.htacces vraag

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Back-end PHP Developer

Dit ga je doen Her- en uitbouwen van het inhouse softwareplatform dmv PHP; Onderhouden van bovengenoemd platform in PHP; Sparren met het team; Meedenken over nieuwe functionaliteiten, security etc; Jouw input leveren aan het proces door op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen etc. Hier ga je werken Onze klant, gevestigd in de omgeving van Alkmaar, levert wereldwijd oplossingen op het gebied van IT. Dag in dag uit werken zij met veel passie aan hun product waarmee ze streven naar verbeteringen binnen zorg. Voor onze klant zijn we op zoek naar een medior PHP Developer. Je komt te werken

Bekijk vacature »

Lead developer (PHP, Symfony, DDD)

Functie Als Lead developer zorg je ervoor dat het team (bestaande uit zowel junior als ervaren developers) in staat is om de kwaliteit van de software (en code) verder te verhogen. In samenwerking met het team, de product owner en de andere lead developers zet je technische lijnen uit en bepaal je de prioriteiten per sprint. Lijkt het jou interessant om complexe problemen op te lossen en bijvoorbeeld een nieuwe applicatiestructuur in Symfony op te zetten? Dan komen wij graag met je in contact. Eisen • HBO werk- en denkniveau (ze kijken niet naar papieren, maar naar denkniveau, motivatie en

Bekijk vacature »

PHP Developer

Functieomschrijving Vanuit het hoofdkantoor in omgeving Breda ben je als PHP/Symfony Developer niet alleen gefocust op het ontwikkelen van software. Daarnaast ben je voortdurend bezig met het zoeken naar nieuwe trends en ontwikkelingen die van waarde kunnen zijn voor de efficiëntie van software ontwikkeling. Hieronder een kort overzicht van jouw takenpakket: Het ontwerpen en implementeren van webapplicaties met het Symfony Framework; Het schrijven van een schone en efficiënte codes; Het testen van ontwikkelde applicaties om te zorgen dat ze goed functioneren en voldoen aan de eisen van de klant; Onderhouden en updaten van bestaande applicaties die zijn gebouwd met het

Bekijk vacature »

Java Developer / Sociaal domein

Dit ga je doen Nieuwbouw en doorontwikkeling; Beheer en wanneer nodig onderhoud; Bijdrage leveren in het functioneel- en technisch ontwerptraject; Analyseren van productie verstoringen; Meedenken over vernieuwingen en verbeteringen. Hier ga je werken De organisatie waar jij komt te werken focust zich op software development met een maatschappelijk tintje. De afdeling software ontwikkeling bestaat uit vijf verschillende scrum teams, met allen hun eigen focus gebied. Zo zijn er een aantal teams die zich focussen op specifieke applicaties, maar is er ook een team gericht op projecten. Binnen de organisatie staat innovatie en kwaliteit voorop. Een aantal applicaties draait nog op

Bekijk vacature »

Front-End React Developer

As a Front-End React Developer you improve the user-experience of our web applications for your colleagues in Coolblue. How do I become a Front-End React Developer at Coolblue? As a Front-End React Developer you are responsible for developing user interface components and implementing them using React.js concepts and workflows. You work with the UX Designer and get energy from coming up with creative solutions and present these within the team. During the day you gather and welcome feedback on your technical and soft skills. Would you like to become a Front-End React Developer at Coolblue? Read below if the job

Bekijk vacature »

C#.NET-developer - JUNIOR

Functie omschrijving Voor een leuke opdrachtgever in omgeving Brielle zijn wij op zoek naar een junior developer. Werk jij graag met de volgende tools & technieken? C#, .NET, ASP.NET, MVC en SQL? Kijk dan snel of dit iets voor jou is! Als programmeur bij een productiebedrijf zal je voornamelijk nieuwe software schrijven maar ook bestaande software verbeteren. Verder werk je veel samen in back end projecten met leuke collega's. Bedrijfsprofiel Met een team van ruim 130 personen staan ze elke dag weer klaar om IT en Business te combineren door het ontwikkelen van producten op maat. Er zijn 3 teams,

Bekijk vacature »

