Fonetisch zoeken

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Medior Front-end Developer

Sogeti is een organisatie met een goede werksfeer en zo min mogelijk hiërarchische verhoudingen. Ga je bij ons als Medior Front-end Developer aan de slag? Dan werk je dagelijks met collega’s aan de mooiste IT-projecten. Deze snelgroeiende groep collega’s krijgt energie van hun vak en dat merk je op de werkvloer. Onze klantenkring is groot en divers, dat vraagt om flexibiliteit van jou. Tegelijkertijd betekent dit dagelijks nieuwe dingen leren én dat geen werkdag hetzelfde is. Natuurlijk krijg jij de mogelijkheid je te certificeren. We organiseren regelmatig technische Meet-ups en doen we veel aan kennisdeling waarbij iedereen welkom is, zowel

Bekijk vacature »

Front-end developer (HTML, CSS, SASS, JavaScript)

Functie Momenteel zijn we voor ons Digital team op zoek naar een (medior) Front-end developer. Samen met je collega’s werk je in een Agile/Scrum omgeving aan de ontwikkeling van onze webapplicaties, websites en andere oplossingen. Je draagt bij aan een sterk ontwikkelproces waarin kwaliteit voorop staat. Hiervoor ben je niet alleen bezig met eigen code maar ook code reviews van andere collega’s. Ben jij graag op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen in je vakgebied en wil je deze toepassen voor diverse projecten? Dan komen wij graag met je in contact! Eisen • HBO werk- en denkniveau • Minimaal 2

Bekijk vacature »

Developer Angular & Kotlin

Dit ga je doen Het (door)ontwikkelen van mobiele apps en webapplicaties; Het opstellen van technisch ontwerp en het bespreken van ontwerpen met de software architect; Het uitvoeren van werkzaamheden op het gebied van technisch testen; Het in de gaten houden van nieuwe ontwikkelingen op jouw vakgebied en het adviseren van de organisatie hierover. Hier ga je werken Het gaat om een bekend internationaal handelsbedrijf met ruim 800 medewerkers, verdeeld over verschillende deelbedrijven. Deze organisatie is van oorsprong een familiebedrijf, er wordt hard gewerkt, er heerst een no nonsense en doeners mentaliteit, een informele sfeer en er is een mix van

Bekijk vacature »

Cobol Developer

Dit ga je doen Als Cobol Ontwikkelaar zal je gaan meebouwen aan een onderdeel van het backend systeem waarbij je het functionele ontwerp vertaald naar een technische oplossing die geïntegreerd kan worden in de huidige omgeving. Je zorgt ervoor dat de bedrijfsprocessen op een efficiënte manier worden uitgevoerd en werkt proactief aan het verbeteren hiervan. Samen met jouw collega’s reviewen jullie elkaars code en test je je eigen code. Je werkt nauw samen met andere ontwikkelaars, testers en functioneel ontwerpers. Taken pakket: Beheren en doorontwikkelen van de bestaande omgeving; Vertalen van een functionele vragen naar een technische oplossing; Doorvoeren van

Bekijk vacature »

Software Ontwikkelaar

Functie omschrijving Voor een echt familiebedrijf in de omgeving van 's-Hertogenbosch ben ik op zoek naar een Software Developer. Jij gaat in de functie van Software Developer werken met C# en .NET framework Jij gaat maatwerk software ontwikkelen en softwareoplossingen creëren. Daarnaast optimaliseer je de bestaande software. Oplossingen waar de klant echt iets aan heeft, jij krijgt er energie van op dit te realiseren. Je gaat werken in een Microsoft omgeving(ASP.NET) en gebruikt daarnaast C# en MVC. Samen met het huidige IT team binnen deze organisatie verwerk je de wensen van de klant tot een (eind)product. Bedrijfsprofiel Deze organisatie is

Bekijk vacature »

