uitleg over php gevraagd
ik heb een php script en heb daar een vraag over.
if(isset($_GET["print"])) {
$voornaam = $_GET ["voornaam"];
$achternaam = $_GET ["achternaam"];
$geslacht = $_GET ["geslacht"];
$kleur = $_GET ["kleur"];
De woorden voornaam, achternaam, geslacht en kleur staan tussen []. Waarom is dat?
En waarom moet er voor get een $ staan, $_GET?
alvast bedankt
Omdat $_get een associatieve array is. Voor meer uitleg over arrays verwijs ik je graag even naar phptuts.nl
Met $blaat zeg je dus in feite: "geef mij de inhoud van de doos met label 'blaat'".
Een uitzondering hierop is als je iets in de doos stopt:
Dit heet een toekenning van een waarde aan een variabele. Hiermee stop je de waarde 'hoi' in de doos met label "blaat".
Variabelen hebben van een type. PHP gaat hier flexibel mee om, het type van een variabele ligt in principe niet (op voorhand) vast. Om te voorkomen dat je code een onleesbare brei wordt moet je hier zelf netjes mee omgaan.
Een aantal types die PHP kent zijn (er zijn er nog meer):
boolean
een variabele van dit type heeft ofwel de waarde true ofwel de waarde false
string
hierin staan teksten opgeslagen, omvat door (enkele of dubbele) quotes
integer
dit zijn gehele getallen
array
dit is een wat complexer type; je kunt deze vergelijken met een (wiskundige) functie: je stopt hier een waarde in, en je krijgt er een waarde uit terug (en deze waarde kan weer een zeker type hebben)
PHP heeft van zichzelf een aantal voorgedefineerde variabelen. Een van deze variabele is de superglobal $_GET. $_GET is (net als de andere superglobals) een array.
Dit is allemaal (zeer) elementaire PHP kennis. Ik zou zeggen, kijk eens bij de tutorials of Google op "introductie PHP".
Gewijzigd op 12/04/2015 16:46:48 door Thomas van den Heuvel