Waarde van scooter (gebruik van for-loops)
Voor Informatica op school moeten wij een PHP-pagina maken waarbij de gebruiker twee waarden in een formulier kan invullen n.l. bedrag en rente.
Als ze dan op verzend klikken moet er een PHP pagina komen waar ze zien na hoeveel jaar de scooter niks meer waard is (d.m.v. de ingevulde velden) dit moeten wij met for() doen...
Ik heb het formulier (met POST) al maar weer niet wat ik bij for() moet doen...
Kunnen jullie helpen?
Code (php)
Dit voorbeeld werkt zolang de waarde deelbaar is door rente. Ook is het gebruik van een loop eigenlijk overbodig.
Gewijzigd op 02/02/2011 17:46:51 door - Mark -
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
<html>
<body>
<form action="scooter.php" method="post" />
Bedrag: <input type="text" name="bedrag" /><br>
Rente: <input type="text" name="rente" /><br>
<input type="submit" value="Bereken" />
<input type="reset" value="Reset Formulier" />
</form>
</body>
</html>
<body>
<form action="scooter.php" method="post" />
Bedrag: <input type="text" name="bedrag" /><br>
Rente: <input type="text" name="rente" /><br>
<input type="submit" value="Bereken" />
<input type="reset" value="Reset Formulier" />
</form>
</body>
</html>
De php pagina heb ik nog niet... ik weet alleen dat een basis for-lus zo moet
Bouw om te beginnen eens het stuk met de formulier afhandeling. Ik neem aan dat jullie dat al hebben behandeld?
Mark Coenen op 02/02/2011 17:55:41:
Oke, de for lus is natuurlijk niet het enige dat er in het php stuk komt te staan. Er komt nog een hoop voor.
Bouw om te beginnen eens het stuk met de formulier afhandeling. Ik neem aan dat jullie dat al hebben behandeld?
Ja, ik weet hoe je zeg maar de ingevulde waarde krijgt...
Ik had zoiets maar is helemaal fout:
Run voor de grap dit script eerst eens.
Verander de 0 en de 10 en zie wat er gebeurt.
Anyway we beginnen bij het begin.
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<?php
// Controleren of het formulier is verzonden.
if(){
// De rest van de code.
}
?>
if(){
// De rest van de code.
}
?>
Hoe hebben jullie geleerd om te controleren of het formulier is verzonden? Dat mis ik namelijk in je stukje php "Je mist wel meer maar daar komen we later op terug."
Mark Coenen op 02/02/2011 18:01:27:
$rente = $_POST["rente"]; is onzin. in $rente staat nu hetzelfde als $_POST["rente"] dit is dus dubbelop.
Hoe hebben jullie geleerd om te controleren of het formulier is verzonden? Dat mis ik namelijk in je stukje php "Je mist wel meer maar daar komen we later op terug."
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<?php
if(){
// De rest van de code.
}
?>
if(){
// De rest van de code.
}
?>
Dat hebben we niet geleerd, maar ik doe dat altijd zo
Code (php)
1
2
3
4
5
2
3
4
5
<?php
if ($_SERVER["REQUEST_METHOD"] == "POST"){ // Kijken of er een waarde gegeven is
?>
if ($_SERVER["REQUEST_METHOD"] == "POST"){ // Kijken of er een waarde gegeven is
?>
(Op internet gevonden...)
Gewijzigd op 02/02/2011 18:04:15 door Timo Kleinhout
Geef me even een kwartiertje dan werk ik de volledig opdracht uit dan kan ik het wat gemakkelijker uitleggen in stappen.
Mark Coenen op 02/02/2011 18:09:34:
Je doet het op de goede manier gelukkig. Maar waarom hebben ze dat jullie niet aangeleerd?
Geef me even een kwartiertje dan werk ik de volledig opdracht uit dan kan ik het wat gemakkelijker uitleggen in stappen.
De leraar legt eigenlijk niet heel veel uit... hij zegt de hele tijd... kijk maar op W3 Schools.
Is goed hoor, neem de tijd! ;-)
Sorry er is het een en ander tussen gekomen. Hopelijk kan iemand anders je nog helpen.
Kan iemand anders mij dan helpen?
Precies zoals je wiskunde doet.
Als het goed is zie je stappen steeds terug komen.
Dan weet je wat je met je for loop moet doen.