C# Developer Research and Development - Delft

Vacature details Vakgebied: Software/IT Opleiding: Medior Werklocatie: Delft Vacature ID: 6307 Introductie C# Developer Research and Development - Delft - Onze klant is één van de meest innovatieve bedrijven in de region van Delft. Op dit moment zijn ze voor het innovatie centrum. In het innovatie centrum wordt gewerkt aan de nieuwste technieken voor navigatie software. R&D / C# / Pattern Recognition / Algorithms / 3d Data / DotNET Functieomschrijving Als C# Developer kom je te werken in een innovatief scrumteam. We ontwikkelen en door ontwikkelen de nieuwste technieken op het gebied van navigatie software. Deze software wordt onder andere

Bekijk vacature »

Medior Java developer (fullstack)

Wat je gaat doen: Of beter nog, wat wil jij doen? Binnen DPA GEOS zijn we dan ook op zoek naar enthousiaste Java developers om ons development team te versterken. Als Java developer werk je in Agile/Scrum teams bij onze klanten en daarbij kun je eventueel ook andere ontwikkelaars begeleiden in het softwareontwikkelproces. Verder draag je positief bij aan de teamgeest binnen een projectteam en je kijkt verder dan je eigen rol. Je gaat software maken voor verschillende opdrachtgevers in jouw regio. Je bent een professional die het IT-vak serieus neemt en kwaliteit levert. Je leert snel vanwege je diepgaande

Bekijk vacature »

Full Stack C#.NET developer

Functieomschrijving Wij zijn op zoek naar een gepassioneerde Full Stack C#.NET Software Developer. Als Software Developer ben je verantwoordelijk voor het ontwikkelen van webapplicaties, apps en dashboards voor de eigen IOT-oplossingen. Je werkt samen met andere ontwikkelaars en engineers om de sensoren in machines uit te lezen en deze data om te zetten in management informatie voor jullie klanten. Taken en verantwoordelijkheden: Ontwikkelen en onderhouden van webapplicaties, apps en dashboards voor de eigen IOT-oplossingen. Testen en valideren van de ontwikkelde software. Actief deelnemen aan code reviews en bijdragen aan het verbeteren van de kwaliteit van de software. Je gaat aan

Bekijk vacature »

SQL Database ontwikkelaar

Functie omschrijving Wil jij meewerken aan het creëren van slimme software om magazijnen als een geoliede machine te laten lopen? Wij zoeken een zorgvuldig persoon, iemand die niet snel de hand omdraait voor complexe algoritmes. Denk jij dat jij de SQL ontwikkelaar bent die wij zoeken? Lees snel verder en wie weet zitten we binnenkort samen aan tafel! Jouw werkzaamheden zullen er als volgt uitzien: Je houdt je bezig met het ontwerpen en ontwikkelen van MS SQL server databases, dit doe je met T-SQL als programmeer laag. Je gaat aan high-end software oplossingen werken, dit doe je voor de optimalisatie

Bekijk vacature »

Front-end developer gezocht

Functie Je komt in een team met ambitieuze developers die de passie voor Front-End met jou delen. Samen ga je aan de slag met leuke en leerzame opdrachten. Het team heeft een eigen budget en financiën en zij bepalen zelf hoe dat besteed en investeert wordt. Je gebruikt tools als JavaScript, Node.js, React, Angular, Typescript en Vue.js wanneer je werkt aan de opdrachten. Daarnaast zul je veel leren van je collega’s en gezamenlijk een leuke tijd doorbrengen tijdens activiteiten zoals wintersport, hackatons en conferentiebezoeken. Je krijgt niet alleen de mogelijkheid Front-End te ontwikkelen, maar ook vooral jezelf. Dit kan behaald

Bekijk vacature »

