Wamp, Localhost, verbindingsproblemen en andere mysteries

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Guus Wiegerinck

Guus Wiegerinck

17/10/2024 19:38:01
Quote Anchor link
WAMP en localhost: problemen en mysteries

Dit topic gaat over WAMP en de problemen die ik ben tegengekomen. Misschien heeft iemand suggesties / oplossingen of denkt mee met het zoeken naar mogelijke oorzaken.

Firefox kan geen verbinding maken met de server op localhost
Tot aan de zomer werkte ik zonder problemen met Wampserver2.5 totdat zich een rare storing voordeed bij het opladen van de accu van mijn laptop. Daardoor? - wat er precies loos is, is onbekend - draait de laptop op accustroom erg traag maar op netstroom als een tierelier. Dat merkte ik in eerste instantie in Ubuntu, maar toen ik onder Windows10 mijn Wampserver startte, verscheen de mededeling: "Kan geen verbinding maken. Firefox kan geen verbinding maken met de server op localhost. |Opnieuw proberen|" Dat laatste had geen effect. Ook kon ik phpMyAdmin niet bereiken.
Bij tweakers.net konden ze geen oorzaak of oplossing vinden, alleen de suggestie om Wampserver opnieuw te installeren. De oude was toch al stokoud, een nieuwe was op zijn plaats. Ik had al een backup van alle data en scripts (html en php), dus een nieuwe installatie was geen probleem. Echter, een goed werkende Wampserver 32bit vinden viel niet mee. Ik heb er drie geprobeerd en die ik nu heb is Wampserver3.3.0_x86 (via SourceForge). Bij de eerdere installaties mislukte de installatie door ontbrekende bestanden of de foutmelding van 'geen verbinding' bleef, o.a. doordat ik de oude Wampserver niet verwijderde met uninstall maar door gewoon de bestanden C:\wamp in de prullenbak te gooien.
Na de derde installatie kon ik de data terugzetten en aan de slag met het aanpassen van de scripts. Er verschenen namelijk diverse errors omdat ze geschreven waren met een oudere versie van php. Hulp hierbij had ik gezocht bij dit forum.
Tijdens dit bijwerken vloog de server er weer uit: "Kan geen verbinding maken. etc" Grrr. Vandaag echter werkte alles weer ineens zoals het hoort. Rarara. Ik had op aanraden van Ariën (zie topic https://www.phphulp.nl/php/forum/topic/warning-trying-to-access-array-offset-on-value-of-type-null/105029/ ) met CTRL+SHIFT+ESC gekeken of Apache/Wampserver actief was of niet.
En toen opeens deed ie het weer. De phpMyAdmin deed het weer, en als ik vanuit de homepage verder wilde gaan, kreeg ik de melding dat de gezochte pagina niet gevonden kon worden. Op zich een goed teken, want eerst kwamen alleen html-bestanden op mijn scherm te staan, maar zo gauw het een php-script was, kon Firefox geen verbinding maken. Nu was er dus wél verbinding, CTRL+SHIFT+ESC laat inderdaad Apache zien.

index.html - een spookbestand
Bij het installeren van de laatste Wampserver gebeurde er iets geks. Normaal staat de homepage - het startbestand - in de root (C:\wamp\ ). Na het installeren staat er dan het bestand index.php, maar toen ik de localhost startte stond daar ineens de startpagina van het project waaraan in werk/werkte: index.html. Huh??? Even kijken ... nee ... in C:\wamp\ stond index.php. Waar haalt Wampserver dan dat index.html vandaan???
Ik heb de scripts uit de backup geplakt in de C:\wamp\ en index.php vervangen door mijn eigen index.html. Test?? Ja, alles werkte, maar om te controleren wélke versie van homepage ik op het scherm kreeg, plaatste ik de datum in index.html. Opnieuw starten, en ... de datum stond niet op de startpagina. Kortom, naast de index.html in de backup en in C:\wamp\ is er nóg een index.html. Die komt telkens in de homepage, maar waar die staat, geen idee. Ik heb overal gezocht (windows laten zoeken in C:\ ... er kwam een hele lijst van index-en .. die er allemaal niets mee te maken hadden.
Wil ik nu - zoals gezegd - vanuit de startpagina doorklikken naar een php-bestand, dat komt de melding dat gezocht bestand niet gevonden kan worden. Logisch: index.html staat in een onbekende stad met een verkeerde plattegrond en kan dus de weg niet vinden.

Hoe verder?
Hopelijk blijft Apache actief en zien we de melding "geen verbinding" niet terug. Ik heb nog gedacht om de hele installatie over te doen - hopende dat uninstall ook het spookbestand vernietigd, nu heb ik meer voorkeur om uit te zoeken hoe het komt dat een verdwenen bestand toch actief blijft en waar zich dat dan kan bevinden. En hoe we het vervolgens kunnen deleten zodat Wampserver het gaat halen waar het hoort te zitten.
Gewijzigd op 17/10/2024 19:44:04 door Guus Wiegerinck
 
PHP hulp

PHP hulp

18/10/2024 05:24:08
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

17/10/2024 22:24:23
Quote Anchor link
Het probleem van de accustroom heeft waarschijnlijk met de performanceinstellingen van Windows te maken. Die kan je aanpassen als je op je accu draait, zodat je stroom kan besparen. maar dat probleem was al van een tijdje geleden. Ik geloof zelf niet dat dit een verband heeft met je Apache probleem.

Ik zie wel dat je Wampserver2.5 gebruikt, en die is behoorlijk oud. Misschien wordt het gewoonweg niet meer door Windows ondersteund, waardoor het opeens niet meer werkte. Ik ben benieuwd welke PHP je draait, want tegenwoordig zou je minimaal PHP 8.3 moeten gebruiken, schrijft de ondersteuningstijdlijn voor. Maar PHP 5 is al zo oud dat ik mij kan indenken dat die ondersteuning zichtbaar wegvalt.

Ik raad aan om eens XAMPP van Apachefriends te proberen. Die is best actueel, en werkt voortreffelijk met een handig Control Panel. Zorg wel eerst ervoor dat je alle resten van Apache, PHP en MySQL netjes wegveegt, en die services ook netjes verwijderd.
Gewijzigd op 17/10/2024 22:25:02 door - Ariën -
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.