Opslag structuur website en php includes

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Wautur Ha

Wautur Ha

03/02/2011 11:34:31
Quote Anchor link
Hallo allemaal,

Ik ben nog niet zo lang geleden begonnen om mezelf php eigen te maken. Allereerst heb ik mezelf de uitdaging gesteld een website op te zetten waarbij ik gebruik maak van php includes. Later wil ik de website gaan uitbreiden en meer php toevoegen. Ik loop echter vast.

Ik heb mijn opslagstructuur van mijn site als volgt ingedeeld:

Index.php

basis.css

Pages
pagina_1.php
pagina_2.php
pagina_3.php
pagina_4.php

Images
afbeelding_1.jpg
afbeelding_2.jpg
afbeelding_3.jpg

Includes
header.html
navigatie.html
footer.html

Het navigatie menu (evenals header en footer) wordt op elke pagina geinclude. Dat menu is dus telkens hetzelfde. Als ik vanuit de index pagina in het navigatiemenu op pagina 1 klik, dan wordt ik met de link pages/pagina_1.php naar de goede pagina gestuurd. Als ik echter weer terug wil naar de index pagina, dan moet de link verwijzen naar een bovenliggende map: ../index.php. Maar als ik de link in het navigatiemenu aanpas, en ik klik vanuit de indexpagina op ../index.php, dan wordt er verwezen naar een map boven de root.

Mijn vragen zijn:
Is er een manier om dit op te lossen?
Gebruik ik wel een goede opslagstructuur van mijn website?
Welke opslagstructuur wordt door jullie standaard gebruikt?
Gebruik ik de includes zo wel op een goede manier?

Bij voorbaat dank!
Gewijzigd op 03/02/2011 11:36:37 door Wautur Ha

PHP hulp

PHP hulp

27/01/2025 19:31:38

Ozzie PHP

Ozzie PHP

03/02/2011 11:43:14
Quote Anchor link
Doe eens in plaats van "../index.php" alleen "/" of de hele url van je website, dus "http://www.mijnsite.nl".

Wautur Ha

Wautur Ha

03/02/2011 11:59:13
Quote Anchor link
Wow! Bedankt voor je snelle reactie!

Ik draai mijn website nu op een ontwikkelomgeving. De hele url invullen lost het probleem inderdaad op, maar als ik hem straks online zet, moet ik dan alle links weer veranderen?

Ozzie PHP

Ozzie PHP

03/02/2011 12:02:38
Quote Anchor link
Ja, of "/" gebruiken dan hoeft dat niet. Ik zou je pagina's en afbeeldigen gewoon namen geven ipv cijfers, anders weet je straks niet meer wat wat is.

John D

John D

03/02/2011 12:06:22
Quote Anchor link
/ gebruiken gaat niet lukken. De http server zoekt dan de bestanden vanaf de fysieke root en niet vanaf de DocumentRoot. Het beste is om niks te gebruiken, ook geen ../xxxx
Wanneer bestanden in directories verdeeld zijn wordt het pas zinvol om ../directory-naam/xxxx.html te gebruiken.
Gewijzigd op 03/02/2011 12:06:56 door John D

Wautur Ha

Wautur Ha

03/02/2011 12:24:38
Quote Anchor link
Dank je. Voor sommige dingen moet ik perse "../" invullen. Zoals voor de verwijzing naar het css. Bij links kan ik inderdaad "/" invullen. Waar ligt dit aan?

De structuur hierboven is een versimpeld voorbeeld. Ik heb de pagina's en afbeeldingen inderdaad namen gegeven.

Toevoeging op 03/02/2011 12:26:50:

Hallo John, bedankt voor je reactie. Zoals je hierboven kunt zien heb ik wel een mappenstructuur aangebracht op de server om alles overzichtelijk te houden. Stel jij voor om alle bestanden gewoon in de root map te gooien? Volgens mij wordt het dan wel onoverzichtelijk.

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.