Back-end developer

Functieomschrijving Voor een gewaardeerde werkgever in regio Tilburg zijn wij op zoek naar een gemotiveerde SQL Developer/ functioneel consultant. Jij wordt verantwoordelijk voor zowel het ontwerpen en implementeren van SQL-databases als voor het in kaart brengen van de bedrijfsprocessen van een organisatie en het vertalen van deze processen naar IT-oplossingen. Jouw takenpakket komt als volgt uit te zien: Ontwerp en implementatie van SQL-databases: Je ontwerpt, ontwikkelt en implementeert SQL-databases om de data behoeften van de organisatie te ondersteunen; Analyse van bedrijfsprocessen: Je analyseert de bedrijfsprocessen van de organisatie om de behoeften van de klant te begrijpen en te vertalen naar

Bekijk vacature »

Software Ontwikkelaar PHP

Functie omschrijving Software Ontwikkelaar PHP gezocht! Wij zijn op zoek naar een ervaren PHP Software Ontwikkelaar om het team van onze opdrachtgever te versterken! De ideale kandidaat zal fungeren als verlengstuk van klanten en complexe technische vraagstukken met enthousiasme benaderen. Naast het werken met de nieuwste technologieën, ben je in staat om aan meerdere projecten tegelijkertijd te werken. Als je deze uitdaging aangaat, werk je nauw samen met front-end developers en draag je bij aan het realiseren van grote veranderingen bij klanten. Het bedrijf zoekt iemand die zichzelf graag uitdaagt en altijd streeft naar het leveren van de beste resultaten.

Bekijk vacature »

Front-end developer (medior/senior)

Functie Het team bestaat uit een architect, fullstack developers, app developers, de product owner en projectmanager. Eenieder draagt vanuit zijn discipline bij aan een complete oplossing voor de klant. Uiteraard zul je hierin nauw samenwerken met je collega’s. Jij wordt verantwoordelijk voor de front-end implementatie en fungeert als lead op dit gebied binnen het team. Je kunt helder formuleren, ideeën uitdragen en overbrengen aan je collega’s. Qua technische stack is het vooral van belang dat je ervaren bent met Angular, HTML5, CSS en TypeScript. Verder is ervaring in NgRx, Bootstrap, BEM en Cypress een pré, evenals affiniteit met UX/UI Design!

Bekijk vacature »

Frontend Developer

Dit ga je doen Door ontwikkelen van het online platform Deel uitmaken van verschillende ontwikkelteams Meedenken over UI/UX vraagstukken Uitdragen van Front-end binnen de organisatie Hier ga je werken Deze organisatie, gevestigd in de omgeving van Amsterdam, is een grote onderwijs instelling met meerdere vestigingen en een groot aantal studenten. Zo telt deze organisatie +/- 35.000 gebruikers. Bij deze organisatie staat jouw ontwikkeling centraal en is er veel ruimte voor eigen initiatieven. In samenwerking met jouw team ga jij de online omgeving verder ontwikkelen. In de rol van Front end Developer zal jij 50% van jouw tijd werken in het

Bekijk vacature »

Frontend Developer

Functieomschrijving Voor de NIPV zijn wij opzoek naar een Frontend Developer. Als Frontend Developer ga jij aan de slag om dashboards te bouwen vanuit het datawarehouse. Dit stelt NIPV in staat om snel en eenvoudig bij correcte bedrijfsvoeringsinformatie te kunnen. Je ontwikkelt dashboards in PowerBI, publiceert en onderhoud die, verzameld en verwerkt feedback in overleg met het ontwikkelteam. Naast dashboards ontwikkel en onderhoud je een datamodel in Excel waarmee adviseurs, controllers en analisten in staat worden gesteld om de gegevens uit de dashboards te raadplegen en anders te filteren of bepaalde gegevens nader te verfijnen, zodat verdiepende vragen kunnen worden

Bekijk vacature »

Pagina: 1 2 volgende »

George van Baasbank

George van Baasbank

17/10/2012 16:36:37
Quote Anchor link
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar de mogelijkheid om fonetisch te zoeken in mijn database. Is dat met behulp van SQL mogelijk?

