Bepaalde Onderdelen voor Bepaalde IP's

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Freek VB

Freek VB

23/02/2015 17:16:25
Quote Anchor link
Hallo.

Ik ben bezig met een website, alleen daarop wil ik dus sommige onderdelen alleen voor bepaalde IP's maken
Als iemand mij hiermee kan helpen, zou dat fijn zijn.

Gr.
Freek VB

PHP hulp

PHP hulp

16/01/2025 17:02:25

Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

23/02/2015 17:23:24
Quote Anchor link
Alternatief: voeg (een) authorisatie (laag) toe. Op grond van rollen en rechten die je toekent aan een gebruiker mag deze bepaalde delen van je website wel/niet inzien.

Je zou deze twee ideeën ook samen kunnen trekken: je geeft een (anonieme) gebruiker impliciet de rollen/rechten die aan het IP gekoppeld zijn. Dit is echter niet geheel zonder risico's.

Ik denk dat het beter is als gebruikers zich expliciet aanmelden (moeten inloggen), dan kun je ook onderscheid maken tussen verschillende gebruikers onder hetzelfde IP. Dit maakt mensen ook verantwoordelijk/aanspreekbaar voor hun daden als je bijhoudt wie wat uitvoert binnen jouw systeem.

Freek VB

Freek VB

23/02/2015 17:27:39
Quote Anchor link
Thomas van den Heuvel op 23/02/2015 17:23:24:
Alternatief: voeg (een) authorisatie (laag) toe. Op grond van rollen en rechten die je toekent aan een gebruiker mag deze bepaalde delen van je website wel/niet inzien.

Je zou deze twee ideeën ook samen kunnen trekken: je geeft een (anonieme) gebruiker impliciet de rollen/rechten die aan het IP gekoppeld zijn. Dit is echter niet geheel zonder risico's.

Ik denk dat het beter is als gebruikers zich expliciet aanmelden (moeten inloggen), dan kun je ook onderscheid maken tussen verschillende gebruikers onder hetzelfde IP. Dit maakt mensen ook verantwoordelijk/aanspreekbaar voor hun daden als je bijhoudt wie wat uitvoert binnen jouw systeem.

Ja, Maar dat is nou net juist niet de bedoeling. Ik wil dat ze niet hoeven in te loggen

Ozzie PHP

Ozzie PHP

23/02/2015 17:31:13

- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

23/02/2015 17:33:26
Quote Anchor link
Thomas van den Heuvel op 23/02/2015 17:23:24:

Thomas, onthoud ook dat er ook een hoop PHP-beginners op PHPhulp zitten, en dat het gebruik van een rollen/rechtensysteem in dit geval hetzelfde is als een mug met een bazooka neerschieten. ;-)

Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

23/02/2015 17:45:23
Quote Anchor link
- Aar - op 23/02/2015 17:33:26:
Thomas, onthoud ook dat er ook een hoop PHP-beginners op PHPhulp zitten, en dat het gebruik van een rollen/rechtensysteem in dit geval hetzelfde is als een mug met een bazooka neerschieten. ;-)

Op het moment dat een PHP-beginner hier aan begint (het afschermen van mogelijk gevoelige informatie) dan mag je er toch wel vanuit gaan dat zij wat weten van de hoed en de rand?

Overigens kan het bovenstaande op vele manieren geimplementeerd worden: van ontzettend makkelijk (desnoods in arrays, hoeft geen database aan te pas te komen) tot (zeer) geavanceerd.

Het lijkt mij echter niet dat dit soort dingen overgesimplificeerd moeten worden. Zodra een PHP-programmeur hier mee begint moet deze wat bagage hebben - de vraag valt al in de categorie "gevorderd" wat mij betreft.

Ik ben altijd voor een zo simpel mogelijke oplossing, maar niet voor een simpelere (of overgesimplificeerde) oplossing, met andere woorden, een oplossing of ontwerp waarin kritische onderdelen (of gedachtenstappen) achterwege worden gelaten. Dat schiet je hele doel namelijk voorbij.

Ik vind de analogie bazooka <--> mug hier (wederom) misplaatst. Het "afschermen van (gevoelige) informatie" is niet triviaal. Hier moet je fatsoenlijk over nadenken. Of jij moet het leuk vinden om uit te leggen waarom informatie op een gegeven moment op straat ligt of gegoogled kan worden, simpelweg omdat er niet goed is nagedacht over het ontwerp van "beveiligde" applicaties.

EDIT: Laten we het omdraaien: wat wil de topicstarter precies doen? Op grond daarvan zou je moeten bepalen hoe je e.e.a. dichttimmert.

Ik vind het wel hilarisch dat als iemand hier vraagt hoe hij iets (mogelijk) ingewikkelds kan realiseren, je niet mag verwachten dat deze persoon weet wtf hij aan het doen is.
Gewijzigd op 23/02/2015 18:11:09 door Thomas van den Heuvel

- Mark -

- Mark -

23/02/2015 18:09:52
Quote Anchor link
Waarschuwingen genoeg dus...

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<?php

$list
= array(); // Plaats hier je lijst met IP adressen.

if(in_array($_SERVER['REMOTE_ADDR'], $list)){

// Iedereen, inclusief de kat, die ons via IP adres X bezoekt heeft toegang tot dit onderdeel.
    }

?>

Bart V B

Bart V B

23/02/2015 23:49:08
Quote Anchor link
De quote mug ? bazooka was van moi. :)
Excuses mocht ik je daarmee een onbehaaglijk gevoel mee hebben gegeven.
Anyway wederom word hier een aanname gedaan op basis van te weinig informatie.

Ik zou me kunnen voorstellen dat het om een applicatie gaat die met elkaar zou moeten communiceren.

Dan zou zoals bovenstaande een oplossing kunnen zijn. Andere kant is het een applicatie waar menselijke handelingen worden verricht dan klopt de aanname ook niet. Dan moet je eerst kijken naar de verbinding zelf. En dan hebben we het over een ssl verbinding over het net. (Oké, intern zou ook beter zijn natuurlijk. )

Als de TS even wat uitgebreider zijn applicatie uitlegt dan kunnen we pas een juist advies geven.
Gewijzigd op 24/02/2015 00:02:36 door Bart V B

Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

24/02/2015 00:03:51
Quote Anchor link
Quote:
Anyway wederom word hier een aanname gedaan op basis van te weinig informatie.

Als dit over mijn reactie gaat heb je vast ook mijn edit gelezen (hier zit 5 uur tussen). Daar wordt namelijk hetzelfde voorgesteld als wat jij aan het einde van je bericht doet. Onderdelen van een website is nogal vaag en kan van alles zijn.

Quote:
En dan hebben we het over een ssl verbinding.

Daar doe je ook aannames:
- de informatie gaat over een (publiek) netwerk waar mogelijk meegeluisterd wordt door kwaadwillenden
- de informatie is van zodanige aard dat deze ge-encrypt zou moet worden

Assumption is the mother of all f*ckups.

Bart V B

Bart V B

24/02/2015 08:56:34
Quote Anchor link
Heb het misschien niet helemaal netjes geschreven Thomas, maar ik bedoelde mijn reactie niet direct naar jou toe. Maar meer in het algemeen richting het gehele topic.
Vooral richting de TS, om wat meer info te geven over wat hij precies wil doen.
En heb inderdaad over je edit heen gelezen, maar in feite ben ik het wel met je eens. ;)

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.