javascript tutorial & standaarden

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: 1 2 volgende »

Jeroen VD

Jeroen VD

23/02/2012 21:03:28
Quote Anchor link
Hallo,

Ik ben nu vrij ver met html, css en php en loop steeds vaker tegen het probleem aan dat je voor sommige dingen echt javascript nodig heb.
Dus zoek ik een (gratis en online) tutorial. Een heldere, die vooral het werken met het DOM bespreekt. Nu heb ik al gezocht, maar een echt goeie heb ik nog niet gevonden. Iemand tips? Nederlands is een pre, maar geen must.

Ps. Ik heb wat gelezen dat sommige browsers andere doms gebruiken dan anderen. Wat is de huidige aanrader om te leren?

PHP hulp

PHP hulp

16/01/2025 07:01:16

Wouter J

Wouter J

23/02/2012 22:49:02
Quote Anchor link
DOM staat voor Document oject model. Dit is zeg maar 1 grote verzameling van alle elementen met hun attributen en text. Elk browser heeft hetzelfde type DOM.

Via functies als getElementById('x') (pak 1 element met een id x) en getElementsByClassName('x') (pak alle elementen (let op de s) met een class x) en getElementsByTagName('x') (pak alle elementen met een tagnaam s) kun je elementen uit de DOM halen en deze aanpassen en weer terug stoppen.

Het handige van JS is dat het behoorlijk lijkt op PHP. En dan bedoel ik qua loops, statements, operators, enz.

Het is goed om eerst de basis te kennen, dus functies en arrays en string en getallen enz. Dit kun je leren door de video tutorial serie JavaScript from null. Engels, maar goed te volgen.
Doordat je kennis hebt in PHP zul je hier niet heel veel moeite mee hebben, maar wat syntaxes zijn anders, dus het is toch goed dit even door te nemen.

Dan zou beginnen met het leren van jQuery. Dan krijg je een simpele kennismaking met JS en begrijp je alles stukken beter. Een tutorialserie die heel goed en gloednieuw is is Learn jQuery in 30 Days, helaas wel in het engels maar dat kan ook bijna niet anders. Doordat de maker, Jeffrey Way, alles uitlegt, meteen code typt en meteen het resultaat laat zien begrijp je het ook als je niet goed bent in Engels, echt een aanrader!

Vervolgens kun je verder gaan en mensen als Paul Irish en James Padolsey volgen. Vooral de 10/11 things I learned from jQuery source code van paul irish is zeker een aanrader: 10 things en 11 more things.
Ook de pagina JavaScript Garden legt problemen die je waarschijnlijk tegen komt goed uit.

Als je wilt kun je je JS kennis nog verder uitbouwen door andere frameworks te leren als MooTools en Dojo Toolkit.

Ik hoop dat ik genoeg tutorials, references en andere dingen heb laten zien.

Jeroen VD

Jeroen VD

23/02/2012 23:09:04
Quote Anchor link
Jazeker, bedankt! De komende tijd heb ik hier denk ik wel voldoende aan. Nogmaals bedankt voor de moeite!

Reshad F

Reshad F

23/02/2012 23:26:13
Quote Anchor link
@wouter die learning jQuery in 30days lijkt me wel vet om even door te kijken! heb me gelijk aangemeld :) de rest is ook wel goed om naar te kijken als beginner JS, ik ken de basis van JS en nog een beetje meer maar ik denk dat Jeroen er veel aan heeft

Wouter J

Wouter J

23/02/2012 23:29:42
Quote Anchor link
@Jeroen en reshadd, succes!!

En nog even een linkje leggen naam de topic titel, voor het 'standaarden' gedeelte. De JS standaarden worden bepaald door 2 groepen:
1) ECMA
2) De browsers zelf. Ontwikkelaars van browsers ontdekken altijd weer nieuwe en handige dingen om JS uit te bereiden. Die voegen ze toe en andere browsers gaan het overnemen en dan komt het in de ECMA standaarden.

