kalender: kom er niet uit..
<table align="left" border="1" width="100%">
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
<?
//n = maannr
$maand=date("n");
//geef voor elk maandnr een maandnaam
$maandnamen=array("","januari","februari","maart","april","mei","juni","juli","augustus","september","oktober","november","december");
//huidig jaartal
$jaarvanvandaag = date("Y");
//huidige dag
$dagvanvandaag = date('w');
//geef voor elk dagnr een naam
$dagnamen=array("ma","di","wo","do","vr","za","zo");
//aantal dage dat huidige maand heeft
$aantaldagen = date("j");
//laatste dag van de maand. Wordt gebruikt om juiste aantal dagen uit te printen
$laatstedagvdmaand= date ("d", mktime(0, 0, 0, $maand+1, 0, $jaarvanvandaag));
?>
//n = maannr
$maand=date("n");
//geef voor elk maandnr een maandnaam
$maandnamen=array("","januari","februari","maart","april","mei","juni","juli","augustus","september","oktober","november","december");
//huidig jaartal
$jaarvanvandaag = date("Y");
//huidige dag
$dagvanvandaag = date('w');
//geef voor elk dagnr een naam
$dagnamen=array("ma","di","wo","do","vr","za","zo");
//aantal dage dat huidige maand heeft
$aantaldagen = date("j");
//laatste dag van de maand. Wordt gebruikt om juiste aantal dagen uit te printen
$laatstedagvdmaand= date ("d", mktime(0, 0, 0, $maand+1, 0, $jaarvanvandaag));
?>
<tr>
<td colspan="6" align="center">Jaar:</td>
</tr>
<tr>
<td colspan="6">Maand:</td>
</tr>
<tr>
<td colspan="6">Het is vandaag:</td>
</tr>
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
2
3
4
5
6
7
8
9
<?
$result= mysql_query("SELECT * FROM weekdag");
while ($obj=mysql_fetch_object($result))
{
$weekdag = $obj -> weekdag;
echo"<tr><td>$weekdag</td><td>2</td><td>3</td><td>4</td><td>5</td><td>6</td></tr>";
}
?>
$result= mysql_query("SELECT * FROM weekdag");
while ($obj=mysql_fetch_object($result))
{
$weekdag = $obj -> weekdag;
echo"<tr><td>$weekdag</td><td>2</td><td>3</td><td>4</td><td>5</td><td>6</td></tr>";
}
?>
</table>
nu moet er op de 2de <td> op de juiste <tr> de juiste data's hebben..
dus: -4 -12
ma -5 - etc
di -6
wo -7
do -8
vr -1 -9
za -2 -10
zo -3 -11
Even een beetje beter uitleggen misschien?
het gaat mij om het onderstaande schemaatje..
ma 4 11
--------------------
di 5 12
--------------------
wo 6 etc
--------------------
do 7
--------------------
vr 1 8
--------------------
za 2 9
--------------------
zo 3 10
--------------------
die getallen zijn datums die uit een tabel gelezen moeten worden.
Dit is van de maand oktober, en 1 oktober valt op een vrijdag, dus moet ie ook op de juiste plaats komen...
Het gaat mij dus om de plaatsing van de datums op de juiste plek
Kijk nu komen we ergens ;-)
Tja gezien je enkel rij per rij kan laten uitschrijven in php zal je dus de eerste maandag van de maand moeten gaan zoeken en vandaar beginnen (voor oktober is dit dus 4).
Dan per cel 7 bijtellen totdat je aan een getal komt dat groter is dan het aantal dagen in de maand. Dan moet je dus terug vanvoor af aan beginnen met de dinsdagen in te vullen.
Niet meteen een simpele opgave...
maar hoe koppel ik de zooi.. ik bedoel hoe ziet ie dat de eerste <td> leeg moet zijn, de 2de een 4 etc..
Wat wil je eigenlijk maken? Een algemene kalender waarbij een bepaalde datum wordt ingegeven/opgezocht en daarvan de maandkalender wordt getoond of gewoon de kalender van de huidige maand?
Het gaat om een huidige kalender.. waarmee je met een knop volgende naar de volgende maand gaat.
Als je op een bepaalde datum klikt, dan opend en nieuw scherm waarbij je werktijden voor een werknemer kan vastleggen.
Dus van elke datum maak ik denk ik een href die een id meekrijgt..
maar om ff terug te komen ik heb ff gezocht..met
krijg ik de eerste dag terug in een getal, dus in oktober een 5.
ik kan denk ik niet 1 lus maken, maar moet denk ik elke rij definieren.. dus:
<tr><td></td><td></td><td></td><td></td><td></td></tr>
<tr><td></td><td></td><td></td><td></td><td></td></tr>
en dat 7 keer...
maar goed, inhoud wordt dan zoiets:
Code (php)
er zijn minimaal 4 cellen, dus daarna hoef ik pas te kijken of groter is dan laatstedag vd maand..
Code (php)
Je bent HTML en PHP code door elkaar aan het husselen. PHP code moet geparsed worden (maw. uitgevoerd op de server) en de resultaten daarvan moeten getoond/behandeld worden.
HTML code wordt gewoon op een pagina geplaatst een weergegeven.
Er kunnen maximum 7 kolommen nodig zijn in een kalender (inclusief de dagnamen).
Dus je zal ongeveer zo moeten beginnen :
Code (php)
Ik wil er wel even op wijzen dat het maken van zo'n kalender echt zeer ingewikkeld is en er voldoende bruikbare kalenderscripts op het net te vinden zijn.
Ik gebruik zelf Fuushikadens javascript popupkalendertje. Dit geeft bij aanroep een mooie popup (layer eigenlijk) waar de gebruiker een datum kan kiezen en deze wordt teruggegeven in een tekstvak.
Gewijzigd op 13/10/2004 12:48:00 door mary
Quote:
isset ni <td> </td> ? Denk dat als je dit leeg laat, je mss problemen kan krijge...
gezet.
Ben bang dat ik het wel zelf moet gaan schrijven...Wist niet dat het zo pittig zou zijn.
en met je popup kalender zou ik nog geen tijden per dag kunnen aangeven, maar alleen dagen.
Maar waar kan ik em downen? ff kijken..
ja, dat het html/ php door elkaar is weet ik ook. Ik heb ook niet gezegd dat het moest werken. Het was ff een globale weergave en om aan te geven dat het om code ging gewoon ff tussen Ben bang dat ik het wel zelf moet gaan schrijven...Wist niet dat het zo pittig zou zijn.
en met je popup kalender zou ik nog geen tijden per dag kunnen aangeven, maar alleen dagen.
Maar waar kan ik em downen? ff kijken..
Rafael:
isset ni <td> </td> ? Denk dat als je dit leeg laat, je mss problemen kan krijge...
Quote:
daar komen de dagen in;) anders heb ik een lege kalender