SESSIONS, wat wel en wat niet?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: « vorige 1 2 3 volgende »

Ozzie PHP

Ozzie PHP

12/10/2011 23:23:17
Quote Anchor link
Okeej... raar dit hoor... maar al met al hebben we nu nog steeds geen bewijs of een ip-adres kan wisselen tijdens één sessie. Daar ben ik toch wel erg benieuwd naar... zou het echt zo zijn?
 
PHP hulp

PHP hulp

06/10/2024 15:22:53
 
Victor -

Victor -

12/10/2011 23:37:38
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

12/10/2011 23:45:12
Quote Anchor link
Hmmm... k word er niet heel veel wijzer van...

Het enige dat interessant is dat ze het hebben over een sessie-id in de url. Stel je voegt deze url toe aan je favorieten en je sluit je browser af dan kan het zijn dat het sessie-bestand op de server niet direct gewist wordt. Als je dan een nieuwe browser opent en via je favorieten die link opent... misschien zou dan het ip-adres kunnen wisselen. SanThe, wat denk jij? Zou dat kunnen?
 
- SanThe -

- SanThe -

12/10/2011 23:58:30
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 12/10/2011 23:45:12:
Het enige dat interessant is dat ze het hebben over een sessie-id in de url. Stel je voegt deze url toe aan je favorieten en je sluit je browser af dan kan het zijn dat het sessie-bestand op de server niet direct gewist wordt. Als je dan een nieuwe browser opent en via je favorieten die link opent... misschien zou dan het ip-adres kunnen wisselen. SanThe, wat denk jij? Zou dat kunnen?


Ik denk dat dit wel zou kunnen.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

13/10/2011 00:04:48
Quote Anchor link
Oké SanThe.

@Bartje: werkt de site waarover jij het hebt toevallig met een sessie-id / sessie-identifier in de url's?
Gewijzigd op 13/10/2011 00:05:03 door Ozzie PHP
 
- SanThe -

- SanThe -

13/10/2011 00:23:17
Quote Anchor link
Even een testje gedaan. Met het session-id kan je een session zo overnemen. Ook op een andere computer met een ander ip-nummer.

Ik moest wel iets meer doen dan het alleen in de url zetten.
Gewijzigd op 13/10/2011 00:26:31 door - SanThe -
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

13/10/2011 00:27:33
Quote Anchor link
SanThe, ja dat moet inderdaad lukken, maar dan zou de sessie-id dus in de url moeten staan. In de meeste gevallen is dit niet zo.

Als de website van Bartje met een sessie-id in de url werkt, dan is dat een verklaring voor de wisselende ip-adressen. Maar dat zou dan ook de enige verklaring zijn die ik kan bedenken waardoor een ip-adres tijdens één sessie kan wisselen.
 
- SanThe -

- SanThe -

13/10/2011 00:33:17
Quote Anchor link
Nee, een ip-nummer zal niet wisselen door het wel of niet aanwezig zijn van een session-id in de url. Dat heeft er niets mee te maken. Ip-nummers zullen wisselen na het afmelden op het netwerk of misschien na een timeout van een x-aantal minuten dat het niet gebruikt is.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

13/10/2011 00:57:36
Quote Anchor link
SanThe, ik probeer te verklaren waarom Bartje meerdere ip-adressen ziet die gekoppeld zijn aan 1 sessie.

Stel het sessie-id staat in de url en je voegt de url toe aan je favorieten... je sluit de browser af.

Je zet je computer uit en een kwartier later weer aan. Je start een nieuwe browser op (op dit moment kan het ip-adres gewijzigd zijn) en je opent de url (met het sessie-id) vanuit je favorieten... en voila... we hebben één sessie bestand met 2 ip-adressen.

Zou kunnen toch?
 
- SanThe -

- SanThe -

13/10/2011 01:03:45
Quote Anchor link
Ik denk het wel ja.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

13/10/2011 01:17:02
Quote Anchor link
Oké... we wachten dan maar even op de reactie van Bartje...
 
