Wat verwacht jij van een stagiair?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

E vH

E vH

07/01/2015 10:24:16
Quote Anchor link
Goedemorgen allemaal,

Binnenkort wil ik een vacature plaatsen voor een stagiair, echter heb ik nog nooit een stageplaats geboden aan een stagiair met als inhoud, development.

Wat moet je nou van een stagiair verwachten?
Als ik de gemiddelde "huiswerk" topics moet meten, dan is er weinig veranderd in de loop der jaren en dan zou ik haast denken, waar begin je aan.

Je zou kunnen denken:
Je weet wat je zoekt, je weet wat je wilt bereiken, kun je dit ook bieden, zijn er genoeg kansen voor de stagiair, enzovoort.
Maar wat verwacht een stagiair nou eigenlijk van een bedrijf / vacature?

Als je een paar diverse vacatures erbij zoekt, dan word er meestal gevraagd:
HBO denk niveau, kennis van php, mysql, css, js, html5, leuke informorele sfeer, veel vrijheid, eigen werkplek, noem maar op.

Maar WAT verwacht een stagiair er nou echt van, wat willen zij behalen?
Hebben jullie deze antwoorden wel eens voorbij zien komen?
Of hebben jullie dit soort trajecten wel eens doorlopen?
Hoe kritisch moet je eigenlijk zijn, het zijn eigenlijk beginners, lopen al vrij snel vast, tot in hoeverre moet je hun door dit traject heen begeleiden.


In mijn tijd, waren er geen stageplekken, dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal d.m.v. eigen ervaring.

Iemand hier toevallig ervaring mee of een bepaalde mening hierover?
 
PHP hulp

PHP hulp

08/09/2024 02:32:39
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

07/01/2015 10:40:38
Quote Anchor link
Vaak begint het omgekeerd: vanuit een opleiding worden bepaalde eisen gesteld aan de stageplaats, bijvoorbeeld leerdoelen. Meestal kun je dan wel een stage invullen (of bijstellen) in overleg met een vakdocent, studiebegeleider of coach van de opleiding.

Heb je dit eenmaal goed op de rails gezet, dan kun je ook met een opleidingsinstituut afspreken dat je bijvoorbeeld jaarlijks meerdere keren op vergelijkbare wijze stageplaatsen invult. Dan wordt het dus meer een samenwerkingsverband in plaats van incidenteel extra "handjes" op een project zetten.
 
E vH

E vH

07/01/2015 11:04:28
Quote Anchor link
Hoi Ward,

Bedankt voor je snelle reactie.

Mij is bekend dat er met scholen een traject wordt gestart en dat deze invulling krijgt.

In de praktijk, merk ik zelf, dat ik vrij eigenwijs ben, een leerling erg vrij laat, wel conform de eisen / doelen van een school.

Het gaat mij niet om de "handjes", want als ik dit traject opstart weet ik dat het mij meer tijd en geld gaat kosten dan dat het mij gaat opleveren op korte duur.

Vandaar ook de vraag, of er iemand bekend is met dit traject, wat men mag verwachten van elkaar en in hoeverre moet je iemand begeleiden.
Scholen lopen, als je het mij vraagt, toch best wel achter.
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

07/01/2015 11:23:56
Quote Anchor link
Het hangt dan, denk ik, vooral toch van het type stage af.

Moet de developer een werkend stuk software opleveren?

Of moet de developer in ruimere zin aan het vak proeven en meelopen met klantbezoeken, teamvergaderingen, het opstellen van specs, het schrijven van documentatie, het afhandelen van tickets voor bugfixes, enzovoort?

Beide lijken mij héél nuttig als stage. Maar ze hebben een geheel andere insteek.

Voor het "huiswerkniveau" zou ik vriendelijk bedanken: dan ga je iemand eigenlijk gewoon een bijspijkercursus PHP zitten geven. En een manco vullen waar een opleiding kennelijk steken laat vallen. Maar zelfs dat is niet per se altijd "all bad": je kunt een goed opgeleide en creatieve webdesigner hebben die prachtige designs oplevert maar nog niets van PHP weet.
 

07/01/2015 15:01:18
Quote Anchor link
Stage is kut. De bedrijven zijn vaak uit op goedkope werknemers.
De scholen leren het je kut en geven je een dik boekwerk mee waardoor je altijd loopt te ploeteren met werk van school en van het stagebedrijf.

Mijn mening is dat je duidelijk boven water krijgt waar de stagiair aan moet voldoen vanuit school. Welke punten moeten zijn behandeld en wat moet hij aan het einde aantonen.
Op dat zou ik dan hem werk laten doen en zeker wat PHP bij spijkeren want op school leer je geen klote. Ben nu 3 jaar van school en op de werkvloer leer ik 10x zoveel dan op school.
 
