Dagnaam halen uit een SQL data "date" veld
een SQl database datum veld.
Huidige datumis : dinsdag 1 maart 2011
setlocale(LC_ALL, 'nl_NL');
echo (strftime("%A"). "<br />"); geeft mij een waarde van:
Dinsdag
echo (($d["delivery_date_time"]) . "<br />"); geeft mij een waarde van:
Woensdag, 2 maart 2011
Hoe kan ik uit $d["delivery_date_time"] de dagnaam halen?
$d["delivery_date_time"] is een veld uit een sql database tabel
Ik heb al van alles geprobeerd?
Bedankt,
Jack
SET lc_time_names = 'nl_NL
Dan doe je een query als bijvoorbeeld:
SELECT DATE_FORMAT(?, '%W week %v (%d-%m-%Y)')
De datum en tijd komt er nu in het Nederlands uit.
Je maakt dus geen gebruik van php om de data en tijd in het Nederlands te krijgen. De database kan dit véél beter.
Let wel op, data en tijden horen in het juiste formaat in de database staan (bijvoorbeeld DATETIME). Ik maak hier verder gebruik van mysql.
Kan ik met SELECT DATE_FORMAT(?, '%W week %v (%d-%m-%Y)') de dag naam uit het database
veld halen.
Ik krijg toch mooie Nederlandse dag namen tevoorschijn uit de andere PHP zaken, alleen niet uit het database veld (ik weet niet welke instructie ik daarvoor moet gebruiken)
Ik ben een PHP beginner :o)
dan maak je een andere query waar je het selecteerd.
Jack Schuurkes op 01/03/2011 16:50:44:
Ik maak ook gebruik van Mysql, ik begrijp je commentaar helaas niet.
Kan ik met SELECT DATE_FORMAT(?, '%W week %v (%d-%m-%Y)') de dag naam uit het database
veld halen.
veld halen.
Nee, dit heb je kunnen testen. En bovendien had ik er bijvoorbeeld staan. De %W zorgt voor de dagnaam. Zie ook de documentatie van mysql mysql date and time functions.
Jack Schuurkes op 01/03/2011 16:50:44:
Ik krijg toch mooie Nederlandse dag namen tevoorschijn uit de andere PHP zaken, alleen niet uit het database veld (ik weet niet welke instructie ik daarvoor moet gebruiken)
Dit snap ik niet.