Jeroen VD

Jeroen VD

24/02/2012 00:14:39
Quote Anchor link
Syntax etc van javascript had ikal doorgenomen. (daar is zat van te vinden) het dom vond ik nogal vaag. Maar ben nu dus met jquery bezig, die dertig dagen tut, is wel nice. Youtube kan je beste vriend zijn

Reshad F

Reshad F

24/02/2012 00:17:35
Quote Anchor link
even een vraagje, @wouter.. met flash maak ik zo nu en dan wel banners etc en het enige wat ik qua code dan gebruik is stop(); of goTo(); maar verder ben ik nog nooit diep ingedoken in actionscript.. dus mijn vraag voor hoeverre lijkt dit op JS? of juist helemaal niet?

Toevoeging op 24/02/2012 00:34:12:

edit: ik heb de eerste les net doorgekeken en hij legt het echt DUIDELIJK uit ik denk de beste tut die ik tot nu toe gehad heb ( zelfs beter dan text tuts ) en heb al gelijk iets nieuws geleerd!

Jeroen VD

Jeroen VD

24/02/2012 00:39:10
Quote Anchor link
Precies, ik ook

Wouter J

Wouter J

24/02/2012 11:02:11
Quote Anchor link
Ja, Jeffrey Way is inderdaad een geweldige tutorial schrijver. Enige nadeel is dat zijn PHP tuts oude PHP code gebruiken, maar in jQuery is dat gelukkig niet zo.

Quote:
dus mijn vraag voor hoeverre lijkt dit op JS?

Ik heb nog nooit gewerkt met Flash. Dus ik weet niet hoever het er op lijkt. Ik heb wel gewerkt met JAVA, maar dat is niet te vergelijken met JS.
Als je een taal wilt vergelijken qua syntaxes dan moet je kijken naar Ruby.

Kris Peeters

Kris Peeters

24/02/2012 11:34:35
Quote Anchor link
Er zitten precies wel goede links tussen. Toch even bewaren.

Jeroen VD

Jeroen VD

24/02/2012 12:02:07
Quote Anchor link
Nou zit ik met nog een vraag: wat is nu het concrete verschil tussen js en jquery?

Wouter J

Wouter J

24/02/2012 12:16:07
Quote Anchor link
jQuery is een JS framework. jQuery is dus eigenlijk een tool die het makkelijk maakt voor beginners om JS te gebruiken.

Voorbeelden:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
jQuery('#box') vs document.getElementById('box');
jQuery('.box') vs document.getElementsByClassName('box');
jQuery('div') vs document.getElementsByTagName('div');
jQuery('#box').addClass('some-class') vs document.getElementById('box').className += ' some-class';

Maar leer eerst maar eens leuk jQuery en ga dan kijken hoe het in Raw JS eruit ziet.

PS: Als je niet elke dag wilt wachten, maar er meer op een dag wilt doen kun je eens hier kijken: http://tutsplus.com/course/30-days-to-learn-jquery/

Jeroen VD

Jeroen VD

24/02/2012 12:30:50
Quote Anchor link
ah oke

ps youtube is daar ook makkelijk voor

Kris Peeters

Kris Peeters

24/02/2012 12:36:37
Quote Anchor link
jQuery is niet een andere taal dan javascript.
jQuery is een bibliotheek aan heel interessante javascript-functies (en nog wat andere dingen), die heel veel voor jou doen.

Het meest interessante is waarschijnlijk de selector. jQuery staat toe dat je html-elementen kan aanspreken net zoals css.

Stel, je wil iets doen met alle input elementen binnen de form met id="form1", die required zijn.

Stel, je wil ze allemaal een rode background-color geven.
Wat doe je met css/html?
bv.
Je geeft die bepaalde input elementen een class="required"

Dan ken je met css dit doen:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
#form1 input.required {
  background-color: red;
}

Als je die elementen wil aanspreken met standaard javascript, moet je beginnen met een combinatie van:
- getElementById('x') om id="form1" aan te spreken
- getElementsByClassName('x') om class="required"
- getElementsByTagName('x') om <input> aan te spreken

jQuery staat toe dat je de selector aanspreekt net zoals css; dat wordt dan
$("#form1 input.required")

----

Nog een voorbeeld: het XMLHttp Request object maken (voor Ajax requests)
Je hebt code nodig die je telkens opnieuw ergens met copy/pasten.
(zie http://www.scriptorama.nl/ajax/xmlhttp-request-object-maken )

Een natuurlijke reactie die je zou kunnen hebben, is ergens zelf een bibliotheek aanmaken waar je die code zet die je normaal telkens zou moeten zoeken en copy/pasten.
Je giet die bv in wrapper functies, zodat je dit zou hebben:

doeAjaxCall(url, callbackAlsKlaar, postData)

----

Wel, dat is precies wat jQuery voor je doet.
Die bibliotheek, die je in principe perfect zelf zou kunnen schrijven, is jQuery.js .