John D

John D

07/01/2015 15:25:04
Quote Anchor link
Rickert Bombaklats op 07/01/2015 15:01:18:
Stage is kut. De bedrijven zijn vaak uit op goedkope werknemers.
De scholen leren het je kut en geven je een dik boekwerk mee waardoor je altijd loopt te ploeteren met werk van school en van het stagebedrijf.
Wat een flauwekul en ongepaste taal.
On topic: Wij hebben elk jaar twee stagiaires van dezelfde school (HBO). We verwachten een gemiddelde van 50% inzet en 50% leren, verslag maken, klooien en dergelijke. Vakgebied is altijd JAVA development op JBOSS applicatie servers en tegen Oracle databases. Vergoeding benadert minimumloon en de stagebegeleider (senior developer) heeft een halve dag per week begeleiding tot zijn beschikking. De php die we hebben is te weinig om stagiairs voor in te zetten.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

07/01/2015 15:46:40
Quote Anchor link
Lekkere 'kort door de bocht'-reactie, Rickert.

Als een stage 'kortaf uitermatige treurig' verloopt, dan ligt dat eerder aan het bedrijf. Ikzelf heb dit ook tien jaar geleden deels ervaren. Daarom is er op school gelukkig ook een stagebegeleider die je om advies kan vragen. En zijn gelukkig ook stages die wel leuk zijn en waar je wat leert, en alle vrijheid hebt om je stageopdracht af te ronden.
 

07/01/2015 16:15:27
Quote Anchor link
Kut is niet ongepast toch? Ik weet zeker dat 9 van de 10 er gek op is...

Maarja wat ik bij 3 stage bedrijven heb meegemaakt is dat er 0,0 wordt geleerd en je gewoon goedkope werkkracht bent.
En op school echt geen hol geleerd, ja Windows Servers waar ik geen flikker mee doe..
Maarja.. call me crazy
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

07/01/2015 16:16:58
Quote Anchor link
Rickert Bombaklats op 07/01/2015 16:15:27:
Kut is niet ongepast toch?

Is beter te verwoorden...
 
- Mark -

- Mark -

07/01/2015 16:18:39
Quote Anchor link
Hoeft niet, maar vaak wel ja. Naar mijn ervaring kun je beter bij een klein bedrijf stage lopen dan bij een groot bedrijf. Dat wil zeggen, als je iets wilt leren. Bij grote bedrijven ben je namelijk vaak niet meer dan een nummertje. Voordeel is wel dat je daar dan weer vaker betaalt krijgt. Kleinere bedrijven hebben daar vaak de armslag niet voor. Alles heeft dus zo zijn voor en nadelen.

Even voor de duidelijkheid. Ik heb in een andere richting (Elektricien) les en stage gevolgd , programmeren is niets meer dan een hobby voor me.

Of je als stagiair wel of niet iets leert op een stage ligt over het algemeen aan je collega's. Dit zijn eigenlijk je nieuwe leraren. De baas is over het algemeen niet zo van belang want daar heb je toch maar weinig mee van doen. Al is het wel zo dat hij of zij zijn werkgevers de tijd moet geven om jouw iets aan te leren. Een stagiair kost over het algemeen meer geld dan dat hij of zij oplevert. Althans, als je het beste met de stagiair voor hebt. Ga er ook niet van uit dat een werknemer van je iets sneller af krijgt als je hem of haar een stagiair mee geeft. Grote kans dat het zelfs wat langer duurt. Het kost namelijk meer tijd om een stagiair aan te sturen, vooral in het begin. Tevens is het vaak zo dat de persoon die de stagiair die dag begeleid zelf niet voluit kan werken omdat hij of zij een oogje op de stagiair moet houden. Ook is het zo dat niet iedereen geschikt is om een stagiair te begeleiden. Het kan best zo zijn dat de persoon met de meeste werk ervaring een belabberde leraar is. Vaak leven die gasten in hun eigen wereld en kunnen ze zich niet indenken in de denk wereld van de stagiair.

Vaak hoor je bedrijven klagen dat stagiaires geen zin hebben. Nee, vind je dat vreemd? Als je hun behandelt als niets meer dan een goedkope loonslaaf en het vuile werk laat opknappen. Natuurlijk moet je ze zeer zeker ook niet in de watten leggen, dat is niet de bedoeling. Probeer ze een zo authentiek mogelijke ervaring te bieden zodat ze erachter komen hoe het is om op die manier een belegde boterham te verdienen. Ze mogen best eens om de zoveel tijd in het diepen worden gegooid. Is zelfs niet eens zo verkeert. Ze mogen best wat zweten en wat stress voelen. Uiteindelijk zullen ze het toch echt ook zelf moeten doen. Maar het moet wel zo zijn dat als het echt helemaal niet lukt dat er hulp voor de stagiair klaar staat zodat de problemen kunnen worden opgelost. Als de Stagiair er op het eind van de dag/project maar wat van geleerd heeft. En als je ze zo nu en dan een rotklusje geeft dan waarderen ze het des te meer als ze het leukere werk te doen krijgen. Maar alles in verhouding natuurlijk.

