aanroepen van variabelen

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: 1 2 volgende »

Bart

Bart

29/12/2005 23:56:00
Quote Anchor link
Hallo allemaal;

een tijdje terug hier een vraag gesteld, en heel veel reacties gehad, vandaar dat ik 't hier nu weer ga proberen. Ik heb weer een "lastig" dilemma, dat ik op mijn eigen - wellicht wat onbeholpen - manier zal proberen te verwoorden. Ik heb op mijn site een groot zogenaamd 'discography' overzicht (alle platen,CD's etc. van 'mijn' artiest). Voor elk item (elke single, video, CD, etc.) heb ik een eigen pagina met plaatje, release datum, tracklist. In de tracklist zijn alle tracks aan te klikken, en deze geven dan in een popup de tekst van het betreffende liedje weer. Kijk voor dit geheel eens HIER. Het is ontzettend veel werk om dit allemaal bij te werken. Nu komen op veel pagina's steeds dezelfde songs voor (denk aan bijvoorbeeld dezelfde CD die in verschillende landen wordt uitgegeven en dus meerdere pagina’s heeft, of aan “best off” CD’s). Op dit moment ziet zo’n pagina er globaal als volgt uit:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
<?php
include("/var/www/c/chrisrea.nl/HTML/main/header_discography.php");
?>

<p class="text_2_left"><b>Blue guitars<br>Beginnings</b></p>
<p class="text_3_left"><b>2005</b><br><br>

01. <a href="javascript:void(0);"onclick="window.open(‘Lyrics-track1.php');">Track 1 </a>[tijdsduur]<br>
02. <a href="javascript:void(0);"onclick="window.open(‘Lyrics-track2.php');">Track 2 </a>[tijdsduur]<br>
03. <a href="javascript:void(0);"onclick="window.open(‘Lyrics-track3.php');">Track 3 </a>[tijdsduur]<br>

Etc.
</p>
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
<?php
include("/var/www/c/chrisrea.nl/HTML/main/footer.php");
?>

Nu zou ik graag een systeem willen hebben dat het volgende doet (even heel “basic” opgeschreven, ik weet absoluut niet welke temen ik hiervoor zou moeten gebruiken):

If $track=”100” then $link=”Lyrics-track100.php” and $name=”Naam van liedje 100”
If $track=”101” then $link=”Lyrics-track101.php” and $name=”Naam van liedje 101”
If $track=”102” then $link=”Lyrics-track102.php” and $name=”Naam van liedje 102”
If $track=”103” then $link=”Lyrics-track103.php” and $name=”Naam van liedje 103”
If $track=”104” then $link=”Lyrics-track104.php” and $name=”Naam van liedje 104”
Etc. dit moet dus een lijst worden van alle mogelijke songs (zo’n 800!)

En dan bij het daadwerkelijk weergeven van de tracklist:
$track=”100”
01. <a href=$link>$name</a>[1.23]
$track=”101”
02. <a href=$link>$name</a>[2.34]
$track=”102”
03. <a href=$link>$name</a>[3.45]

Dan zou de output dus zijn:

01. Naam van liedje 100 [1.23] (en dit is dan een link naar ”Lyrics-track100.php”)
02. Naam van liedje 101 [1.23] (en dit is dan een link naar ”Lyrics-track101.php”)
03. Naam van liedje 102 [1.23] (en dit is dan een link naar ”Lyrics-track102.php”)

Etc. Ik hoop dat ik mijzelf een beetje duidelijk heb kunnen maken en dat iemand mij kan of wil helpen. Indien je meer informatie nodig hebt, laat het mij alsjeblieft weten. Alvast heel erg hartelijk dank !!

Met vriendelijke groet, Bart (webmaster www.chrisrea.nl)
Gewijzigd op 29/12/2005 23:57:00 door Bart

PHP hulp

PHP hulp

15/01/2025 23:35:32

Jan Koehoorn

Jan Koehoorn

30/12/2005 00:08:00
Quote Anchor link
Hoi Bart,

je wilt dus dynamisch links genereren. Dat kan, maar dat hangt sterk af van je database structuur. Hoe ziet je datamodel er uit?

Bart

Bart

30/12/2005 00:17:00
Quote Anchor link
Jan:
Hoi Bart,

je wilt dus dynamisch links genereren. Dat kan, maar dat hangt sterk af van je database structuur. Hoe ziet je datamodel er uit?

