Layout met PHP include
ik ben bezig met een website te restylen die voorheen 3 frames had: een top frame, en daaronder een linker + rechterframe. Ik ben vrij nieuw met PHP (ik heb al wel wat tutorials gelezen enzo maar kheb weinig ervaring). HTML begrijp ik goed.
Ook heb ik gelezen dat frames niet erg fijn zijn voor zoekmachines en dat ik beter de include functie in PHP zou kunnen gebruiken.
Dus heb ik een index.php gemaakt: die heeft een 'toptabel' met plaatje voor het menu. Nou wil ik het zo maken dat als daar een link wordt aangeklikt, dat dan aan de linkerkant onder het menu (dus voorheen het linkerframe) een aantal tekstlinks laden voor verdere links mbt het onderwerp dat net aangeklikt is en dat een link die daar wordt aangeklikt weer aan de rechterkant (voorheen het rechterframe) laadt, waar dan dus de echte inhoud verschijnt.
Op deze site heb ik de ‘layout voor pagina’ tutorial gelezen en daar wordt include functie met switch uitgelegd/aangeraden. Deze heb ik dan ook geprobeerd in te bakken(). Dus voor de onderkant een tabel met 2 kolommen, de ene kolom met:
Code (php)
en de andere
Code (php)
Deze scripts kloppen wel, daar heb ik geen errors mee, alleen een ander probleem, misschien vinden jullie het simpel en stom: maar als ik aan de rechterkant ($page) een (lange) pagina laadt (alles staat in tabel) in de tabel met 2 kolommen en aan de linkerkant ($menu) en kort menuutje komt de page-pagina goed terecht (nadat ik http://localhost/index.php?menu=1&page=1 intyp), alleen het menu begint op een plek waar de page al op de helft is. En dat lijkt gewoon niet. Het menu moet dus bovenaan beginnen, en de page (met de inhoud) ook bovenaan. Kan dit niet doordat ze beide in dezelfde tabel staan? Ik kan geen 2 tabellen naast elkaar maken, alleen maar onder elkaar, en ik weet ook niet hoe ik een “script moet uitlijnen”, of heb ik het script niet goed? Is dit onmogelijk? Of moet ik nog meer van mn pagina geven om duidelijker te zijn of weten jullie een beter alternatief (ik zou graag bij PHP blijven, ik vond tot voor kort wel leuk) Alsjeblieft help me want ik kom hier niet uit, en dit staat niet zo even in een tuto. Alvast bedankt!
Ik gok dat hier een probleem kan mee opgelost zijn.... :)
1. je maak een link zoals bijvoorbeeld onderstaande:
2. je voegt de onderstaande regel toe in de cel (dus tussen <td> & </td>):
als je dit doet moet het werken tenminste als je het goed doet als het het niet doet dan moet je maar ff mailen anders zet je het hier maar neer
In stefans code kan ik maar een pagina laten includen op een plek in de tabel, maar zou graag een mogelijkheid hebbben om meerdere paginas te kunnen, al naar gelang welke in het menu wordt gekozen. Ik wou dit niet met 1 variabele doen en dan maar in de adresbalk opgeven welke pagina, omdat dat dan niet veilig genoeg schijnt te zijn. Daarom heb ik het met die switch functie gedaan (zie code boven), zoals ook beschreven in de tutorial op deze site.
En nou had ik het probleem dat ik niet veel ervaring had met PHP enzo, en dat ik dus niet goed weet hoe en met welke code ik het het beste zo kan maken dat ik een website heb als volgt:
Een menu (plaatje) bovenin met een paar links,
Daar links onder een menu dat laadt nadat bovenaan een link is aangeklikt,
En rechtsonder de inhoudspagina (die laadt nadat linksonder een link is aangeklikt).
Voorheen was dit met frames opgelost, maar ik heb besloten dit met PHP te doen (proberen). Weten jullie een geschikte oplossing? Ik had eerst een tabel met links een include/switch en rechts ook een include/switch, maar dan had ik problemen (zie mijn vorige post) met de uitlijning van de te includen paginas (de een is langer dan de ander en het lijnt dan niet naar boven uit, maar in elkaars midden), en volgensmij kan ik met Rafael’s code alleen een tabelcel uitlijnen???? Ik begrijp het nl. niet helemaal (ik ben een beetje een beginner:$).