Bijv.: Bij het zoeken naar Baasbank moeten o.m. ook de volgende namen getoond worden:
Baasbank
Baesbank
Baesbancq
Baaszbank

enz.

Weet iemand of en hoe dat mogelijk is? (Ideale optie voor genealogen)

George

PHP hulp

PHP hulp

21/12/2024 15:32:40

Ozzie PHP

Ozzie PHP

17/10/2012 16:46:47

Kris Peeters

Kris Peeters

17/10/2012 16:51:02
Quote Anchor link
Had ik nog niet van gehoord.
Zou dat deftig werken? Iemand ervaring mee?

Eddy E

Eddy E

17/10/2012 17:14:58
Quote Anchor link
Heb er wel mee gewerkt. Werkt redelijk... als alles Engels is.
Voor Nederlands werkt het dus wel, maar pakt soms totaal verkeerd uit.
Trouwens: PHP heeft ook deze soundex-functie: http://php.net/manual/en/function.soundex.php

George van Baasbank

George van Baasbank

17/10/2012 17:26:44
Quote Anchor link
Hallo allemaal,

Ik heb ff de sites bezocht maar kom voorlopig tot de conclusie dat het, voor mij, in het NL maar matig werkt. Of eigenlijk helemaal niet goed. Als ik Baasbank in type krijg ik slects één Baesbanck te zien. Zelfs de goed geschreven namen komen niet in de lijst voor.

Ik heb de volgende code toegepast:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
$sql = "SELECT * FROM ove_genealogie WHERE voornamen SOUNDS LIKE '$cVoornaam' AND tussenvoeg SOUNDS LIKE '$cTussenvoeg' AND achternaam SOUNDS LIKE '$cFamilienaam' ORDER BY achternaam ASC, voornamen ASC, g_sortdatum ASC ";

Ivo Breeden

Ivo Breeden

17/10/2012 20:52:45
Quote Anchor link
George, ik vind dit een heel interessant onderwerp. In 1987 heb ik voor het eerst kennis gemaakt met de soundex() functie op een cursus van Oracle versie 4. Sinds die tijd loop ik te verzinnen hoe je dat zou moeten gebruiken en nu, na 25 jaar, zie ik de practische toepassing dank zij jouw vraagstelling. Ik heb een stukje PHP geschreven:
Code (php)
1
2
3
4
5
6
<?php
  echo soundex('Baasbank') . "\n";
  echo soundex('Baesbank') . "\n";
  echo soundex('Baesbancq'). "\n";
  echo soundex('Baazbank') . "\n";
?>

En als ik dat uitvoer dan komt er het volgende uit:
Code (php)
1
2
3
4
B215
B215
B215
B215

Dit lijkt me bemoedigend voor jouw onderzoek, George! Je wilde dat al je genoemde schrijfwijzen tot dezelfde uitspraak formule zouden worden herleid, en dat gebeurt dus ook met de PHP soundex() functie.
Ik hoop dat je daar wat mee kunt.
Werkt het niet bevredigend dan ligt er natuurlijk de mogelijkheid open om zelf een Nederlandse versie van soundex() te maken. Dat lijkt me niet zo heel moeilijk.
Gewijzigd op 17/10/2012 20:54:25 door Ivo Breeden

George van Baasbank

George van Baasbank

18/10/2012 08:49:46
Quote Anchor link
Het lijkt mij niet te lukken. Met bijgaande code geeft phpMyadmin een lege string terug

Code (php)
1
select * from ove_genealogie where  achternaam = soundex('baasbank')

Ger van Steenderen
Tutorial mod

Ger van Steenderen

18/10/2012 08:58:09
Quote Anchor link
Je moet beide waarde soundexen dus ook de kolom die je vergelijkt maw:
Code (php)
1
SELECT achternaam FROM ove_genealogie WHERE SOUNDEX(achternaam) = SOUNDEX('baasbank')