Backend developer

Functie omschrijving Ben jij graag bezig met de back-end van applicaties? Zou je dit graag willen doen voor een kleine werkgever waar ook tijd is voor een drankje op zijn tijd? Je taken hierbij zullen bestaan uit: Gebruik maken van de volgende technieken: .NET (core), C#, SQL, XML, MVC, JSON, REST & SOAP API. Gebruik maken van de volgende tools: Visual Studio, GIT, Jira, Jenkins. Bovengenoemde technieken en tools ga je gebruiken om: Nieuwe functionaliteiten te ontwikkelen. Wijzigingsverzoeken van klanten uitvoeren. Verzorgen van koppelingen tussen data. Bedrijfsprofiel Jouw nieuwe werkgever bevindt zich in regio Raamdonksveer en bieden oplossingen op gebied

Bekijk vacature »

Front-end Developer

Dit ga je doen Doorontwikkelen van software; Ontwikkelen en testen van nieuwe functionaliteiten; Implementaties van nieuwe functionaliteiten en updates; Verzorgen van technische migraties naar nieuwe frameworks; Verwerken van incidenten. Hier ga je werken Onze klant, gevestigd in de regio Amsterdam, draagt bij aan het verbeteren van de veiligheid en efficiëntie van de Nederlandse infrastructuur door het ontwikkelen van afgemeten software oplossingen. Zo passen zij location intelligence toe om onderhoud en reparaties efficiënt te laten verlopen. Verder zorgen deze systemen dat incidenten zo snel mogelijk worden opgelost. Als Front-end Developer ben jij samen met je team betrokken met het (door)ontwikkelen van

Bekijk vacature »

Senior Cobol Applicatieontwikkelaar

Bedrijfsomschrijving De IV- organisatie van de Belastingdienst is verantwoordelijk voor en verzorgt de ICT- voorzieningen. Het merendeel van de applicaties wordt op dit moment door de IV- organisatie zelf ontwikkeld, onderhouden en beheerd in het eigen data center. Naast de zorg voor continuïteit op de massale heffing- en inningsprocessen die plaatsvinden binnen een degelijke, stabiele omgeving, wordt er tevens volop gewerkt aan modernisering van het IV- landschap. Dit gebeurt deels intern door gebruik te maken van de expertise die intern aanwezig is, maar ook door het aantrekken van (kant-en-klaar) oplossingen en expertise uit de markt. Functieomschrijving In de applicatie ETM

Bekijk vacature »

C# Developer

Dit ga je doen Je gaat aan de slag in het websites team of portals team waarin je je bezighoudt met concept & design, implementatie en ook een stukje bugfixing en onderhoud; Je werkt met je team volgens de Scrum werkwijze; Zo adviseer je ook de PO & Scrum Master over de technische architectuur, koppelingen en integratie met externe systemen en API’s; Je blijft op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en trends op het gebied van C# / .NET en deelt deze kennis binnen de organisatie. Hier ga je werken Onze klant is een internationale organisatie gevestigd in de

Bekijk vacature »

Back-end developer

Dit ga je doen Development d.m.v. XQuery, JSON/XML en REST API's; Ontwikkelen aan een tof en complex zorgplatform; Koppelingen maken met de NoSQL database; Testen en documenteren van de ontwikkelde functionaliteiten; Samenwerking met andere front- en back-end ontwikkelaars. Hier ga je werken Voor een vooruitstrevende organisatie binnen de zorg in Den Haag zijn wij opzoek naar een Back-end Developer die ervaring heeft met o.a.XQuery en Vue.JS of daarin graag zou willen ontwikkelen. Je zal ontwikkelen aan een tof en complex zorgplatform en koppelingen maken met de NoSQL database. Ook het testen en documenteren van de ontwikkelde functionaliteiten behoort tot jouw

Bekijk vacature »

Ervaren PHP Developer

Functieomschrijving PHP Developer met brede ervaring gezocht! Ben jij een Full Stack PHP Developer met brede ervaring die toe is aan een volgende stap? Lees dan snel verder! Voor onze eindklant in de regio Nunspeet zijn wij op zoek naar een ervaren PHP Developer die het IT Team van deze organisatie gaat versterken. Wij zoeken een enthousiaste en breed georiënteerde IT-er die er voor gaat zorgen dat deze innovatieve organisatie de volgende stap gaat maken. Om deze functie goed uit te kunnen voeren moet je communicatief goed zijn en in staat zijn om zelfstandig problemen op te lossen. Daarnaast bestaat

