Zoekwoorden

Een zoekmachine kan natuurlijk (nog?) niet geheel zelf bepalen op welke zoekwoorden een pagina moet worden gevonden. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van onder andere meta-tags (opgeven binnen de head tag) waar zoekwoorden en een omschrijving kunnen worden weergegeven. Voor de website over broodbakmachines zou je kunnen bedenken dat je gevonden wilt worden op: “broodbakmachine, brood bakken, zelf brood bakken, vers gebakken brood”, maar ook dat je gevonden wilt worden via je eigen naam, zoals ik die in de URL liet zien.
Dit soort dingen geef je op met de meta-tag “keywords”.

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
<meta name="keywords" content=" broodbakmachine, brood bakken, zelf brood bakken, vers gebakken brood, eigen naam" />


Behalve de keywords kan je ook een omschrijving opgeven op deze manier, deze omschrijving zie je vaak bij zoekmachines bij het resultaat staan.
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
<meta name="description" content="De omschrijving van de website" />


Met het aangeven van de titel, de zoekwoorden en de omschrijving ben je er nog niet. De Google bot komt van zichzelf 1 keer in de paar weken bij je website op bezoek. Verandert je website nooit, dan “denkt” de bot dat deze oude informatie bevat en zal die dalen in de ranking. Het kan echter ook zijn dat je website, wegens wat voor reden dan ook, maar 1 keer per jaar gewijzigd wordt. Je kan dan aangeven dat de bot maar 1 keer per jaar terug moet komen.
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
<meta name="revisit-after" content="1 year" />

1 dayNa 1 Dag
2 daysNa 2 Dagen (kan je dan doortellen)
1 weekNa 1 week
2 weeksNa 2 weken
1 monthNa 1 maand
2 monthsNa 2 maanden
Overigens zijn er veel discussies gaande over deze meta-tag, of zoekmachines er wel of niet wat mee doen. Het kan echter geen kwaad om hem te gebruiken, vooral niet wanneer je niet regelmatig een update doet.
Update je wel regelmatig je website, dan maakt het niet uit of je hem wel of niet toevoegt. De bot bezoekt je website toch regelmatig.


Daarnaast kan je ook nog aangeven hoe de bot je website moet behandelen. Dat doe je op onderstaande manier.
<meta name="robots" content="index, follow" />
Index betekend dat je site geïndexeerd mag worden
Follow betekend dat links op je website gevolgd worden.
Noindex betekend dat je website niet geïndexeerd mag worden
Nofollow betekend dat links niet gevolgd mogen worden.

Belangrijk punt om op te letten met de keywords en evt. de beschrijving die je opgeeft is dat die per pagina kunnen verschillen. Geef voor bijvoorbeeld een pagina over “ingrediënten” voor het brood, ook “ingrediënten” als keyword op.

Google houdt ook rekening met of de opgegeven keywords wel op de pagina voorkomen. Dit zodat mensen niet heel populaire zoekwoorden gaan opgeven, terwijl de website over heel wat anders gaat. Je moet dus wel echt passende zoekwoorden opgeven. Het kan handig zijn om mensen uit je doelgroep te vragen aan wat voor termen ze denken, bij het onderwerp. Vaak kom je zo op wat betere termen uit, dan dat je zelf zou bedenken.

« Lees de omschrijving en reacties

Inhoudsopgave

  1. Inleiding
  2. Werking zoekbot
  3. Zoekwoorden
  4. Pagina opbouw
  5. URL Optimalisatie
  6. Links en Banners
  7. Linkteksten
  8. Negatieve factoren
  9. Conclusie

PHP tutorial opties

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.