Michael -

Michael -

13/10/2011 10:03:58
Quote Anchor link
Op m'n werk wisselt het IP adres ook gewoon tijdens het surfen.
Ik controleer zelf ook of het IP adres wel bij de sessie hoort, en als ik op m'n werk ben ingelogd op de site, wordt ik er soms ook zomaar uit gegooid omdat het IP adres is verandert.
Dus het is niet alleen bij mobiel internet. Bij mobiel internet is het sowieso logisch want als je aan 't internetten bent in de trein, auto of op een andere manier verplaatst (geen idee of 't ook gebeurt als je op de zelfde plek blijft), maakt die weer een nieuwe verbinding met een andere antenne en krijg je een ander IP adres.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

13/10/2011 10:25:46
Quote Anchor link
Michael, dankjewel voor je bijdrage. Dus als jij op je werk bent en de browser staat open dan verandert jouw ip-adres zonder dat je de browser eerst hebt afgesloten en weer opnieuw hebt opgestart?

Ik ben niet bekend hoe dat met mobiel internet werkt. Thuis heb ik gewoon een vast ip-adres en dat is altijd hetzelfde. Als ik het goed begrijp heb je op een mobiele telefoon dus telkens een ander ip-adres?
 
Michael -

Michael -

13/10/2011 10:30:35
Quote Anchor link
Ozzie, ik wordt er dan tijdens de sessie uitgegooid. Dus zonder de browser te sluiten of de website te verlaten.
 
- SanThe -

- SanThe -

13/10/2011 10:49:00
Quote Anchor link
Michael - op 13/10/2011 10:30:35:
Ozzie, ik wordt er dan tijdens de sessie uitgegooid. Dus zonder de browser te sluiten of de website te verlaten.


Toch niet als je actief bezig bent lijkt mij. Maar waarschijnlijk na een (korte) periode van rust/non actief.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

13/10/2011 11:13:38
Quote Anchor link
Kun je de vraag van SanThe benatwoorden Michael?

(SanThe, jij vermoedt dat de sessie dan is verlopen? Bijv. na 20 minuten?)
 
Aad B

Aad B

13/10/2011 11:20:48
Quote Anchor link
- SanThe - op 13/10/2011 10:49:00:
Michael - op 13/10/2011 10:30:35:
Ozzie, ik wordt er dan tijdens de sessie uitgegooid. Dus zonder de browser te sluiten of de website te verlaten.


Toch niet als je actief bezig bent lijkt mij. Maar waarschijnlijk na een (korte) periode van rust/non actief.
Je ip adres kan wisselen bij elk http request. Een http request (en antwoord) is een "los" contact na het request en het antwoord weten de browser en de server niet dat ze "nog" in contact met elkaar zijn of moeten blijven. Ga je op je werk via load balancers naar buiten dan kan het maar zo zijn dat je volgende http request via een ander ip adres wordt verzonden.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

13/10/2011 11:26:59
Quote Anchor link
Dat zou inhouden dat het dus geen goed idee is om in je sessie een ip-adres op te slaan en de sessie te killen zodra het ip-adres wisselt? Wow...
 
Aad B

Aad B

13/10/2011 11:31:23
Quote Anchor link
Het http protocol is stateless, meaning that a continuous two-way connection is not possible! Vandaar dat er allerlei workarounds worden toegepast om een statefull verbinding te simuleren. De workarounds zijn onder andere cookies en sessions en wat je daarin vastlegt kan inderdaad je ipadres zijn maar wanneer dat wisselt heb je een probleem zoals Michael omschrijft. Een ipadress is een object in de netwerklaag (OSI model) en men gebruikt of eigenlijk misbruikt dat in de applicatielaag en dat is volgens het OSI model niet juist.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

13/10/2011 11:45:44
Quote Anchor link
Hmmm oké, nou.. in ieder geval goed om te weten. Dan moet ik in de toekomst dus niet een ip-adres blocken als het tijdens één sessie wisselt!
 

Pagina: « vorige 1 2 3 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.