Hallo;

Misschien had ik erbij moeten vertellen, ik ben een absolute leek. Ik heb - 100% dankzij de hulp van mensen op fora en mt behulp van tutorials - het e.e.a. aan php op mijn site gebruikt maar dat betekend niet dat ik er veel vanaf weet. Ik vind het allemaal heel intressant, maar ook wel héél erg moeilijk ! Om kort te gaan, ik weet niet wat voor datamodel ik heb (ik denk eigenlijk geen). Ik maak op dit moment voor elk discography-item een nieuwe pagina aan. Elke regel van de tracklist is vervolgens een link die een popup opent, en in die pop-up wordt een pagina geladen met de tekst van het betreffende liedje. Voor elke tekst heb ik dus een nieuwe pagina aangemaakt, die ik een apparte directory "/lyrics/" bij elkaar staan. Ik hoop dat dit - deels - je vraag beantwoord en dat je me aan de hand hiervan verder kunt en wilt helpen. In elk geval alvast hartelijk dank !!

Groet, Bart

Niels Beckers

Niels Beckers

30/12/2005 00:21:00
Quote Anchor link
werk je met een database?

Bart

Bart

30/12/2005 00:24:00
Quote Anchor link
niels:
werk je met een database?

Ik heb voor het forum op mijn site (PHPBB) een mySQL database, maar ik weet echt niet hoe dat verder werkt. Ik gebruik dan ook verder geen database voor de site, alleen zoals ik hierboven al geprobeerd heb te beschrijven links naar verschillende losse paginas.

Groet, Bart

Jan Koehoorn

Jan Koehoorn

30/12/2005 00:28:00
Quote Anchor link
Ik snap het. De opzet van je site is dus dat je eigenlijk alles met de hand hebt gemaakt. Je moet een echte liefhebber zijn dus :-)

Als je met een database zou werken dan zou je een opzet kunnen maken waarbij dit soort dingen automatisch gegenereerd wordt.

Je moet je dat ongeveer zo voorstellen:

je hebt een tabel met tracks. Daarin kun je bijvoorbeeld de titel, de speelduur, het mp3 bestand en de songtekst kwijt.

je hebt ook een tabel met cd's. Daarin staat bijvoorbeeld de titel van de cd en de datum waarop hij uitkwam

dan kun je een koppel tabel maken waarin je verwijst naar een cd en een track. Je maakt dus combinaties van die twee, wat betekent dat een bepaalde track op een bepaalde cd staat.

Ik probeer hier een datamodel voor je te schetsen. Ik weet niet of je het kunt volgen, maar dat is wat nodig is, als je de dingen handiger aan wilt pakken.

Bart

Bart

30/12/2005 00:41:00
Quote Anchor link
Jan:
Ik snap het. De opzet van je site is dus dat je eigenlijk alles met de hand hebt gemaakt. Je moet een echte liefhebber zijn dus :-)

Als je met een database zou werken dan zou je een opzet kunnen maken waarbij dit soort dingen automatisch gegenereerd wordt.

Je moet je dat ongeveer zo voorstellen:

je hebt een tabel met tracks. Daarin kun je bijvoorbeeld de titel, de speelduur, het mp3 bestand en de songtekst kwijt.

je hebt ook een tabel met cd's. Daarin staat bijvoorbeeld de titel van de cd en de datum waarop hij uitkwam

dan kun je een koppel tabel maken waarin je verwijst naar een cd en een track. Je maakt dus combinaties van die twee, wat betekent dat een bepaalde track op een bepaalde cd staat.

Ik probeer hier een datamodel voor je te schetsen. Ik weet niet of je het kunt volgen, maar dat is wat nodig is, als je de dingen handiger aan wilt pakken.

Ik denk dat ik een klein vermoeden heb wat je bedoelt. De door jou geschetste structuur, maakt die het bijvoorbeeld mogelijk om aan elk liedje een appart bestand met de tekst van dat liedje te koppelen ?
Vervolgens; wat heb ik allemaal nodig om een dergerlijk 'datamodel' (daarvan weet ik dus NIET wat ik me erbij moet voorstellen) aan te kunnen maken. Zou dit inhouden dat ik alles weer moet gaan herschrijven ? Ik heb inerdaad alles met "de hand" gemaakt, maar nog lang niet alles is af (maar wel bijvoorbeeld meer 800 losse bestanden met teksten van alle liedjes). Neem anders eens een kijkje op http://discography.chrisrea.nl

Dit data model klinkt heel intressant, en ik zou er graag nog wat uitleg over horen, maar ik ben toch bang dat dat op dit moment nog een brug (of meer) te ver is... Wat denken jullie; als jullier hier al mee werken kunnen jullie 't vast beter inschatten dan ik.