Persoonlijk vond ik het altijd reuze irritant als ik een project niet tot het einde mocht meemaken. Uiteindelijk is het eindresultaat wat telt. Althans, dat is waar je als stagiair de meeste voldoening uit haalt. Laat ze dus zoveel mogelijk projecten meemaken van het begin tot het eind. Of zet ze bij een project dat vast dreigt te lopen zodat ze kunnen meedenken aan een oplossing.

En ja, het onderwijs hier in Nederland is ronduit bagger. Op de werkvloer leer je inderdaad 10x zoveel dan op school.
 

07/01/2015 16:19:24
Quote Anchor link
Snap ik, maar soms ben ik maar al te graag rebels. Ik leef niet echt volgens het boekje maar dat is terzijde.
Ik ben geen voorstander van het kudde-volk. Doch heb ik zeer zeker etiquette, maar die laat ik niet altijd zien. Thats just me :D
 
E vH

E vH

07/01/2015 16:36:55
Quote Anchor link
Beste Mark, bedankt voor je zeer uitgebreide reactie.
Ik kan mij in veel situaties wel indenken en daarom vind ik het ook belangrijk hoe de verhouding nou ook daadwerkelijk is met een leerling - lesstof - praktijk.



Rickert Bombaklats op 07/01/2015 16:15:27:
Maarja wat ik bij 3 stage bedrijven heb meegemaakt is dat er 0,0 wordt geleerd en je gewoon goedkope werkkracht bent.

Wat was jou inbreng hierin en in hoeverre was jou verwachting en die van hun?
Zeker als je al 3 stage bedrijven hebt gehad, zou ik eerder denken, ligt het niet aan jou..?

Rickert Bombaklats op 07/01/2015 16:15:27:
En op school echt geen hol geleerd, ja Windows Servers waar ik geen flikker mee doe..

Dat scholen achter lopen... kan ik me helemaal in vinden



- Mark - op 07/01/2015 16:18:39:
Het kost namelijk meer tijd om een stagiair aan te sturen, vooral in het begin.

Mee eens, er is altijd een verhouding ( althans als je het goed doet ;-) ) waarin die verhouding zich wel weer beloont, je zou het moeten merken halverwege de stage, dan zou de omslag zeker plaats moeten gaan vinden.

- Mark - op 07/01/2015 16:18:39:
Tevens is het vaak zo dat de persoon die de stagiair die dag begeleid zelf niet voluit kan werken omdat hij of zij een oogje op de stagiair moet houden

Van een applicatie ontwerper, niveau 4, mag je toch echt wel verwachten dat je geen oppas bent en dat deze zelfstandig kunnen werken?
( even loonslaven / handjes vergeten... dat houd het positiever :))


- Mark - op 07/01/2015 16:18:39:
Vaak leven die gasten in hun eigen wereld en kunnen ze zich niet indenken in de denk wereld van de stagiair.

Heb je wel is met een ICT-er gesproken ;-).. een programmeur komt vrij dichtbij...
Vandaar de vraagstelling ;-)

- Mark - op 07/01/2015 16:18:39:
Persoonlijk vond ik het altijd reuze irritant als ik een project niet tot het einde mocht meemaken. Uiteindelijk is het eindresultaat wat telt. Althans, dat is waar je als stagiair de meeste voldoening uit haalt.

Te groot project en te weinig tijd? Of te weinig kennis/begeleiding en daardoor vertraging?
Gewijzigd op 07/01/2015 16:40:53 door E vH
 
Bas M

Bas M

07/01/2015 17:41:35
Quote Anchor link
Ik heb ook nog wel een tip.

Ik heb meerdere stage's gelopen, en eigenlijk vielen ze allemaal tegen. Wat ik verwachtte van de stageplek was dat ze mij wat kennis bij zouden brengen, en me iets lieten doen waarmee ik zou kunnen bijdragen aan het bedrijf. Echter waren al mijn stageplekken helaas plekken waar ik altijd 'moest leren', ga maar jQuery tutorials doen, ga maar PHP tutorials doen.

Geef zo'n jongen of meid de kans dat ze wat leren binnen je bedrijf, de meeste zijn verstandig (niveau 4) en hebben ook wel het een en ander aan kennis. echter staan de niveau 4 opleidingen (of lager) er wel om bekend dat ze vrij weinig vanuit school meekrijgen kwa kennis, het hangt dus echt af wat je stagiair in zijn / haar vrije tijd zelf doet. Applicatieontwikkelaars doen vrijwel alleen maar documentatie op school. Mediavormgevers programmeren ook nog redelijk wat voor projecten.

