Moet ik dit 'Joinen'?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Ventilatiesysteem Productontwikkelaar HBO WO Verwa

Samengevat: Zij bieden flexibele ventilatiematerialen, geluidsdempers, rookgasafvoer producten en industrieslangen. Ben jij een technisch productontwikkelaar? Heb jij ervaring met het ontwikkelen van nieuwe producten? Vaste baan: Technisch Productontwikkelaar HBO WO €3.000 - €4.000 Zij bieden een variëteit aan flexibele ventilatiematerialen, geluiddempers, rookgasafvoer producten, industrieslangen en ventilatieslangen voor de scheepsbouw. Met slimme en innovatieve materialen zorgen wij voor een gezonde en frisse leefomgeving. Deze werkgever is een organisatie die volop in ontwikkeling is met hardwerkende collega's. Dit geeft goede ontwikkelingsmogelijkheden. De branche van dit bedrijf is Techniek en Engineering. Functie: Voor de vacature als Technisch Productontwikkelaar Ede Gld HBO WO ga

Bekijk vacature »

Sneeuwvlok

Sneeuwvlok

14/06/2007 22:18:00
Quote Anchor link
Hee,

Ik ben bezig met een query die uit 2 verschillende tabellen kolommen moet halen
het ene tabel genaamd 'Vakken' en de ander genaamd 'Cijfers'

-Vakken heeft 3 kolommen, (id, afk en Vak)
-Cijfers heeft er 8, maar degene die er nu toe doet is de kolom 'Vak'

het idee is nu dus dat hij op de ene pagina gebruikt maakt van afkortingen, en op een andere pagina van de hele naam (Bijvoorbeeld Levensbeschouwing, afgekort Lb).

Nu wil ik dus dat hij op de pagina alle cijfers van bijvoorbeeld het vak Engels binnenhaalt ("SELECT Vak, Weging, Cijfers FROM Cijfers WHERE Vak = 'Engels') , oke dat werkt, echter wil ik nu dat niet dat het Vak wordt vervangen door de afkorting van dat vak, dat lukt me dus gewoon niet, ik ben hier nu een avond mee aan het stoeien en ben veel tegengekomen over joins, echter lukt me dat niet.

Ik zou het dus toch wel fijn vinden als iemand de query kan geven waarmee ik zowel de cijfers van het betreffende vak, als de afkorting van dat vak binnenhaal.
 
PHP hulp

PHP hulp

18/10/2024 06:41:09
 
Frank -

Frank -

14/06/2007 22:31:00
Quote Anchor link
Geef jouw datamodel eens, dan kunnen we helpen met de query.

Tip: Lees de tutorial over joins en vogel het zelf uit. Leer je veel van!

Edit: Nog even de url toegevoegd.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Frank -
 
Sneeuwvlok

Sneeuwvlok

14/06/2007 22:45:00
Quote Anchor link
Frank schreef op 14.06.2007 22:31:
Geef jouw datamodel eens, dan kunnen we helpen met de query.

Tip: Lees de tutorial over joins en vogel het zelf uit. Leer je veel van!

Edit: Nog even de url toegevoegd.

Wat bedoel je precies met 'datamodel'?
Ja, tot nu toe heb ik ook (bijna) alles zelf uitgevogeld, en ben ik al de hele avond alleen op zoek naar het antwoord, dat ik wel heb gevonden (joinen) alleen weet ik niet hoe ik het moet toepassen... Dus als iemand dat kan laten zien.
 
Frank -

Frank -

14/06/2007 22:49:00
Quote Anchor link
Wikipedia doet wonderen...

Je kunt een join gebruiken wanneer er een verband is tussen beide tabellen. Ik heb echter geen idee hoe jij dat verband hebt aangelegd. Ik kan dus ook geen query voor je schrijven.

De tutorial geeft je echter voldoende voorbeelden om mee te gaan stoeien. Dat lijkt mij ook even belangrijker, leren hoe je moet normaliseren (zie wederom de tutorials) en hoe je de data moet ophalen uit gekoppelde tabellen.

Succes!
 
Marco PHPJunky

Marco PHPJunky

14/06/2007 23:16:00
Quote Anchor link
Hee,

Ik ben bezig met een query die uit 2 verschillende tabellen kolommen moet halen
het ene tabel genaamd 'Vakken' en de ander genaamd 'Cijfers'

-Vakken heeft 3 kolommen, (id, afk en Vak)
-Cijfers heeft er 8, maar degene die er nu toe doet is de kolom 'Vak'

he kijk en leer,

SELECT Vakken.*, Cijfers.* FROM Vakken, Cijfers

en zo kan je ook verder bouwen zoals:
(voorbeeld)
SELECT Vakken.*, Cijfers.* FROM Vakker, Cijfers
WHERE Vakken.id = Cijfers.id
AND Cijfers.nummer = Vakken.afk

ik hoop dat je hier iets aan hebt...

( als je SQL versie niet de SELECT (tabelnaam).* ondersteund moet je het uitschrijven,
SELECT (tabelnaam).(veldnaam), (tabelnaam).(veldnaam) enz......

Groetjes
 
Frank -

Frank -

14/06/2007 23:35:00
Quote Anchor link
@Marco:
Quote:
WHERE Vakken.id = Cijfers.id
Het lijkt mij sterk dat deze aanname correct is. De kans dat de auto_increment (die er ongetwijfeld op staat) gelijk loopt en gelijk blijft lopen, is een kans van 1 op een miljoen. Dit gaat dus fout.

Verder is het duidelijker om een 'echte' JOIN in de query op te nemen. Dan is het duidelijk dat het om een JOIN gaat en niet om een 'gewone' voorwaarde.
 
Marco PHPJunky

Marco PHPJunky

15/06/2007 06:46:00
Quote Anchor link
@frank,

Ja die aanname is ook fout deze had enkel als doen om als voorbeeld te tonen om te laten zien hoe het kan en hoe het zou moeten staan.
En het staat er ook BOVEN dat het een voorbeeld is om te zien hoe het werkt..

Groetjes,
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.