Hoe te beginnen van een statische html website naar een php website?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Kryn NN

Kryn NN

24/03/2015 15:45:42
Quote Anchor link
Hallo!

Ik ben bezig met een portfolio website en heb de website al volledig vormgegeven en opgebouwd met html, css en wat javascript, maar de pagina's zijn allemaal nog statisch. Header met de menu bijv. is nu nog op elke aparte pagina gekopieerd en geen enkele link leid nog naar zijn specifieke pagina. In dit stadium wil ik een poging wagen om het geheel werkend krijgen met php, maar hoe te beginnen? Om het beter uit te leggen hier wat schermafbeeldingen met de structuur van de website (met rode arcering):

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Structuur:

HOME --> Functie home
WORK --> Overzicht thumbnailgrid

THUMBNAIL1 --> Projectpagina1
THUMBNAIL2 --> Projectpagina2
THUMBNAIL3 --> Projectpagina3
etc...

INFORMATION --> Pagina met informatie
TOP --> Back to top functie (javascript werkend)

Mijn PHP kennis beperkt zich nu tot:

- Het creëren een local server met MAMP bijv. om er offline mee te kunnen werken. (Is dat echt nodig?)
- Ik begrijp de dynamische structuur van een PHP website dat vaste elementen zoals een Header, Footer etc ieder een aparte php file krijgen en via code worden opgeroepen, zodat ze dynamisch een pagina creëren wat alleen op een server kan gebeuren.

Hoe te beginnen? Hoop dat iemand mij in de goede richting kan sturen.

PHP hulp

PHP hulp

16/01/2025 11:02:19

Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

24/03/2015 15:59:16
Quote Anchor link
Wat is de reden om je portfoliosite dynamisch te maken middels een (serverside) scriptingtaal?

Wil je deze ook gaan beheren via een backend zodat je content makkelijk kunt wijzigen / toevoegen?

Of is dit meer bedoeld als oefening?

Of is dit omdat je design nogal eens verandert, en je huidige opzet ervoor zorgt dat je nogal veel overhead hebt als je wijzigingen wilt doorvoeren?

Het is meestal makkelijker als je ook een zeker doel voor ogen hebt. PHP is een middel, geen doel.

Quote:
Het creëren een local server met MAMP bijv. om er offline mee te kunnen werken. (Is dat echt nodig?)

Niet per se nodig, maar het lijkt mij een goede gewoonte om nieuwe dingen niet op je productie-omgeving te ontwikkelen (tenzij dit niet anders kan).

Er zijn knetter veel tutorials te vinden op het Internet. Het beste is om er eens wat te lezen, en dan gewoon aan de slag te gaan. Leren door het te doen, zogezeid.

En als je ergens vastloopt (nadat je iets hebt geprobeerd) kun je hier (of elders) je vragen kwijt.

Kryn NN

Kryn NN

24/03/2015 16:24:06
Quote Anchor link
Super bedankt voor je feedback!

Ik kan redelijk tot goed overweg met HTML(5), CSS en javascript, maar tot op heden heb ik nog nooit een dynamische PHP website gemaakt, behalve dan met Wordpress, Joomla etc.

Thomas van den Heuvel op 24/03/2015 15:59:16:
Wat is de reden om je portfoliosite dynamisch te maken middels een (serverside) scriptingtaal?

In principe hoeft het niet met PHP gemaakt te worden als het ook anders kan, maar ik was van mening dat het 'makkelijker' is en dit vanwege het feit dat terugkomende elementen zoals een header/menu bijv. niet op elke pagina geplaatst hoeft worden, want de pagina's met projecten kunnen wel oplopen. Het is ook handiger dat je één template hebt voor elk type pagina (projectpagina vooral), zodat je als wat wilt veranderen niet 30 pagina's hoeft aan te passen.

Wil je deze ook gaan beheren via een backend zodat je content makkelijk kunt wijzigen / toevoegen?
Nee dat hoeft in principe niet

Of is dit meer bedoeld als oefening?
Ook, maar het resultaat zal echt zijn

Of is dit omdat je design nogal eens verandert, en je huidige opzet ervoor zorgt dat je nogal veel overhead hebt als je wijzigingen wilt doorvoeren?
Design kan weleens veranderen en het is fijn dat het niet veel handelingen kost om alle pagina's aan te passen

Er zijn knetter veel tutorials te vinden op het Internet. Het beste is om er eens wat te lezen, en dan gewoon aan de slag te gaan. Leren door het te doen, zogezeid.
Klopt en dat ga ik ook zeker doen, maar ik kan tot op heden het slecht plaatsen op mijn specifieke wensen en design.
Gewijzigd op 24/03/2015 16:24:48 door Kryn NN

Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

24/03/2015 17:07:47
Quote Anchor link
Als dit in eerste instantie enkel is om de onderdelen die "herhaald" worden in verschillende pagina's te reduceren tot elk één bronbestand, dan zou ik daarmee beginnen: identificeer deze "blokken". Hierbij is het verstandig dat je de "nesting" van de HTML intact laat, dat wil zeggen: als je in zo'n blok een div opent, zorg dan dat in dit zelfde blok de div ook weer gesloten wordt. Dit zorgt ervoor dat het geheel (als je meerdere bestanden in elkaar invoegt) nog steeds "in de haak" is (openings- en sluitingshaken kloppen dan nog steeds).

