Alle ID's verhogen

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Niels Rietveld

Niels Rietveld

03/01/2016 15:10:55
Quote Anchor link
Ik heb ooit een keer er een query voor gehad maar ben hem kwijt...
Hoe kan ik alle ID's in de database verhogen met 1.

PHP hulp

PHP hulp

15/01/2025 00:12:04

Daan Slagter

Daan Slagter

03/01/2016 15:15:45
Quote Anchor link
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
UPDATE table
SET id = id+1

Zo dacht ik.

- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

03/01/2016 15:16:31
Quote Anchor link
Waarom zou je dat willen? De kans is groot dat je andere koppelingen, zoals bijv. orders, aan de ID's hebt gekoppeld. Dan worden die weer gekoppeld aan andere gebruikers en loopt je hele administratie in de soep.

De ID's zijn daarom alleen maar interessant voor de database zelf. Of er nou een gat tussen zit maakt oms niet uit. Een simpele COUNT() kan prima vertellen hoeveel order, gebruikers etc je nu exact hebt, i.p.v. het laatste te willen pakken.

Is er ZEKER WETEN niks gekoppeld is aan de ID's, dan kan je Daans's mogelijkheid gebruiken. Maar of het nodig is? Ik kan me alleen een mogelijkheid bedenken als je de volgorde van een aantal items in een order-veld wilt gebruiken.
Gewijzigd op 03/01/2016 15:18:14 door - Ariën -

Niels Rietveld

Niels Rietveld

03/01/2016 15:20:15
Quote Anchor link
Ik heb een menukaart waar een gerecht ergens tussen moet, en de volgorde aangehouden moet worden.

Toevoeging op 03/01/2016 15:26:31:

De code zal uiteindelijk het volgende zijn:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
UPDATE table
SET id = id+1
WHERE id > 5    
ORDER BY id DESC  

- <= 5 hoeven niet verandert te worden
- wel andersom omdat we anders errors krijen

- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

03/01/2016 15:31:33
Quote Anchor link
ik zou het veld dan liever 'volgorde' noemen. En de ID's (als het auto-increment is) laten voor wat het is.

Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

03/01/2016 16:22:19
Quote Anchor link
Inderdaad, introduceer een aparte kolom voor de volgorde. Het dient een ander doel en heeft een andere betekenis in vergelijking met de auto_increment kolom...

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.