Userpage
ik heb een webpagina gemaakt in PHP met daarachter een MYSQL database. Ik ben al zover dat ik een inlog deel heb waarin mensen kunnen inloggen, registreren en vergeten wachtwoorden ophalen.
Ik wil nu een deel maken dat wanneer mensen inloggen zij naar hun eigen 'site' op mijn site gaan. Waarin al hun persoonlijke gegevens staan.
Kan iemand me hierbij helpen?
Grt
Fleur
wil je alleen een profielpagina maken, of moet het meer een soort "homepage" per user zijn?
Dus per gebruiker een eigen 'homepage' op mijn pagina.
Dat is te doen, maar is wel een behoorlijk uitgebreid script. Als je het stapje voor stapje aanpakt en ons laat meegenieten van je scripts, dan kunnen wij je helpen met tips of als je vastzit.
Klinkt als een goede deal. Hoe zullen we beginnen, willen jullie het inlogscript zien?
Ik denk dat op het userdeel van je site een formulier moet komen te staan met de gegevens van die user er in en dat hij/zij die aan kan passen.
De eerste stap lijkt mij een pagina maken waarin zo'n formulier staat.
klik, onderaanstaan wat screenshots/beschrijvingen vanwat een groupware systeem inhoud.
Daar zijn namelijk hele goede, php/mysql systemen voor te krijgen die je niks kosten.
Moet het zoiets worden als sharepiont? Soort van groupware systeem? (Daar zijn namelijk hele goede, php/mysql systemen voor te krijgen die je niks kosten.
Gewijzigd op 17/12/2005 16:17:00 door Arjan Kapteijn
- persoonlijk adresboek
- mogelijkheid tot uploaden bestand (max. grootte 1mb)
- kennisbank waarin een gebruik zelf allerlei tips en trucs voor zijn eigen gemak kan verzamelen.
hoi Fleur ik ben ook bezig met een loginsysteem zou ik mogen meeredeneren is altijd handig voor mijn eigen logisnsccript.
Mocht je behoefte hebben om mijn loginscript te zien of heb je vragen laat het weten:
[email protected]
Haha, Niels.. Euh, het loginsysteem werkte al he ;) Maar meeredeneren mag altijd natuurlijk :)
Fleur:
Het moet een persoonlijke pagina zijn per gebruiker waarin uitsluiten zijn/haar spullen staan. De layout en de mogelijkheden zijn voor iedere gebruikers hetzelfde, wat komt er op de pagina:
- persoonlijk adresboek
- kennisbank waarin een gebruik zelf allerlei tips en trucs voor zijn eigen gemak kan verzamelen.
- persoonlijk adresboek
Fleur, om de overzichtelijkheid te bewaren, kun je het beste één tussendoel eruit pikken en daar een topic over starten. Bijvoorbeeld zo'n persoonlijk adresboek of zo.
Wat meestal goed werkt is eerst een begin-idee beschrijven in pseudo-code, bijv:
1) gebruiker logt in
2) gebruiker klikt op 'persoonlijke pagina'
3) gebruiker kan kiezen uit een aantal links
4) een van die links is persoonlijk adres boek
En dan een plan maken wat er precies nodig is als hij deze route volgt.
Gewijzigd op 17/12/2005 16:45:00 door Jan Koehoorn
dat wanneer een gebruiker inlogd hij/zij uitkomt bij zijn persoonlijke pagina
De invulling van de pagina (adresboek etc.) kunnen we daarna doen
De technische term daarvan is: use case scenario's, gevolgd door de sequence diagrams.
Hoe had je dat zelf in gedachten? Wil je alles voor een gebruiker in een database zetten? Wil je voor elke gebruiker een "eigen" map maken, waarin die pagina komt?
Ik zat er inderdaad aan te denken om voor gebruikers een 'persoonlijke map' aan te maken. Deze persoonlijke mappen (directories) van gebruikers wil ik dan plaatsen bij mijn Hosting maatschappij naast de webpagina.
---index.ext beginpagina
| ---login.php
| ---... nog andere pagina's
|--gebruiker 1 map
|--gebruiker2 map wel naam van de gebruiker
Ik heb inderdaad al: index en inlog. Nu is het de bedoeling dat wanneer een gebruiker inlogd dat er aan de hand van de ID (die mysql elke geregistreerde gebruiker geeft) de persoonlijke pagina van de gebruiker komt.
Tabel met gebruikers, gebruikers hebben een id, en dat id koppel je dan aan een items in tabellen met je andere 'producten' die je aanbied.
Een map faken kan altijd nog met bij. mod rewite o.i.d.
Met een goed database ontwerp haal je er veel meer uit.
Ik ben nog niet zo'n goeroe met MYSQL (waar de database nu indraait). Heb ik hierin voldoende mogelijkheid om alles te doen wat ik opgenoemd heb?
normaal wel ik zou toch een map maken waarin de gebruikers de bestanden kunnen opslaan en dat het de link opslaat in mysql.