Op het laagste niveau (de "blokken") kunnen deze bestanden best de extensie .htm(l) blijven houden, maar de "maintemplates" waarin je de blokjes samenvoegt moet je wel een PHP-extensie gebruiken om PHP-code te gebruiken om de bestanden samen te voegen.

En dan kom je eigenlijk meteen op de volgende stap uit: gebruik je ook URL-rewriting of hoe roep je je pagina's nu aan? Iets waar je ook rekening mee moet houden met dit soort operaties waarbij de naamgeving van je pagina's verandert is het "opgebouwde zoekmachine krediet" van een URL, als je deze zomaar hernoemt dan ben je -tenzij je hier wat overgangs-voorzieningen voor treft- dit krediet kwijt denk ik, dat zou dus ook een teruggang in de vindbaarheid van (de pagina's van) je website in kunnen houden.

In principe heb je niet per se PHP nodig, je zou (als je live webserver ook Apache gebruikt) wellicht kunnen volstaan met ServerSide Includes, maar hierin heb ik mij eigenlijk nooit verdiept. Mogelijk is de oplossing via PHP wat "dichter bij huis".

En in de praktijk is het meestal zo, dat als je de smaak een beetje te pakken hebt, dat je méér wilt, en dan heb je aan een Apache-oplossing alleen waarschijnlijk niet genoeg.

Kryn NN

Kryn NN

25/03/2015 14:00:27
Quote Anchor link
Thomas van den Heuvel op 24/03/2015 17:07:47:
Als dit in eerste instantie enkel is om de onderdelen die "herhaald" worden in verschillende pagina's te reduceren tot elk één bronbestand, dan zou ik daarmee beginnen: identificeer deze "blokken". Hierbij is het verstandig dat je de "nesting" van de HTML intact laat, dat wil zeggen: als je in zo'n blok een div opent, zorg dan dat in dit zelfde blok de div ook weer gesloten wordt. Dit zorgt ervoor dat het geheel (als je meerdere bestanden in elkaar invoegt) nog steeds "in de haak" is (openings- en sluitingshaken kloppen dan nog steeds).

Vooralsnog zijn de enige “blokken” die herhaald worden de Header/Menu en wellicht nog een footer. Bij de projectpagina’s veranderd alleen de content de basis van een projectpagina blijft hetzelfde, maar weet niet of je dat op die manier kan benaderen. Het zou fijn zijn als je van de projectpagina een ‘template/script’ kan maken die door projectcontent gevuld kan worden, zodat je makkelijk aanpassingen kan maken zonder dat je 30 of meer pagina’s apart moet aanpassen.

En dan kom je eigenlijk meteen op de volgende stap uit: gebruik je ook URL-rewriting of hoe roep je je pagina's nu aan? Iets waar je ook rekening mee moet houden met dit soort operaties waarbij de naamgeving van je pagina's verandert is het "opgebouwde zoekmachine krediet" van een URL, als je deze zomaar hernoemt dan ben je -tenzij je hier wat overgangs-voorzieningen voor treft- dit krediet kwijt denk ik, dat zou dus ook een teruggang in de vindbaarheid van (de pagina's van) je website in kunnen houden.

Zo ver ben ik nog niet. Ik wilde in eerst instantie alleen de statische pagina’s ontworpen die voorkomen met al de uiterlijke functies (css en javascript) geen enkele link, behalve een mailto: werkt op dit moment. Om het geheel daarna werkend te maken met PHP.

Ik leer snel, maar wat betreft PHP ben ik momenteel nog een leek begrijp de structuur en werking, maar meer ook niet. Weet jij misschien een tutorial die toepasbaar is op mijn situatie ?

- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

25/03/2015 14:08:40
Quote Anchor link
Als je met PHP wilt beginnen, zorg dat je niet meteen een doel hebt, maar eerst kennis gaat vergaren.
Begin met simpele scriptjes, zoals de Hello World, en bouw deze steeds verder uit met extra functionaliteiten.
Denk dan aan formulierafhandeling met GET en POST, SESSION, waarwaardes met if-elseif en else om de ingevulde waarden te controleren, en array constructies.

Een mooie tutorial kan je hier vinden: http://phptuts.nl/view/39/

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.