Bekijk vacature »

Python Developer

Dit ga je doen Als Python Developer ben je verantwoordelijk voor: Het ontwikkelen van Stuurprogramma's in Python zodat er verbindingen kunnen worden gelegd tussen besturingssystemen en (AV) hardware; Het testen en debuggen van Stuurprorgamma's; Het communiceren met noodzakelijke partijen in gevallen waar extra technische details nodig zijn om een Stuurprogramma te ontwikkelen of problemen op te lossen; Het maken van de nodige technische documentatie (in het Engels); Het participeren in een Scrum/Agile omgeving. Hier ga je werken Deze internationale organisatie is wereldwijd een succesvol producent en leverancier van professionele AV hard- en software. Klanten gebruiken de producten o.a. voor het

Bekijk vacature »

PHP Developer

Dit ga je doen Ontwikkelen, implementeren en testen van PHP-oplossingen en Apps voor klanten en bedrijfsprocessen; Opstellen van requirements en uitwerken van de oplossingen; Testen van software en borgen van een soepele overdracht, inclusief documentatie; Proactief adviseren vanuit eigen expertisegebied over ontwikkelingen en verbeterpunten in technische toepassingen en processen binnen de organisatie. Hier ga je werken De organisatie is een ambitieuze en vooruitstrevende speler in de markt in de regio Rotterdam. Ze zijn de snelst groeiende in hun branche. Met een excellent aanbod en service willen zij de beste keuze zijn voor hun bestaande en nieuwe klanten. Dit alles doen

Bekijk vacature »

Senior PHP developer/ Software Architect

Functie Momenteel zijn ze op zoek naar een ervaren PHP developer die zichzelf graag bezighoudt met zaken als architectuur en de algehele verbetering van structuren en standaarden. Het is eigenlijk meer operationeel als uitvoerend omdat je bezig gaat met zaken als het verder uitrollen en verbeteren van testautomatisering, codereviews, tickets en de doorloop hiervan en architectuurkeuzes. Mocht je hiernaast ook wat DevOps kennis meenemen is dit mooi meegenomen! Vanwege het kleine team maar de wereldwijde impact die zij leveren is er veel focus op kwaliteit. In deze functie werk je aan één van hun belangrijkste applicaties. Hierin werk je nauw

Bekijk vacature »
Jan Kila

Jan Kila

07/10/2021 16:00:07
Quote Anchor link
File structuur:
htdocs/mvcstruct/
- app/
- public/
- | css/
- | img/
- | js/
- |.htacces
- |index.php

Inhoud .htaccess:
<IfModule mod_rewrite.c>
Options -Multiviews
RewriteEngine On
RewriteBase /mvcstruct/public
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteRule ^(.+)$ index.php?url=$1 [QSA,L]
</IfModule>

Request URL: http://localhost:3000/mvcstruct/
Output:
Index of /mvcstruct
Parent Directory
app/
public/
OK, dat is volgens verwachting.

Request URL: http://localhost:3000/mvcstruct/public/
Output:
Hello World
OK, dat staat in index.php, prima.

Request URL: http://localhost:3000/mvcstruct/public/test.php
Output:
Not Found
The requested URL /mvcstruct/public/test.php was not found on this server.
Dit verwacht ik niet, wat doe ik verkeerd?
De file test.php zit niet in de map public; ik verwacht uitvoering van de RewriteRule en derhalve uitvoeren van index.php.
Wat doe ik verkeerd cq onvoldoende dan wel te veel?

PHP hulp

PHP hulp

12/11/2024 20:38:23

Rob Doemaarwat

Rob Doemaarwat

07/10/2021 17:34:40
Quote Anchor link
Wat staat er in je index.php? Is dit Apache die de 404 geeft, of misschien de afhandeling in je index.php?

