hoe werkt php/ mysql
Ben ik weer, ik ben bezig met een login systeem en wil daar enkele dingetjes mee doen. Ik heb een memberlist met zo'n while lus maar nu wil ik dat je alle profile's kan bekijken (misschien zo'n link: viewprofile.php?id=1, moet dan wel de pagina maken maar dat moest al) hoe kan je daarmee dat id uit je database krijgen? Het weergeven weet ik wel.
Ook wil ik: Als je ingelogt bent en dan je eigen profiel bekijkt dat je het kan aanpassen.
Kan iemand mij helpen??
Marien
En id uit de DB krijgen?
Eerst linkje maken:
Code (php)
1
2
3
2
3
<?
echo "<a href=\"viewprofile.php?id=$row[id]\">Go</a>"; // of whatever je voor je DB gegevens gebruikt
?>
echo "<a href=\"viewprofile.php?id=$row[id]\">Go</a>"; // of whatever je voor je DB gegevens gebruikt
?>
En dan op viewprofile.php:
Ik bedoel met dat wijzigen: als je ingelogd bent dan kan je alleen je eigen profiel wijzigen.
Code (php)
1
2
3
4
2
3
4
<?
$sql = "UPDATE tabel SET naam='$nieuwenaam',email='$nieuwemail',blablabla='nieuweblablabla' WHERE gebruikersnaam='$gebruikersnaam'";
$sql = mysql_query($sql) or die (mysql_error());
?>
$sql = "UPDATE tabel SET naam='$nieuwenaam',email='$nieuwemail',blablabla='nieuweblablabla' WHERE gebruikersnaam='$gebruikersnaam'";
$sql = mysql_query($sql) or die (mysql_error());
?>
Gewijzigd op 27/02/2004 16:34:00 door PHP Freak
ja maar dan kan je dat alleen doen bij je eigen profiel en neit bij iemand anders. dus inlog naam afhanklijk
Dus UPDATE tabel SET blabla WHERE name = '$_SESSION[naam]'
if($_SESSION[naam] == ?)
op ?
moet dan iets komen dat het vergelijkt met de meegezonden waarde van id=1 en dan de naam vergelijkt uit de database
dus eerst de id uit de database lezen en de naam
als je naam overeenkomt met de session wijzig profiel laten zien
het is namelijk niets meer dan
UPDATE tabelnaam SET veldnaam = waarde WHERE id = gebruikersID
dus even ter verduidelijking
memberlist -> viewprofile.php?id=1
in viewprofile moet gezocht worden in de database naar de id en de bijpassende naam. Als die gelijk is met de session krijg je een link te zien: wijzig gegevens o.i.d.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is?
Is dat niet wat weinig?
ff in het kort dit is denk ik gewoon wat je ong nodig heb. Er komen dus meer gegevens bij
Weet iemand een oplossing? Want ik ben er mee bezig en nu kan ik er niet mee verder ;)
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
2
3
4
5
6
7
<?php
$sql= "SELECT naam, wachtwoord FROM tabelnaam WHERE id =' $_GET[id]'";
$res = mysql_query($sql);
$row = mysql_fetch_array($res);
echo "naam: $row[0]<br>pass:$row[1]";
?>
$sql= "SELECT naam, wachtwoord FROM tabelnaam WHERE id =' $_GET[id]'";
$res = mysql_query($sql);
$row = mysql_fetch_array($res);
echo "naam: $row[0]<br>pass:$row[1]";
?>
daarmee moet het lukken
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
das pas logica:P
Tis maar wat je wil en natuurlijk wat je logica noemt :)
en typen in een textarea is wat vervelend dan, geen highlighting enzo
smoesjes
Elwin
sorry maar ik nu ff niet meer bezig met mijn inlogsysteem want andere dingen gaan voor, zoals de inhoud want mijn site komt binnenkort online
Wat coden jullie allemaal slordig :P. Variabelen tussen quotes bv.