Data vergelijken

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Daniel de Vries

Daniel de Vries

12/12/2010 18:07:37
Quote Anchor link
Beste mensen,

Ik heb gezocht op internet naar deze vraag, maar kon niets bruikbaars vinden. Mijn vraag;

Ik wil d.m.v. PHP en/of SQL een vergelijking maken tussen een reserveringsdatum. Dus stel, Pieter heeft een auto gehuurd bij mijn autoverhuurbedrijf en Jaap wil dezelfde auto huren op dezelfde datum die peter heeft gehuurd, dan gaat dat natuurlijk niet.

Wie kan mij hier de oplossing op vertellen en wanneer mogelijk, de logica.

Alvast bedankt!

Daniel
Gewijzigd op 12/12/2010 18:08:37 door Daniel de Vries
 
PHP hulp

PHP hulp

08/09/2024 02:44:48
 
Gerhard l

gerhard l

12/12/2010 18:13:34
Quote Anchor link
je zou kunnen doen:

SELECT * FROM autos WHERE auto = 'nummerbordofzo' AND datum = 'vandaag';

en dan met if mysql('num_rows') == 0
dan is de auto vrij
en als er wel resultaten zijn is de auto dus verhuurd
 
F Loogman

F Loogman

12/12/2010 18:26:25
Quote Anchor link
gerhard lubbers heeft op zich een goede oplossing gegevens, door niet te kijken naar de bezetting maar naar de beschikbaarheid van de auto, en de logica in de query te plaatsen en niet in de PHP. Alleen de bezetting van een verhuurde auto is altijd voor een periode, dus betreft meerdere dagen. Je zult de dus een tabel met te verhuren objecten willen maken, en een tabel met verhuurde periodes gelinkt aan die objecten, en dan een query doen op geselecteerde objecten die niet bezet zijn in de te reserveren periode.
 
Daniel de Vries

Daniel de Vries

12/12/2010 18:27:06
Quote Anchor link
Bedankt voor de snelle reacties.

Ik was het volgende vergeten erbij te zeggen: De verhuurdatum is bijv. van 15-01-2011 t/m 19-01-2011. Binnen deze periode mag de auto dus niet nog een keer verhuurd worden aan een ander.

Wordt het dan hetzelfde? en hoe is daarbij de query opgebouwd?

Bedankt!
Gewijzigd op 12/12/2010 19:00:13 door Daniel de Vries
 
Jaron T

Jaron T

12/12/2010 19:20:15
Quote Anchor link
zoek even op mysql BETWEEN.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.