Jan Kila

Jan Kila

07/10/2021 18:46:30
Quote Anchor link
Wat ik al zei:
Quote:
OK, dat staat in index.php, prima.

- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

07/10/2021 18:49:03
Quote Anchor link
Enkel een echo? Of doe je daar nog iets met routing?

Jan Kila

Jan Kila

07/10/2021 18:50:56
Quote Anchor link
Behalve "Hello World", verder helemaal niks.

Toevoeging op 07/10/2021 18:54:28:

Zet ik een file 'test.php' in de map public en dan
Request URL: http://localhost:3000/mvcstruct/public/test.php
Dan gaat ie braaf naar test.php
Wat te verwachten is want nu werken de 'RewriteCond' condities.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

07/10/2021 21:12:20
Quote Anchor link
Jan Kila op 07/10/2021 16:00:07:
File structuur:
htdocs/mvcstruct/
- app/
- public/
- | css/
- | img/
- | js/
- |.htacces <----- VERKEERD GESPELD
- |index.php

Jan Kila

Jan Kila

07/10/2021 21:26:18
Quote Anchor link
Dat is wel de meest lullige, vandaag.
Niettemin: dank!

Inmiddels componeerde is een .htaccess, met die 's', die de .htaccess files in /app en /public overbodig maakt. Nu alleen nog deze .htaccess in de site_root:
Quote:
<files config.ini>
order allow,deny
deny from all
</files>
RewriteEngine On
Options -Indexes
Options +FollowSymLinks
RewriteBase /mvcstruct
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteRule ^(.*)$ public/index.php?url=$1 [NC,L,QSA]

Ivo P

Ivo P

08/10/2021 09:07:55
Quote Anchor link
ik zou het stukje "?url=$1" achterwege laten, net als QSA.

in index.php heb je toegang tot de url die in de browser getoond wordt via $_SERVER.
In mijn beleving is dat duidelijker.

Misschien ook wel, omdat ik geen urls gebruik met "/foo/test.php", maar iets als https://example.com/foo/test

Via een simpele explode() zou je die url al op kunnen delen in losse elementen en daar je ding mee doen. Zonder er rekening mee te hoeven houden dat iemand zelf al een ?url=xyz opneemt in de aanroep, en dat een deel van de inhoud ook nog url_decoded() nodig kan hebben.

Jan Kila

Jan Kila

08/10/2021 14:36:24
Quote Anchor link
@Ivo,
Quote:
ik zou het stukje "?url=$1" achterwege laten, net als QSA.

Ik wil van die hele .htaccess af, als dat kan.

M'n belangrijkste argument is efficiëntie. Met .htaccess schijnt het zo te zijn dat de server de gehele kerstboom van alle mappen met alle bestanden door fietst; en dat bij elke aanroep van de request URL doet. Dat lijkt me vrij inefficient; de computer is snel zat maar toch alle beetjes helpen.

Quote:
in index.php heb je toegang tot de url

Niet alleen daar, maar in alle documenten die middels "require once" doorgeeft.

Quote:
Misschien ook wel, omdat ik geen urls gebruik met "/foo/test.php", maar iets als https://example.com/foo/test

Ja, en dan via de Router doorsluizen naar het document dat je wilt genereren.

Als ik altijd en overal voortdurend, dus heel erg betrouwbaar, middels $_SERVER['REQUEST_URI'] de requested resource location inclusief de query string kan oppikken, dan is dat prima. Dat scheelt in elk geval het telkens opnieuw uitvoeren van .htaccess.

Toevoeging op 08/10/2021 15:00:11:

Een snelle test leert dat die .htaccess blijkbaar een noodzakelijk kwaad is.

Een Request URL als: "http://localhost:3000/mvcstruct/banaan" levert op:
"
Not Found
The requested URL /mvcstruct/banaan was not found on this server.
"
Ik wil dat een dergelijke URL altijd een vertaling ondergaat naar:" http://localhost:3000/mvcstruct/index.php";
Of wat hetzelfde is naar: "http://localhost:3000/mvcstruct/public/index.php" wanneer je wilt dat de rerouting naar een index.php in een map van de bestandsstructuur gaat.

