Tijden veranderen

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Ozzie PHP

Ozzie PHP

08/01/2025 02:04:21
Quote Anchor link
Grappig filmpje ...

PHP hulp

PHP hulp

17/03/2025 17:03:48

- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

08/01/2025 08:05:15
Quote Anchor link
En hier is het vervolg van de ondervragen na 21 jaar.....

Ozzie PHP

Ozzie PHP

08/01/2025 16:37:44
Quote Anchor link
Oh, wat een grappige update Ariën! :-)

Je moet eens kijken vanaf 1 minuut 18. Die stellages in de winkel zijn nog precies hetzelfde! In al die jaren niks gewijzigd, haha. De dame in kwestie is wél een tikkie ouder geworden. ;-)

Hoe dan ook, wel raar eigenlijk dat mobiele telefoons toen bijzonder en vreemd waren. Vraag je je toch af wat we nu vreemd vinden, maar wat over 20 jaar de normaalste zaak van de wereld is.

- SanThe -

- SanThe -

08/01/2025 16:43:54
Quote Anchor link
Toen ik jong was hadden mijn ouders de enige (bakelieten) telefoon in de straat.
Gewijzigd op 08/01/2025 16:47:23 door - SanThe -

Ozzie PHP

Ozzie PHP

08/01/2025 17:00:13
Quote Anchor link
Ik herinner me deze nog ...

Afbeelding

De meeste mensen hadden die destijds.

Er was ook een moderne high-tech variant met knoppen. :-)

Afbeelding

- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

08/01/2025 18:10:21
Quote Anchor link
En voor wie nog een oude draaischijf telefoon heeft (zonder * en # ) en met pulskeuze (**prrrr***) kon bij de PTT een upgrade halen om de draaischijf eraf te slopen, en een modulair toetsenbordje erop te zetten. Het ziet er niet uit, maar kan je nagaan hoe modulair de T65 telefoons waren. Soms had je zelfs een flashtoets voor doorverbinden met achterliggende centrales, of een sleutel om hem te ontgrendelen zodat je de kiestoon kreeg. En ook kon je er een meeluister-speakertje op monteren die je vast kon houden.

Afbeelding

Je had ze ook in diverse soorten en maten:

Hierboven zien we de T65 voor op 'tafel', maar je had ook de W65 voor aan de wand, en de I65 voor inbouw in een bureau.

Afbeelding
Afbeelding

De W65 kom je nog wel eens tegen in oude panden waar zelden mensen aan het werk zijn, zoals centrales. In de KPN telefooncentrale van ons dorp zou er eentje hangen, maar volgens de monteur is deze niet meer in gebruik. En in de zendmast van de Gerbrandytoren hing er een jaar of 10 geleden ook nog zo een telefoon, inclusief stickertje met telefoonnummer erop. Ik zal eens kijken of ik deze een keer kan bellen... :')
Gewijzigd op 08/01/2025 18:18:46 door - Ariën -

Ozzie PHP

Ozzie PHP

09/01/2025 00:40:54
Quote Anchor link
Geinig. Nooit geweten dat ze modulair waren. Die smalle muurmodellen (onderste foto) heb ik nog nooit in die uitvoering gezien.

Ik herinner me nog dat we op enig moment boven ook een telefoon hadden. Zoiets als dit:

Afbeelding

Aad B

Aad B

15/01/2025 14:31:15
Quote Anchor link
- Ariën - op 08/01/2025 18:10:21:
En voor wie nog een oude draaischijf telefoon heeft (zonder * en # ) en met pulskeuze (**prrrr***) kon bij de PTT een upgrade halen om de draaischijf eraf te slopen, en een modulair toetsenbordje erop te zetten.

Echt niet, klanten mochten echt zelf niet hun toestel open schroeven en iets erin aansluiten.
PTT was een ambtelijke organisatie, ook nog in de die DTMF tijd. Ook was dat druktoetssetje niet geschikt voor elke centrale, het gaf namelijk geen pulsen af net als de kiesschijf. Doorgaans kregen alleen nieuwe aansluitingen op nieuwe centrales een toestel met druktoetsen. Ook dat meeluisterluidsprekertje niet, dat kon je aanvragen en dan kwam een monteur dat erop zetten.

Toevoeging op 15/01/2025 14:40:08:

Ozzie PHP op 09/01/2025 00:40:54:
Geinig. Nooit geweten dat ze modulair waren. Die smalle muurmodellen (onderste foto) heb ik nog nooit in die uitvoering gezien. Ik herinner me nog dat we op enig moment boven ook een telefoon hadden.

Dat smalle muurmodel is geen PTT product. Dat soort dingen waren vaak import uit de VS waar apparatuur veel eerder een vrije markt werd. In NL mocht je je geen vreemd toestelletje parallel op je lijn zetten. Dat betekende gewoon een schending van het (wettelijke) telefoongeheim want je kon dan beneden stiekum meeluisteren met boven. In de originele PTT toestellen zat een wisselcontact onder de haak waarmee de PTT een tweede toestel kon aansluiten. Was je met het tweede toestel boven aan het bellen en je pakte beneden op dan pakte je de verbinding af.....
Gewijzigd op 15/01/2025 14:31:43 door Aad B

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.