php datum - datum

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Top Low-Code Developer Gezocht!

Bedrijfsomschrijving Unieke Kansen, Uitstekende Arbeidsvoorwaarden & Inspirerend Team Wij zijn een toonaangevende, internationale organisatie die de toekomst van technologie vormgeeft door het creëren van innovatieve en baanbrekende oplossingen. Ons succes is gebaseerd op een hecht en gepassioneerd team van professionals die altijd streven naar het overtreffen van verwachtingen. Als jij deel wilt uitmaken van een dynamische, vooruitstrevende en inspirerende werkomgeving, dan is dit de perfecte kans voor jou! Functieomschrijving Als Low-Code Developer ben je een cruciaal onderdeel van ons team. Je werkt samen met collega's uit verschillende disciplines om geavanceerde applicaties te ontwikkelen en te optimaliseren met behulp van Low-code

Bekijk vacature »

Jan Vermeulen

Jan Vermeulen

12/02/2015 13:42:31
Quote Anchor link
Hoi alle,
Ik heb een bestaand script waar er een eind datum aanwezig is in de vorm van d:m:y
Nu wil ik de datum van vandaag - de datum in het systeem doen dat ik zie hoeveel dagen er resteren.
Maar dan loopt het mis als ik de volgorde d:m:y gebruik.

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
<?
$datum
= date("d:m:y"); // datum vandaag
$date = date('10-02-15');// einde datum

echo $days = (strtotime("$date") - strtotime("$datum")) / (60 * 60 * 24); ?>

PHP hulp

PHP hulp

16/01/2025 17:13:08

- SanThe -

- SanThe -

12/02/2015 14:02:29
Quote Anchor link
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
<?php
$datum
= date('Y-m-d'); // datum vandaag
$date = date('15-02-10');// einde datum

echo (strtotime($date) - strtotime($datum)) / (60 * 60 * 24);
?>

Jan Vermeulen

Jan Vermeulen

12/02/2015 14:27:13
Quote Anchor link
Bedankt voor de hulp.
Maar het probleem is in de database staat de datum in de volgorde van d-m-y

Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

12/02/2015 14:29:41
Quote Anchor link
Dit illustreert mooi waarom je NOOIT custom formats moet gebruiken om mee te rekenen/zoeken/sorteren/filteren (en deze dus ook niet als zodanig moet opslaan in je db). Het formatteren van een datum of tijd kun je altijd doen voordat je het afdrukt.

Maak gebruik van standaard patronen. Er zijn best wel wat geldige patronen, maar daar zit jouw format niet bij (en daarom gaat strtotime() waarschijnlijk over de zeik).

En als je dan toch een eigen patroon kiest, zorg er dan op zijn minst voor dat deze van de vorm jaar(4 cijfers)-maand-dag is, zodat zo'n patroon ten minste een alfabetische volgorde heeft. Maar beter is dus nog gewoon een standaard gebruiken.

Vanuit een standaard kun je een datum nog altijd een custom format geven als je deze afdrukt.

EDIT:
Quote:

LOL

EDIT: sorry, had mijn reactie net geplaatst en zag toen jouw reply :). Ik denk dat het handiger is om dat aan te passen naar DATE, DATETIME of desnoods een INT waarin je een timestamp opslaat. Let wel op: beide varianten hebben voor- en nadelen.
Gewijzigd op 12/02/2015 14:38:25 door Thomas van den Heuvel

Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

12/02/2015 21:49:25
Quote Anchor link
Jan Vermeulen op 12/02/2015 14:27:13:
Bedankt voor de hulp.

Welk type heeft de kolom? VARCHAR ?

In dat geval:
a) backup maken
b) kolom van type DATE toevoegen
c) query maken die de DATE kolom vult aan de hand van de waarden in de oude kolom.
(kan iemand je vast even aan de juiste query helpen)

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.