onderlinge verschillen hebben. Deze verschillen hoeven niet groot te zijn, maar wanneer ze hetzelfde zijn kan dit door de ‘dubbele content’ filters worden opgemerkt als dubbele informatie.
Dit moet worden voorkomen door iedere pagina een passende titel en passende meta-tags mee te geven.
Trucjes
Het gebeurt ook dat op websites een aantal koppen en een stukje tekst komt te staan, die met CSS worden verborgen. Deze teksten zijn vaak qua inhoud gebaseerd op hele populaire zoektermen.
Deze websites willen bij zoveel mogelijk onderwerpen worden gevonden. Toch komt Google er steeds vaker en gemakkelijker achter dat dit het geval is. Een pagina met 2 hele teksten, waarbij het eerst over "voetbal" gaat en daarna alleen maar over PHP horen niet bij elkaar.
Wordt je website "betrapt" op het gebruiken van dit soort trucjes, dan zal je heel erg dalen in de ranking. Het is dan (bijna) onmogelijk om weer zo hoog te komen.
Dit gebruik van al die trucjes is dan ook heel erg af te raden.
Inhoudsopgave
- Inleiding
- Werking zoekbot
- Zoekwoorden
- Pagina opbouw
- URL Optimalisatie
- Links en Banners
- Linkteksten
- Negatieve factoren
- Conclusie