Validatie van string die bepaalde opbouw heeft
Is het via PHP mogelijk om een string te valideren die een bepaalde opbouw heeft?
Voorbeeld: eerst 5 cijfers, dan 5 letters, ten slotte 5 cijfers
Gebruiker krijgt van mij een sleutel bestaande uit, inderdaad, 15 karakters. Ik wil dit dus gebruiken als wachtwoord.
De karakters zijn willekeurig, het gaat dus om validatie van de volgorde en opbouw (5x numeriek, 5x niet numeriek, 5x numeriek).
Wie kan me op weg helpen?
Guido
Als het echt om een wachtwoord gaat, laat de gebruiker liever zijn eigen vrijheid gebruiken met enkele beperkingen. Bijvoorbeeld met:
- Minimaal 8 tekens lang.
- Minimaal één hoofdletter.
- Minimaal een speciaal karakter.
Maar maak het niet te gek. Gebruikers moeten het zelf nog wel goed kunnen onthouden.
Gewijzigd op 31/01/2016 13:38:13 door - Ariën -
Ik zou persoonlijk gewoon geen eisen aan een wachtwoord stellen, behalve dat hij niet leeg mag zijn. Als ik als wachtwoord "banaan" wil kiezen is dat mijn zaak en heeft niemand daar verder wat mee te maken.
En als de databases ooit uitlekken, dan is een rainbow-table al voldoende voor de hackers om in no-time toegang te krijgen tot een account. Dus, ik zelf zou eisen stellen aan een wachtwoord. De 'domste' gebruikers met simpele wachtwoorden zullen je eigenlijk wel dankbaar zijn.
Ik wil het gebruiken voor een WordPress plugin, middels het invoeren van deze 'sleutel' krijgt men toegang tot extra opties. Het hoeft wat mij betreft niet onkraakbaar te zijn: iedere sleutel die deze volgorde en samenstelling heeft mag toegang krijgen.
Guido
Quote:
De 'domste' gebruikers met simpele wachtwoorden zullen je eigenlijk wel dankbaar zijn.
Nee, want die hangen dan een post-it met het wachtwoord aan hun PC. En ja, dat heb ik zien gebeuren. Je kan in die gevallen gewoon veel beter wachtwoorden regelmatig laten wijzigen. Dat is eenvoudig genoeg te forceren.
Ben van Velzen op 31/01/2016 12:59:15:
Dus zoiets?
Ja, dat zoek ik inderdaad.
Voor mij is dit voldoende, want ook al achterhaalt iemand de 'sleutel' dan is het voor mij geen ramp.
Guido