George van Baasbank

George van Baasbank

18/10/2012 09:56:51
Quote Anchor link
Dan krijg ik:

Code (php)
1
$sql = "SELECT * FROM ove_genalogie WHERE SOUNDEX(voornamen) = SOUNDEX('$cVoornaam') OR SOUNDEX(tussenvoeg) = SOUNDEX('$cTussenvoeg') OR SOUNDEX(achternaam) = SOUNDEX('$cFamilienaam')";

en die werkt niet

Toevoeging op 18/10/2012 09:59:19:

Ik krijg nu bijna de gehele database op het scherm

Ozzie PHP

Ozzie PHP

18/10/2012 10:00:16
Quote Anchor link
spelfout: ove_genalogie => ove_genealogie

George van Baasbank

George van Baasbank

18/10/2012 10:04:12
Quote Anchor link
Die had ik al hersteld. Bedankt!!

Toevoeging op 18/10/2012 10:05:23:

Het "probleem"zit nu in de selectie. Bij gebruik van soundex op alleen het veld "achternaam" gaat goed, in combinatie met de voornaam danwel de tussenvoeg loopt het fout......

Ger van Steenderen
Tutorial mod

Ger van Steenderen

18/10/2012 10:09:43
Quote Anchor link
George van Baasbank op 18/10/2012 09:56:51:
Ik krijg nu bijna de gehele database op het scherm

Hetgeen toch wel logisch is, in het Nederlands zou je dit doen
Geef mij de personen waarvan de voornaam klinkt als 'Jan' of waarvan de achternaam klinkt als 'Jansen'

Ozzie PHP

Ozzie PHP

18/10/2012 10:11:59
Quote Anchor link
de OR's moeten dus AND's worden

George van Baasbank

George van Baasbank

18/10/2012 10:16:33
Quote Anchor link
Met deze regel krijg ik slechts één record te zien

Code (php)
1
$sql = "SELECT * FROM ove_genealogie WHERE SOUNDEX(voornamen) = SOUNDEX('$cVoornaam') AND SOUNDEX(tussenvoeg) = SOUNDEX('$cTussenvoeg') AND SOUNDEX(achternaam) = SOUNDEX('$cFamilienaam')";

Ozzie PHP

Ozzie PHP

18/10/2012 10:27:00
Quote Anchor link
En dat is wel of niet goed?

Ger van Steenderen
Tutorial mod

Ger van Steenderen

18/10/2012 10:32:54
Quote Anchor link
Staan er constant meerdere namen in de kolom voornamen?
En kijk eens gewoon met een SOUNDEX(kolom) in de SELECT wat voor resultaten je daaruit krijgt.
Cees of Kees, is namelijk niet hetzelfde en Jan of Jan_Pieter helemaal al niet

George van Baasbank

George van Baasbank

18/10/2012 10:47:09
Quote Anchor link
Ik heb een oplossing gevonden: Omdat het van te voren niet bekend is welke velden de gebruiker gaat invullen, heb ik dus verschillende combinaties in queries vastgelegd. Je krijgt dan max 9 verschillende mogelijkheden met de combinatie SOUNDEX en LIKE. Dit werkt nu goed en de resultaten zijn verbluffend.

Dank voor het meedenken en de suggesties.

Joey Drieling

Joey Drieling

18/10/2012 11:57:47
Quote Anchor link
kan je een voorbeeldje geeven van je resultaat code mvg.

George van Baasbank

George van Baasbank

18/10/2012 12:01:27
Quote Anchor link
Joey,

Wat voor soort voorbeeld wil je? Een hyperlink of een voorbeeld van de output?