Blijft mijn vraag toch nog bestaan; is met mijn huidige opzet van de site iets te doen met "if", "then" en "else". Ik zit al drie dagen bijna onafgebroken te spitten op google, maar er is nog niet veel uitgekomen. Ik zou graag een functie willen schrijven waarin ik opgeef:

"if track="237" then url=.../lyrics/237.php and name="naam-van-het-liedje"

Is zoiets mogelijk, of zit ik er volledig naast ??? Natuurlijk ben ik ook zéér geïntresseerd in de mogelijkheden van het genoemde "datamodel"

Bedankt !!!

groet, Bart

- SanThe -

- SanThe -

30/12/2005 00:47:00
Quote Anchor link
Ik ben bang dat als je met if() then else gaat werken je dan dus ook 800 if() then else gaat krijgen en dan is het idee van Jan een stuk eenvoudiger.

Jan Koehoorn

Jan Koehoorn

30/12/2005 00:49:00
Quote Anchor link
Ik heb je site net even bekeken. Ik kan op dit moment niet een "gouden tip" geven, maar ik hou het topic in de gaten.

Bart

Bart

30/12/2005 00:59:00
Quote Anchor link
SanThe:
Ik ben bang dat als je met if() then else gaat werken je dan dus ook 800 if() then else gaat krijgen en dan is het idee van Jan een stuk eenvoudiger.

Hallo;

Je zegt wel "eenvoudiger", maar is dat echt eenvoudiger, ook voor een volledige leek ? Ik weet bijvoorbeeld nog niet eens waar ik naar moet zoeken bij google, en of mijn webhost (hostingdiscounter.nl) daar wel voor geschikt is. Dat "datamodel" waar jullie t over hebben, maakt dat gebruik van SQL (waar ik helemaal niets van weet!) en bijvoorbeeld welk programma heb ik nodig om 't te schrijven (ik gebruik nu notepad voor alles)...

ben benieuwd, en - ondanks dat 't iets heel anders is dan waar ik op ahd gehoopt (en waarschijnlijk ook veel meer werk!) - ben ik wele rg nieuwsgierig gemaakt !!!

Groet, Bart

Jan Koehoorn

Jan Koehoorn

30/12/2005 01:02:00
Quote Anchor link
Bart,

hostingdiscounter biedt ondersteuning voor databases zoals MySQL. Mijn eigen website host ik ook daar. Maar het omschrijven van je site zoals hij nu is (statisch) naar een dynamische site (met database) is veel werk.

Bart

Bart

30/12/2005 01:04:00
Quote Anchor link
Jan:
Ik heb je site net even bekeken. Ik kan op dit moment niet een "gouden tip" geven, maar ik hou het topic in de gaten.

Op de introductie pagina van de het subdomain discography staat nu het laatste album, dat uit 11 CD's bestaat. Je zou dan ook even moeten doorklikken naar bijvoorbeeld de eerste CD (http://www.chrisrea.nl/discography/content/2005-Blueguitars/2005-Blueguitars-CD01.php) om een goed beeld te krijgen van hoe de andere pagina's zijn opgebouwd. Alles is aanklikbaar; de voor- en achterkant van het hoesje leveren een pop-up met vergroting, klikken op de tracks levert een pop-up met de teksten. ALs je de "kerst" lay-out wat druk vindt kun je links onderaan een andere style kiezen.

Mocht je toch nog een tip te binnen schieten (hoeft niet de "gouden" te zijn hoor!) hoor ik t natuurlijk graag... zover alvast bedankt !!

groet, Bart

Niels Beckers

Niels Beckers

30/12/2005 01:04:00
Quote Anchor link
mischien omdat je nog maar een beginner benteerst free host? wyger.nl is een goed voorbeeld.

Bart

Bart

30/12/2005 01:07:00
Quote Anchor link
Jan:
Bart,

hostingdiscounter biedt ondersteuning voor databases zoals MySQL. Mijn eigen website host ik ook daar. Maar het omschrijven van je site zoals hij nu is (statisch) naar een dynamische site (met database) is veel werk.

Tja, het bijwerken en uitbreiden van de site (en vooral de discography) is op dit moment ook al veel werk, en ik vind 't leuk om nieuwe dingen te proberen en te leren (ondanks dat mijn studie "bestuurskunde" helemaal niets met computers te maken heeft...). Misschien kan iemand heel "basic" uitleggen wat een dynamische site inhoudt en wat ik daarvoor moet doen; of wellicht een (liefst Nederlandstalige) link... Denk eraan,ik ben absolute "leek" (of wel "maagd") dus graag zo eenvoudig mogelijk !!