Wouter J

Wouter J

24/02/2012 12:44:01
Quote Anchor link
Quote:
Het meest interessante is waarschijnlijk de selector. jQuery staat toe dat je html-elementen kan aanspreken net zoals css.

Als je alleen jQuery gebruikt voor de selector engine kun je beter gewoon Sizzle gebruiken, dit is de selector engine van jQuery.

Overigens is dit:
$("#form1").children("input.required");
Sneller dan dit:
$("#form1 input.required")

En dus kun je beter het eerste gebruiken.

Verder een hele goede en duidelijke uitleg!
Gewijzigd op 24/02/2012 12:44:25 door Wouter J

Jeroen VD

Jeroen VD

24/02/2012 12:50:22
Quote Anchor link
bedankt allemaal, ik zal de komende tijd het proberen te leren. weet iemand trouwens een goede editor? ik gebruik nu notepad++, maar die support geen jquery in een php file (de syntax highlighter dan)

Kris Peeters

Kris Peeters

24/02/2012 12:50:45
Quote Anchor link
Wouter J op 24/02/2012 12:44:01:
Als je alleen jQuery gebruikt voor de selector engine ...

Het is niet het enige wat ik gebruik, maar eigenlijk zocht ik precies dit wel.
Thanks

Zeer vaak denk ik toch: de rest kan ik zelf wel.
.html(), .each(), ...
Handig, leuk, fancy ... maar niet echt nodig.

Wouter J

Wouter J

24/02/2012 13:27:27
Quote Anchor link
@Jeroen, als je een uitgebreide editor als Notepad++ wilt kun je eens kijken naar Aptana. In combinatie met de PHP plugin voor Aptana is het geschikt voor PHP.
Ikzelf hou niet zo van die uitgebreide editors, geef mij maar iets met syntax highlighting en handige tools als Zen Coding. Daarom ben ik begonnen met Vim. Een geweldige editor, alleen het kost wel wat tijd om onder de knie te krijgen.
Ook kun je InType gebruiken, dit een editor die tussen Aptana en Vim inzit.

Jeroen VD

Jeroen VD

24/02/2012 14:18:55
Quote Anchor link
aptana vind ik iets te uitgebreid.... was vijf minuten aan het zoeken om een nieuw leeg bestand te maken, en kan ze vervolgens niet meer terugvinden om ze uit te voeren als ik ze opgeslagen heb. niet dus

Notepad++ vond ik fijn, gewoon alles rechttoe rechtaan, alleen de syntax highlighting is hier en daar wat verwarrend.

Intype ziet er wel leuk uit, ga hem nu eens testen

Reshad F

Reshad F

24/02/2012 14:25:52
Quote Anchor link
ik werk zelf met dreamweaver, geen problemen mee en heeft heel veel dingen al voor je kant en klaar bijv als je form in wilt voegen etc.. het maakt je aan de andere kant wel lui want als ik bijv.. iets zelf wil toevoegen moet ik zo af en toe kijken hoe het ook alweer moest :P en daarnaast gebruik ik textwrangler ( for mac only volgens mij) ik weet niet wat je voor windows verder kan gebruiken maar ik denk dat dreamweaver wel een hele goede ( makkelijke ) editor is.

Toevoeging op 24/02/2012 14:29:28:

edit: ik heb even gekeken die gozer van de tuts die gebruikt deze http://www.sublimetext.com/download ik heb even gekeken op de site en hij is wel heel vet! wel betaald maar ik denk dat je dan alles hebt voor zowel windows, mac als linux

Wouter J

Wouter J

24/02/2012 14:29:49
Quote Anchor link
@Reshadd, ik vind zelf sublime text 2 niet heel geweldig. Lijkt veel op InType, wat wel geweldig is, alleen het is een beetje traag, betaald en niet zo heel mooi...
Gewijzigd op 24/02/2012 14:30:48 door Wouter J

Pagina: 1 2 volgende »

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.