apostrof
Nu zie ik dat soms ook een "kromme" apostrof wordt gebruikt in plaats van een rechte. Dat leidt er toe dat de regex niet meer werkt. Nu is mijn vraag of je zo'n "kromme" apostrof ook kunt typen op je toetsenbord, of geeft de apostrof op je toetsenbord altijd de rechte variant?
Bedoel je ` vs '? Want dat zijn gewoon 2 aparte toetsen.
edit: hij geeft 'm niet weer
Misschien is een plaatje duidelijker:
Even testen of deze het doet: ’
Gewijzigd op 31/12/2016 20:45:00 door Ozzie PHP
Het gaat mij erom wat er op het scherm verschijnt als men op de apostrof op het toetsenbord drukt, dus geen bijzondere toetsencombinaties.
Komt daar dan altijd een rechte uit ' of kan het ook een kromme zijn ’ ?
Toevoeging op 31/12/2016 20:47:57:
Sorry het is lastig te zien, maar als je je beeld inzoomt zie je heel duidelijk het verschil.
Ja, die kun je typen, namelijk door op een in Nederland gangbaar toetsenbord de gegeven toetsencombinatie te drukken.
Mogelijk is deze ook direct beschikbaar op toetsenborden voor andere landen.
Typ je in een tekstverwerker als Word oid. een ' dan is het mogelijk dat dat veranderd wordt in een dergelijke zwevende komma (irritante instelling) die dan vervolgens via copy-paste in een browser invoer terecht kan komen.
Oké ... maar als je dus gewoon op de apostrof-toets drukt, dan is ie gewoon altijd recht?
Je ziet wel vaker bij copy-paste acties uit Word, WP, Writer etc dat er toch de apostrofs in staan die jij bedoeld. Dat wordt volgens mij veroorzaakt door instellingen van die tekstverwerkers in combinatie met de taal-instellingen.
Maar direct getypt in de browser via de toets die op een US keyboard naast de :/; toets zit (waarop de " en de ' staan) zou het altijd een ' op moeten leveren.
Toevoeging op 31/12/2016 22:08:33:
en eigenlijk denk ik dat we massaal deze ' single quote misbruiken als apostrof. Immers een apostrof heeft een heel andere betekenis dan een aanhalingsteken.
(aanhalingstekens die in sommige landen waaronder Nederland liever als " geschreven worden. En in sommige landen zelfs iets als « »)
Toevoeging op 31/12/2016 22:12:41:
leesvoer: https://nl.wikipedia.org/wiki/Aanhalingsteken
Toevoeging op 31/12/2016 22:16:09:
ik wilde uit deze pagina wat copy-pasten, maar ik zie dat in het font van PHPhulp de essentie verloren gaat: zie de kolom rechts op de pagina voor verschillende soorten aanhalingstekens (een komma-achtig teken) en de apostrof (een zwevend vertikaal streepje)
>> en eigenlijk denk ik dat we massaal deze ' single quote misbruiken als apostrof.
Dat zou je dan eigenlijk wel denken. Ik gebruik altijd die single quote bij bijvoorbeeld 'm of z'n. Maar eigenlijk zou dat een apostrof moeten zijn, en dus ’m en z’n. Of is die single quote tegenwoordig ook gewoon valide? Ik denk haast van wel ...
Happy newyear :-)
Thanks Frank :) Jij ook!
Google adviseert om deze niet te gebruiken als enkele of dubbele aanhalingstekens of als apostrof:
Strikt genomen is de rechte ' het voetteken en de dubbele rechte " het inchteken. Zelfs Quote:
Use real quotation marks, not the inch and foot symbols.
The right single quotation mark symbol is also used for apostrophes.
Never use the generic quotes ", ' or free-standing accents `, ´ (\u0022, \u0027, \u0060, \u00B4). These are never right for quotation marks, apostrophes, or primes.
The right single quotation mark symbol is also used for apostrophes.
Never use the generic quotes ", ' or free-standing accents `, ´ (\u0022, \u0027, \u0060, \u00B4). These are never right for quotation marks, apostrophes, or primes.
Ik gebruik dan altijd de rechte ' en niet de "kromme". Idem dito voor dubbele aanhalingstekens.
Toevoeging op 02/01/2017 09:21:37:
Oh ja ... is er dan ook een sneltoetscombinatie voor dubbele kromme quotes?
PS En ook voor de rest die meeleest ... gebruiken jullie de rechte of de kromme variant?
Sneltoetsen met het numerieke toetsenblok:
• Alt+0145 ‘ Enkel aanhalingsteken-openen in de vorm 6
• Alt+0146 ’ Enkel aanhalingsteken-sluiten en apostrof in de vorm 9
• Alt+0147 “ Dubbel aanhalingsteken-openen in de vorm 66
• Alt+0148 ” Dubbel aanhalingsteken-sluiten in de vorm 99
Oké ... het lijkt mij dat mensen die rechte ook zullen gebruiken in invoervelden.
Die alt-toetscombinaties geloof ik niet dat mensen die snel zullen gebruiken. Die ALT-Gr + 0 en ALT-Gr + 9 waar Ivo P mee kwam, dat lijkt me nog wel waarschijnlijk. Alleen kan ik daar geen dubbele quotes variant van vinden. Wellicht bestaat die ook niet?