Daarnaast wil ik een boodschap als:
"
Index of /mvcstruct
Parent Directory
app/
public/
"
nooit verschijnt.
En dat lukt voorzover mij bekend alleen met .htaccess

Voor een andere oplossing houd ik me aanbevolen.

- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

08/10/2021 15:04:21
Quote Anchor link
Een 'kerstboom' aan een hoop regels in .htaccess vermijd je gelukkig nu ook. Nu stuur je alles door naar index.php waarbij je bestaande bestanden en directories negeert. Zelfs bijna alle frameworks doen dit truukje, en dan kan je er wel vanuit gaan dat het efficiënt zal zijn.

Een directory-listing tegengaan moet je sowieso met .htaccess doen, of nog beter: Op server-niveau configureren.

Jan Kila

Jan Kila

08/10/2021 19:54:38
Quote Anchor link
@Arien,
Ik zei dat net iets anders:
Quote:
Met .htaccess schijnt het zo te zijn dat de server de gehele kerstboom van alle mappen met alle bestanden door fietst; en dat bij elke aanroep van de request URL doet.

Zo'n MVC-applicatie heeft al snel een 'kerstboom' aan bestanden; en daar moet .htaccess telkens en telkens weer opnieuw bij elke request doorheen ploegen.
Tenminste, als ik het goed heb begrepen; correct me if I'm wrong, please.

- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

08/10/2021 19:58:22
Quote Anchor link
Volgens mij niet. Dat gaat toch in de routing van je applicatie?
Enige wat .htaccess doet is een soort doorsturen.

Jan Kila

Jan Kila

08/10/2021 20:05:29
Quote Anchor link
Nou als je gelijk hebt, valt het mee.
Maar ik meen juist dat andere te hebben gelezen; en dat is niet gemakkelijk te begrijpen; en het kan ook zijn dat degene die het schreef, het ook niet goed wist.

En ja, het gaat in elk geval in de routing van de applicatie.

En ja, óók .htaccess moet zo'n werk doen, iedere keer opnieuw.

Iemand die er voor heeft gestudeerd mag het zeggen. Vooralsnog houd ik me bij .htaccess want ik weet niet beter.

- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

08/10/2021 20:13:56
Quote Anchor link
Er is ook geen ander alternatief, je wilt immers alles requests doorsturen naar index.php, en dat gebeurt ook. Heb je een link naar dat artikel?

Rob Doemaarwat

Rob Doemaarwat

08/10/2021 21:16:16
Quote Anchor link
Als het om een fysieke sub-(sub-sub-)directory gaat, dan kijkt Apache ook in alle bovenliggende directories voor een .htaccess. Als je dus een paar lagen diep zit, dan betekent dat meerdere bestanden waar ie "doorheen moet ploegen".

Als het je eigen server is, en je kunt in de httpd.conf file editen (of conf/extra/httpd-vhosts.conf, of hoe het op jouw server ook ingestoken is), dan heeft dat verreweg de voorkeur.

Zie ook: https://httpd.apache.org/docs/2.4/howto/htaccess.html

Ivo P

Ivo P

08/10/2021 22:35:12
Quote Anchor link
Dat hele boom doorzoeken zal bedoeld zijn voor de situatie waar je een hele boom aan mappen hebt. Echte mappen.

En dan kan het voorkomen dat je in documentroot een .htaccess hebt, maar ook in /documentroot/scripts en in /documentroot/scripts/inloggen en in /documentroot/scripts/inloggen/queries/

en dan zal apache elk van die mappen de .htaccess gebruiken.

Maar nu heb je een andere situatie met maar 1 .htacces file. (in de documentroot).

En die doet niets als de file bestaat
en bestaat het path niet, dan wordt index.php aangesproken.

Dat is minimaal werk. En ook de enige manier om dit op te pakken

Jan Kila

Jan Kila

08/10/2021 22:35:42
Quote Anchor link
@Arien,
Nee, ik heb geen artikel; het is ook al vrij lang geleden dat ik dit heb gelezen.

@Rob,
Het is een remote host, daar mag ik met m'n vingers vanaf blijven.

Toevoeging op 08/10/2021 22:38:03:

@Ivo,
Je stelt me gerust, dank!

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.