Toevoeging op 18/10/2012 12:02:22:

Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
// Alleen de familienaam is ingevuld
            $cVoornaam    = "%" . $cVoornaam . "%";
            $cTussenvoeg  = "%" . $cTussenvoeg . "%";
            $sql = "SELECT * FROM ove_genealogie WHERE SOUNDEX(achternaam) = SOUNDEX('$cFamilienaam') AND tussenvoeg LIKE '$cTussenvoeg' AND voornamen LIKE '$cVoornaam' ORDER BY achternaam ASC, voornamen ASC, g_sortdatum ASC ";
        } elseif($cFamilienaam != "" AND $cVoornaam != "" AND $cTussenvoeg == "") {
            // Alleen de familienaam en voornamen zijn ingevuld
            $sql = "SELECT * FROM ove_genealogie WHERE SOUNDEX(achternaam) = SOUNDEX('$cFamilienaam') AND tussenvoeg LIKE '$cTussenvoeg' AND SOUNDEX(voornamen) = SOUNDEX('$cVoornaam') ORDER BY achternaam ASC, voornamen ASC, g_sortdatum ASC ";    
        } elseif($cVoornaam != "" AND $cTussenvoeg == "" AND $cFamilienaam == "") {
            // Alleen de voornaam is ingevuld
            $cFamilienaam = "%" . $cFamilienaam . "%";
            $sql = "SELECT * FROM ove_genealogie WHERE SOUNDEX(voornamen) = SOUNDEX('$cVoornaam') AND tussenvoeg LIKE '$cTussenvoeg' AND achternaam LIKE '$cFamilienaam' ORDER BY achternaam ASC, voornamen ASC, g_sortdatum ASC ";            
        } else {
            $cVoornaam    = "%" . $cVoornaam . "%";
            $cFamilienaam = "%" . $cFamilienaam . "%";
            $sql = "SELECT * FROM ove_genealogie WHERE voornamen = LIKE '$cVoornaam' AND achternaam LIKE '$cFamilienaam' AND tussenvoeg LIKE '$cTussenvoeg' ORDER BY achternaam ASC, voornamen ASC, g_sortdatum ASC";
        }

Toevoeging op 18/10/2012 12:05:51:

Ik heb de pagina even tijdelijk publiek toegankelijk gemaakt: http://ov.vanbaasbank.nl/bibliotheek.php

Zoek eens op de voornaam Gerrit en kijk in de lijst welke namen er langs komen. Ook het zoeken op Hans geeft leuke resultaten

Ger van Steenderen
Tutorial mod

Ger van Steenderen

18/10/2012 12:50:59
Quote Anchor link
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
<?php
$wheres
= array();
if ($cVoornaam != '') $wheres['voornamen'] = $cVoornaam;
if ($cAchternaam != '') $wheres['achternaam'] = $cAchternaam;
if ($cTussenvoeg != '') $wheres['tussenvoeg'] = $cTussenvoeg;
$sql = "SELECT CONCAT(voornamen, ' ',
                      LTRIM(CONCAT(tussenvoeg, ' ', achternaam))
                      ) AS fullname
        FROM ove_genealogie
        WHERE
        "
;
$and ='';
foreach ($wheres as $field => $value) {
    $sql .= $and . "SOUNDEX(" . $field . ") = SOUNDEX('" . $value . "')";
    $and = ' AND ';
?>

Niet alleen is de code korter, maar wordt de SQL netter, want als een kolom alles (LIKE '%%') mag bevatten kan je hem beter uit de filter weghalen
Gewijzigd op 18/10/2012 12:54:48 door Ger van Steenderen

George van Baasbank

George van Baasbank

18/10/2012 13:12:14
Quote Anchor link
Ger,

Ik weet het: Jij levert altijd hoge-school SQL af die goed werkt. Ook deze zal perfect werken. Ik ga eerst proberen uit te vinden wat je precies en waarom doet zodat ik het later nogmaals kan gebruiken maar vooral kan onderhouden.
De SELECT CONCAT zal wel wat nadere studie behoeven.

Alvast bedankt!!

George

Pagina: 1 2 volgende »

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.