Dit is mijn ervaring, zowel op scholen als op stageplaatsen. Hoop dat je er wat aan hebt.
 
E vH

E vH

07/01/2015 18:05:29
Quote Anchor link
Hoi Bas,

Thanks voor je input! Hier kan ik zeker wat mee!
 
- Mark -

- Mark -

07/01/2015 18:54:10
Quote Anchor link
De ene ITC-er is de andere niet. Hetzelfde geld voor elk beroep. Bij sommige personen valt het kwartje gewoon veel sneller dan wat ik als normaal zou willen bestempelen. Als ik met mijn ouders over zoiets praat dan hebben ze ook zo iets van spreek eens Nederlands. Niet dat ik zo veel ervaring heb, maar ten opzichte van hun is het verschil gewoon te groot. Hetzelfde geld voor je stagiair en je Nr. 1 werknemer. Niets ten nadele van de stagiair of de getalenteerde werknemer, maar naar mijn ervaring werkt dat niet zo goed. Voor afwisseling is het natuurlijk wel goed. Als het kwartje dan uiteindelijk wel valt dan blijft het over het algemeen wel goed hangen. Dit soort personen zijn vaak heel goed om de kleine handigheidjes en weetjes over te brengen. Maar om iemand snel klaar te stomen? Nee, naar mijn mening niet de beste optie. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Hier op het forum lopen ook een paar natuur talentjes rond. Voor hun zou het misschien een goed iets zijn maar ik denk dat voor het gross van de mensen averechts werkt.

Met een oogje in het zeil houden bedoelde ik niet zozeer een oppas maar iemand die de uiteindelijke verantwoordelijkheid heeft. Het kan toch niet zo zijn dat een stagiair de eind verantwoordelijkheid heeft voor een bepaald project of een gedeelte daarvan, of wel? Een gevoel van wat verantwoordelijkheid creëren is natuurlijk wel een goed iets. Het moet niet zo zijn dat de stagiair denk van ik gooi er met de pet heen want ik ben er toch niet verantwoordelijk voor. Laat de stagiair ook zijn of haar eigen gemaakte problemen oplossen. Tot op bepaalde hoogte natuurlijk.

Bij de bedrijven waar ik stage heb gelopen was het zo dat je werd ingezet waar je nodig was. Naar jouw opleidingstraject werd niet echt gekeken / niet interessant voor hun.

Het kan natuurlijk zijn dat ik een vertekend beeld heb van stage bedrijven. Ik heb in totaal bij een vijftal bedrijven stage gelopen. Het gross daarvan was niet veel soeps tot ronduit waardeloos. De ene gebruikte je gewoon als goedkope kracht terwijl de andere eigenlijk gewoon niet de tijd of kennis had om je iets bij te brengen. Bij 1 bedrijf heb ik twee keer stage gelopen en ben ik uiteindelijk ook blijven werken. Dat was ook het bedrijf waar ik het meeste geleerd heb. Maar dat kwam omdat daar een aantal zeer goede monteurs rondliepen die wisten wat ze deden. Ook een keer gezeten bij een bedrijf dat aan het reorganiseren was. Wat een #@%#$% stage was dat geweest als ik zelf niets verzonnen had om het wat interessanter te maken. Veel geleerd van mensen die zich eigenlijk niet met mij bezig hoefden te houden. Ook veel dingen buiten mijn vakgebied. Wat natuurlijk nooit kwaad kan. Heeft alleen mijn beoordeling geen goed gedaan. Maar als je meerdere weken alleen maar klein materiaal staat te sorteren dan heb je daar vroeg of laat ook schijt aan.

Ik kan me de reacties van Rickert Bombaklats daarom ook goed voorstellen. Ik heb geluk gehad met 1 a 2 stage plekken, anders had ik ook zo gereageerd. Natuurlijk zijn er goede and slechte stage bedrijven. Net zoals je goede en slechte stagiaires hebt. Als je goed zit zou ik er als stagiair er alles aan doen om er voor te zorgen dat je stage plaats een baan word. Zo niet, maak je uren vol en trek je er niet te veel van aan. Doen hun ook niet. Anders om ook natuurlijk. Is de stagiair iemand die niet mee wil werken (LET OP! dit is niet hetzelfde als ervaring en kennis missen.) dan zou ik er als bedrijf zijnde ook niet te veel tijd in steken. Gevalletje geven en nemen.

De kloof van school naar werk is gewoon heel groot. De les stof is gewoon hopeloos ouderwets op veel punten.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.