Mijn dank is groot, groet, Bart

Bart

Bart

30/12/2005 01:16:00
Quote Anchor link
niels:
mischien omdat je nog maar een beginner benteerst free host? wyger.nl is een goed voorbeeld.

Dit "wyger.nl" is een gratis host ? Ik heb al ruim 2 jaar naar volle tevredenheid een betaalde host; hostingdiscounter.nl incl. mysql .... Dus de hosting hoef ik me gelukkig niet druk over te maken (behalve dan t data verkeer; ik heb met zo'n 500 bezoekers per dag zo'n 10GB dataverkeer per maand; is dat normaal?).

Groet, Bart

Niels Beckers

Niels Beckers

30/12/2005 01:21:00
Quote Anchor link
ik ga me er nu niet over uit spreken ik kruip in men bed tot morgen.

Arjan Kapteijn

Arjan Kapteijn

30/12/2005 01:31:00
Quote Anchor link
Ik vind het knap dat je structuur gekregen heb in een website zonder daarbij gebruik te maken van een database. Daar zullen enkele duizenden losse bestandjes, en vele honderden uren aan werk in gezeten moeten hebben.

Dat systeem zou je om moeten zetten naar een database om de toekomst te kunnen garanderen, consistentie en niet dubbel gebruiken van info.

Gezien de opbouw zou ik aan iets denken als een .htacces, die met mod rewrite een url ombouwd naar iets bruikbaars voor php

www.website.nl/actie/album/cd/

word dan intern omgezet naar $actie, $album en $cd op de index.php. Waarbij de actie iets is als bijv. lyrics, of album overzicht.

Vervolgens word het dus een kwestie van de juiste querys uitvoeren en er data uit gaan halen. Maar als ik zo kijk naar de hoeveelheid aan informatie, wauw... leuke klus maar daar mag je wel een weekje of 2 voor uit gaan trekken.

Je zou dan dezelfde 'opdeling' als phpbb moeten aanhouden, forums -> topics -> posts -> posts_text.

Belangrijkste in jou geval is in ieder geval het uitdenken van de database. Dat word een hoop tekenwerk komend weekend ;). Helaas is het nu te laat dat je iets aan mij kunnen hebben, maar als niemand hier je op weg helpt zal ik kijken of ik wat tijd vrij kan maken voor een schets.

Bart

Bart

30/12/2005 01:49:00
Quote Anchor link
Arjan:
Ik vind het knap dat je structuur gekregen heb in een website zonder daarbij gebruik te maken van een database. Daar zullen enkele duizenden losse bestandjes, en vele honderden uren aan werk in gezeten moeten hebben.

(...)
een .htacces, die met mod rewrite een url
(...)
intern omgezet naar $actie, $album en $cd op de index.php.
(...)
Vervolgens word het dus een kwestie van de juiste querys uitvoeren
(...)
Belangrijkste in jou geval is in ieder geval het uitdenken van de database. Dat word een hoop tekenwerk komend weekend ;).

Hallo Arjan;

De site bestaat op dit moment uit 5.931 losse files en inderdaad héél vee werk (maar ook héél veel plezier en voldoening, daar doen we 't immers voor!). Ik ben erg eigenwijs; heb precies voor ogen hoe ik iets wil hebben, en dat moet dat meestal ook zo worden; desnoods dan maar zonder "database" en dat soort zaken (tot een half jaar geleden was de hele site opgebouwd uit frames, daar heb ik de gehele zomervakantie voor nodig gehad om dat om te bouwen naar iets wat werkt met < ? p h p include ...) ;-))

Beste Arjan; ongetwijfeld met de beste bedoelingen, maar ik heb echt werkelijk nog niet het flauwste benul van waar je het in hemelsnaam over hebt, sorry .... (waar is nou die beschaamde smilie als je 'm nodig hebt?!?).

