schrijfbeveiliging
Ozzie PHP op 16/06/2011 20:32:45:
Moet ik er dan rekening mee houden dat het op sommige servers wel werkt en op sommige servers niet?
Ik heb inderdaad het idee dat er verschillen zullen zijn.
.. dat iedereen dan ook KAN schrijven? Je kunt toch nooit via de browser een bestand schrijven? Alleen iemand die toegang heeft tot de server kan dat toch?
Ja, maar dan wel iedereen die in de server kan komen.
Oké, dan moet ik dus controleren of het schrijven is gelukt.
"Ja, maar dan wel iedereen die in de server kan komen."
Oké, maar als een hacker de server kan binnendringen, dan neem ik sowieso aan dat ie mijn bestanden kan aanpassen toch? Mijn site staat bij een shared host. Het kan toch nooit zo zijn dat iemand anders die ook een website bij diezelfde host heeft bij mijn bestanden kan komen?
Ik heb een nieuw bestand test.php aangemaakt en bij mij werkt het wel!
Ik denk dat Apache bij jou onder jouw username draait.
Kan je inloggen op de server met ssh o.i.d.?
Typ dan eens: ps aux
Toevoeging op 16/06/2011 20:47:46:
Ozzie PHP op 16/06/2011 20:42:22:
Oké, maar als een hacker de server kan binnendringen, dan neem ik sowieso aan dat ie mijn bestanden kan aanpassen toch?
Hoeft niet persé. Als ie root rechten heeft dan is het geen probleem. Maar als ie binnen is als 'pietje' dan kan ie niet alles wijzigen alleen alles van pietje.
Ozzie PHP op 16/06/2011 20:42:22:
Het kan toch nooit zo zijn dat iemand anders die ook een website bij diezelfde host heeft bij mijn bestanden kan komen?
Dat ligt aan de manier van instellen door de host. Ik weet dat bij sommige aanbieders kan je met een php script zo even bij je 'buren' in de directory snuffelen.
Nee, ik kan niet inloggen. Ik kan alleen in cpanel komen en ik heb een ftp verbinding. Ssh zegt me niks.
"Hoeft niet persé. Als ie root rechten heeft dan is het geen probleem. Maar als ie binnen is als 'pietje' dan kan ie niet alles wijzigen alleen alles van pietje."
Ah oké, op die manier. Maar moet ik dan van alle bestanden de rechten gaan controleren en goed zetten? Ik snap dit niet zo goed hoe dat werkt.
"Dat ligt aan de manier van instellen door de host. Ik weet dat bij sommige aanbieders kan je met een php script zo even bij je 'buren' in de directory snuffelen."
Oh, lol... als je het script hebt liggen.. stuur het mijn kant op haha ;)
Ozzie PHP op 16/06/2011 20:51:55:
... en ik heb een ftp verbinding.
Maar moet ik dan van alle bestanden de rechten gaan controleren en goed zetten?
Maar moet ik dan van alle bestanden de rechten gaan controleren en goed zetten?
Ftp zet de rechten normaal goed. Daar hoef je eigenlijk nooit op te controleren. Standaard 0644 en mappen 0755.
Lees de info.
p.s. Leuk script... krijg al mijn bestanden te zien. En ook nog van cpanel en een directory die ik niet thuis kan brengen met allerlei joomla dingen erin. Maar zover ik kan zien geen bestanden van andere websites. Als ik helemaal op de root uitvoer, dus een slash meegeef aan de functie dan krijg ik een melding dat z'n geheugen volloopt. Als ik er een if omheen knal waardoor de output beperkt wordt krijg ik wel wat directories te zien.
Gewijzigd op 16/06/2011 21:46:47 door Ozzie PHP
Ozzie PHP op 16/06/2011 21:38:35:
Als ik helemaal op de root uitvoer, dus een slash meegeef aan de functie dan krijg ik een melding dat z'n geheugen volloopt.
Ja, dat zou best eens kunnen. Want dan heeft ie een hoop submappen met daarin weer submappen, etc. Je kan het ook aanroepen met '../../../../../' en als de server niet goed is beveiligd kan je zelfs vóór de webroot komen.
Ik heb het nog een keer geprobeerd maar ik kom niet verder... z'n geheugen loopt vol. Wel geinig :)
Als jij niet aan de rechten hebt gezeten, dan kan een hacker niet via iemand anders zijn account bij jou data komen.
Edit: Bovenstaande scriptje kan waarschijnlijk in een recursieve loop terecht gekomen zijn.
(Misschien ook wel interessant om te weten, maar ook minder pretig voor jou, de meeste servers die ik gehackt heb draaide cpanel.)
Ah oke, da's mooi. Maar het kan dus zijn dat als ik mijn index.php naar een andere server koieer dat de schrijfrechten dan anders zijn?
Wat betekend instellingen? Bepaalde dingen kunnen aangepast worden naar eigen wens.
Dus het antwoord is?
Dat ligt aan de server.
Ik ben bezig een framework te maken. Op mijn huidige server staan de schrijfrechten van mijn index.php goed zodat ik dit bestand via een scriptje kan aanpassen. Maar als ik dat bestand nu kopieer naar een andere server, blijven de schrijfrechten dan hetzelfde?
Karl Karl op 16/06/2011 23:04:29:
Waar hebben we het over? Instellingen.
Wat betekend instellingen? Bepaalde dingen kunnen aangepast worden naar eigen wens.
Dus het antwoord is?
Dat ligt aan de server.
Dus het antwoord is?
Dat ligt aan de server.
okee, thanks
- SanThe - op 16/06/2011 18:21:21:
Dat is helemaal afhankelijk van die andere server.
Ozzie PHP op 16/06/2011 17:41:23:
- Stel dat ik mijn index.php bestand zou kopiëren naar een andere server, heeft het dan nog dezelfde schrijfrechten (worden die gewoon mee-gekopieerd)?
Dat is helemaal afhankelijk van die andere server.
@Karl: jij hebt servers gehackt? :)