Essentiële PHP kennis voor stage

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Daan C

Daan C

17/01/2012 22:13:00
Quote Anchor link
Over 2weken is het zover, mijn stage bij een webdev bedrijf.
Hier zal ik voornamelijk met PHP bezig zijn.
Nu vroeg ik me af wat hiervoor tot parate kennis zou moeten horen?

- Kan vlot met formulieren werken (POST & GET superglobals)
- Statements (switch/if) zijn ook geen enkel probleem
- Iteraties: om bv arrays te verwerken....

Wat ik alles behalve kan:
- Object georiënteerd programmeren

Nog heel wat zaken die ik waarschijnlijk nog te min kan. De pure basis kan ik echter wel al vlot gebruiken. Hier geraak ik in mijn eigen projecten best wel ver mee.

Nu zijn mijn vragen aan jullie: waar school ik mij best de komende 2 weken op bij?
Ik had gedacht om de string & array functies vanbuiten te leren, of volstaat het als je weet dat ze bestaan?

Zijn er ergens goeie tutorials te vinden in verband met mkdir() en foto's uploaden? Sukkel hier nog een klein beetje mee, terwijl het waarschijnlijk zeer eenvoudig is....

Verder ga ik de komende dagen ook nog een beetje verder lezen in een boek hierover. Helaas herhaalt deze boek vaak kennis die ik al lang heb...

Must read tutorials en zaken die ik zeker nog eens moet doornemen zijn zeker welkom !
Is object georiënteerd programmeren een must? of onrealistisch om in deze beperkte tijd onder de knie te krijgen?

Alvast bedankt
 
PHP hulp

PHP hulp

08/09/2024 02:01:31
 
Pieter Jansen

Pieter Jansen

18/01/2012 02:30:26
Quote Anchor link
Ik zou niet te hard gaan stressen joh, het is maar een stage. Het is wel spannend natuurlijk maar je gaat er heen om te leren, niet om hen het werk uit handen te nemen. Doe lekker rustig aan, bereid je voor, op je eigen tempo en ga vooral niet nu nog alles proberen te leren, dan raak je straks gegarandeerd in de war.

Over het OO verhaal, het is zeker een pre als je weet wat het is en dat je het kunt herkennen maar om in 2 weken tijd OO te leren gaat wat te snel denk ik. Daar komt bij dat alleen OO niets voorstelt, ja iets andere syntax dan je gewend bent, er komt meer bij kijken dan de syntax natuurlijk.

Over must-read tutorials.. Sja, lastig, ik zit niet zo in de tutorials maar hier zullen vast wel hoog gewaardeerde tutorials te vinden zijn die je nog niet doorgenomen hebt, al heb je altijd Google nog ;)

PHP komt met de tijd, of beter gezegd, programmeren komt met de tijd. Je leert continu nieuwe trucjes en dat is prima, je moet het niet forceren. Bovendien denk ik niet dat je op je eerste dag al een lanceersysteem voor nucleaire rakketinstallaties hoeft te bouwen ( of moet je dat wel?! Want dat zou gaaf zijn.. ). Bovendien, je weet hoe je hier terecht bent gekomen, mocht je tijdens je stage tegen problemen aan lopen.... Je weet ons te vinden ;)
 
Johan K

Johan K

18/01/2012 02:41:32
Quote Anchor link
Object georiënteerd programmeren is eigenlijk wel een must-have, en is niet moeilijk om te leren als je de basis kennis al heb. De rest is afhankelijk wat je gaat doen op je stageplek.

Wat ga je maken, waar houd het bedrijf zich mee bezig?

Met objecten programmeren is niet zo zeer hoe je het moet doen, maar het hele concept begrijpen wat het eigenlijk is en doet. PHP heeft veel mogelijkheden met objecten, en dat is te veel wat je in twee weken kan leren. Zolang je de basis kennis van de classes bezit, komt de rest vanzelf.

Voor een computer is structuur niet belangrijk van de code, maar om het overzichtelijk te maken voor je zelf en andere is altijd belangrijk en daarbij als je het goed doet hoef je dezelfde code niet twee keer te schrijven, dus ben je korter bezig.

Kortom, niet druk maken over wat je allemaal moet leren.. het concept vindt ik belangrijker dan dat je de dingen uit je hoofd ken, want daar hebben we php.net voor om even snel referentie te krijgen.

Kijk wat PHP allemaal kan, lees de functies omschrijving in plaats van de functie naam uit je hoofd te leren, kijk naar related functions in php.net, of lees hier op phphulp een tutorial. Dit, zodat je later misschien in een situatie komt en denkt bij jezelf, hier was een functie voor, effe zoeken kijk hoe je het kan gebruiken.
 
Kees Schepers

kees Schepers

18/01/2012 09:04:33
Quote Anchor link
Ik zou je, zoals eerder gezegd in eerste instantie niet druk maken. Dat je nog niet object georiënteerd kan programmeren zullen ze waarschijnlijk niet erg vinden en ook niet vanuit gaan denk ik.

Wat voor jou het beste is, en wat zij waarschijnlijk erg fijn zullen vinden is als een goede basis hebt. En daarbij bedoel ik een echt goede basis, niet dat je overal iets vanaf weet of ervan gehoord heb maar dat je het begrijpt.

Met basis bedoel ik:

* Datatypen (constanten, booleans, arrays, strings, bits, objecten in het algemeen)
* Een groot deel van de array functies en de werking van functies
* Een groot deel van de string functies en ook de werking ervan
* Control flow statements (while, foreach, for, do while, if, etc)
* Een groot deel van file functies (fopen, file_get_contents, fput, fget.. etc)
* Omgaan met formulieren ($_GET, $_POST en file uploads)
* Beveiliging (CSRF, SQL-Injection!, XSS, Session hijacking, etc)
* Omgaan met functies, hoe maak je zelf functies en wanneer verwacht een functie een argument by reference en wanneer niet? Hoe kun je ervoor zorgen en / of weten of een functie een variabele bij reference terug geeft?
* Reguliere expressies (de preg_* series)
* PHP configuratie (mogelijkheden met php.ini en / of php_flags in htaccess bv)

Het is een aardig lijstje, maar ik denk dat als je deze basis goed beheerst object georiënteerd ontwikkelen ook veel makkelijker wordt en lijkt me dan pas relevant om te gaan leren.
 
TJVB tvb

TJVB tvb

18/01/2012 11:16:03
Quote Anchor link
Je bent al aangenomen op je stage. Dan is je kennis dus genoeg om te beginnen. Op je stage leer je (dat hoop ik tenminste voor je) weer veel bij.
Je kunt nu heel hard gaan leren en het dan nog niet goed onder de knie hebben. Maar wij kunnen niet ruiken wat er goed aansluit bij je stage.

Als je echt graag alvast wil gaan leren kun je natuurlijk even je stage bedrijf opbellen en vragen wat handig is.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.