Je hebt t over ".htacces", "mod rewrite", "$actie, $album en $cd" , etc. en ik weet echt niet wat dat allemaal is. Ik heb zojuist "phpMyAdmin" gedownload, maar ik weet echt niet wat ik er mee moet. Dan heb je t erover dat ik dit weekend een database kan gaan tekenen... waarop; op papier?!? in notepad ?!? hoe moet zoiets er uit zien ... Ik denk echt dat dit nog even een brug te ver is voor mij ... :-((
Ik ga nu ook naar bed, morgen ben ik de gehele dag bij mijn ouders en zaterdag bij mijn (a.s.) schoonouders, dus dan zal ik weinig of niet achter de PC zitten... Ik zal wel proberen af en toe te lezen wat er voor reacties zijn ... en natuurlijk op google informatie zoeken en dan heb ik zondat weer full-time de tijd voor de site. Voor nu in elk geval "slaap lekker", bedankt en natuurlijk een goede jaarwisseling !!

groet, Bart
Gewijzigd op 30/12/2005 01:52:00 door Bart

Bart

Bart

30/12/2005 01:50:00
Quote Anchor link
.
Gewijzigd op 30/12/2005 01:51:00 door Bart

Bart

Bart

02/01/2006 21:07:00
Quote Anchor link
Hallo allemaal;

allereerst de allerbeste wensen voor 2006 !! Ik ben net weer terug van rondje Nederland langs ouders (Maastricht) en schoonouders (purerend) en het hier boven geopperd idee van een database heeft me al die tijd niet losgelaten ! Ik heb eindelijk na enkele uurtjes (ja, zo "leek" ben ik dus!) en veel info op internet opzoeken erin geslaagd phpmyadmin et installeren en te openen. Maar nu kan ik toch echt niet verder. Ik heb lang over indeling zitten nadenken.

Ik heb wel een paar vraagjes voordat ik verder ga met dit idee.
- Ik heb op dit moment alle teksten van de songs in losse bestandjes staan; kan dit zo blijven of moet ik dit allemaal gaan over plaatsen naar een plekje in een database ?
- Wordt het mogelijk om – net zoals ik dat nu op de pagina’s heb geschreven – de tekst van een track maar ook bijvoorbeeld een vergrote versie van de cover afbeelding in een pop-up te laten openen vanuit die database ?
- Kan ik ook velden in de database aanmaken die ik (nu nog) niet gebruik ? (denk aan bijvoorbeeld de releasedate die ik nu nog nergens heb ingevuld, maar in de toekomst wel wil toevoegen) ?

Oké… Nu heb ik dus een idee van een database en ik heb myphpadmin geïnstalleerd. Maar hoe moet ik nu verder … is er misschien iemand die mij een duwtje in de juiste richting kan geven (zelf, of d.m.v. doorverwijzing naar een site). Ik heb eens zitten kijken in myphpadmin, maar vind dit allemaal vreselijk eng; ben erg bang iets fout te doen en de informatie van het forum kwijt te raken (dat ik natuurlijk regelmatig backup, maar toch) … Wie kan en wil mij helpen ?!? Indien de informatie te uitgerbreid is voor op het forum, is een privé mail natuurlijk ook van harte welkom (webmaster(at)chrisrea.nl)
Alvast vriendelijk dank !!

Groet, Bart (webmaster www.chrisrea.nl)

Arjan Kapteijn

Arjan Kapteijn

02/01/2006 21:19:00
Quote Anchor link
Ik heb er nog even over nagedacht, ik denk echter dat hetgeen wat ik, Jan, en vele andere willen voor jou net iets te hoog gegrepen is.

Databases, het opzetten van een databasemodel en het daarbij behorende normaliseren is al vrij pittig, laat staan van een relatief complex systeem als wat jij graag wilt hebben. Opzich is het niet zo heel erg complex voor iemand met een rugzak ervaring, maar voor jou... is het complex.

Normaal zou ik zeggen, pak een boek, de enige limieten die je steld zijn de limieten die je denkt dat er is en je komt er wel. Maar in dit geval... nee... tenzij je bereid bent om een planning te gaan maken waarbij we het niet over dagen of weken hebben, maar over maanden of jaren ;).

Punt is ook, de helft van mijn lichaam zegt 'woei, leuk project, ik gaan aan de slag!', maar de andere helft van mijn lichaam, school, vrienden, werkgever en slet, eehm.. del, ehmm. Dell zegt 'nee!'. Het is net iets te complex om voor je te gaan maken.

Het database model wil ik best aan meehelpen, en dan krijg je van mij een stapeltje uml diagrammen, sequence diagrammen, use-cases, database model etc maar dan... dan kan jij er nogsteeds niks mee.

Het is te doen, maar dan moet je niet beginnen bij het maken van je eigen systeem... maar daar waar iedereen begonnen is. Een gastenboekje, nieuwssysteempje, op het forum lezen, boekje kopen, wat handleidingen doorlezen op php.net etc. En dan over een jaar (dat had ik nodig) heb je genoeg kennis om dit (50 uur werk) of dit (10 uur werk) soort systemen te maken. Maarja, dan praat je wel over een jaar...

Pagina: 1 2 volgende »

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.