XML accepteert geen ë maar wel &

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Danny von Gaal

Danny von Gaal

13/11/2015 16:39:17
Quote Anchor link
Ik heb vanuit php een RSS pagina aangemaakt die wordt gevuld met gegevens uit mijn database. Maar wanneer er in een bericht een & teken stond dan werkte mijn RSS pagina niet meer doordat dit een teken is dat xml zelf gebruikt.

Ik heb vervolgens htmlentities toegepast en hierdoor wordt & veranderd in & en toen werkte het ineens wel. Maar wanneer iemand nu een ë teken gebruikt wordt dat vertaald naar ë en werkt mijn RSS pagina weer niet.

Nou snap ik niet waarom & wel wordt toegestaan maar ë niet. Wanneer ik het teken ë zelf intyp dan werkt het wel. In allebei de htmlcodes zit een & en een ; maar het een werkt wel en de ander niet.

Weet iemand een oplossing?

PHP hulp

PHP hulp

03/04/2025 08:16:47

Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

13/11/2015 17:20:22
Quote Anchor link
Volgens mij dekt dit de lading wel.

Bepaalde karakters dienen ge-escaped te worden binnen XML, ofwel door de HTML-entiteit te gebruiken, ofwel door het data-deel binnen een tag te omvatten door <![CDATA[ ... ]]>.

Ivo P

Ivo P

13/11/2015 17:41:12
Quote Anchor link
had je niet htmlspecialchars() moeten hebben in plaats van htmlentities() ?

Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

13/11/2015 20:10:38
Quote Anchor link
Ivo P op 13/11/2015 17:41:12:
had je niet htmlspecialchars() moeten hebben in plaats van htmlentities() ?

Voor de karakters waar het in XML voor uit maakt (', ", &, <, >) doet dat er niet toe, htmlspecialchars() en htmlentities() werken in beide gevallen hetzelfde voor deze karakters.

Wat wèl uitmaakt is welke flags (en, hoe kon het ook anders, character encoding) je gebruikt.

Dit zou(den respectievelijk) ENT_QUOTES (en UTF-8) moeten zijn.

Danny von Gaal

Danny von Gaal

13/11/2015 22:31:11
Quote Anchor link
Bedankt voor die link ik ga hem ff gebruiken. Maar toch vind ik het raar dat de ene het wel doet en de ander een probleem geeft

Martin -

Martin -

14/11/2015 19:51:16
Quote Anchor link
Thomas van den Heuvel op 13/11/2015 20:10:38:
Voor de karakters waar het in XML voor uit maakt (', ", &, <, >) doet dat er niet toe, htmlspecialchars() en htmlentities() werken in beide gevallen hetzelfde voor deze karakters.

Klopt, maar het probleem gaat hier over het gebruik van ë en &euml;
Danny von Gaal op 13/11/2015 22:31:11:
Bedankt voor die link ik ga hem ff gebruiken. Maar toch vind ik het raar dat de ene het wel doet en de ander een probleem geeft

Het escapen van ë is helemaal niet nodig, dus ik snap eigenlijk niet waarom je die wilt escapen.

Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

14/11/2015 21:48:31
Quote Anchor link
Martin - op 14/11/2015 19:51:16:
Klopt, maar het probleem gaat hier over het gebruik van ë en &euml;

Klopt, maar er bestaat verwarring rondom het precieze gebruik.

Waarschijnlijk had 'ie in de XML feed &euml; staan, dus de HTML entity van ë, en dat mag niet, alle voorkomens (of ze nu zelf onderdeel uitmaken van een entiteit of niet) van ', ", >, < en & moeten of ge-escaped worden of in een CDATA blok staan. In de feed zou dus letterlijk &amp;euml; moeten staan, maar niet &euml;. Omdat &amp; vervolgens op je scherm getoond wordt als simpelweg "&" (je zult dus de bron moeten inzien om dit na te gaan), ontstond hier mogelijk (mede) verwarring door.

Niet toegestaan ("niet ge-escapete entiteiten"):
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
<description>H&euml;llo!</description>

Wel toegestaan ("ge-escapete entiteiten") met of zonder <![CDATA[ ... ]]> blok:
Code (php)
1
<description>H&amp;euml;llo!</description>

Wel toegestaan (al je data in CDATA):
Code (php)
1
<description><![CDATA[H&euml;llo!]]></description>

Wel toegestaan (geen entiteiten maar gewoon de exotische symbolen) met of zonder <![CDATA[ ... ]]> blok mits de character encoding van je data klopt:
Code (php)
1
<description>Hllo!</description>

edit, pvd gaan we weer, weer dezelfde bug.

<description>Hëllo!</description> mag wel dus.
Gewijzigd op 14/11/2015 21:54:30 door Thomas van den Heuvel

Danny von Gaal

Danny von Gaal

15/11/2015 19:43:42
Quote Anchor link
Martin - op 14/11/2015 19:51:16:
Het escapen van ë is helemaal niet nodig, dus ik snap eigenlijk niet waarom je die wilt escapen.

Van mij hoeft er helemaals omgezet te worden maar ik heb htmlentities toegepast doordat ik eerder een probleem had omdat een "&" teken er voor zorgde dat mijn RSS niet meer werkte. En wanneer ik &amp; had staan het wel werkte.

Htmlentities wordt meteen op alles toegepast dus zodoende ook die ë

Ivo P

Ivo P

15/11/2015 19:46:14
Quote Anchor link
en daarom dus niet htmlentities() gebruiken maar htmlspecialchars().

want die laatste laat je ë en á etc. met rust.

Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

15/11/2015 21:22:04
Quote Anchor link
Om precies de reden die Ivo aangeeft is htmlspecialchars() in het algemeen "beter", je loopt dan (o.a. in XML) minder snel tegen problemen aan.

Danny von Gaal

Danny von Gaal

15/11/2015 22:54:35
Quote Anchor link
Okee ik gebruik eigenlijk altijd htmlentities uit gewoonte wist dat verschil niet maar bedankt.
Dan ga ik die toepassen en kijken of het dan wel werkt :)

Danny von Gaal

Danny von Gaal

19/11/2015 11:49:36
Quote Anchor link
Tot op heden heeft dit het probleem echt opgelost.
De special alfabetische tekens worden gewoon weergeven en alleen de tekens die problemen geven worden in html code geplaatst.

Bedankt want mijn RSS Feed geeft geen errors meer.
Gewijzigd op 19/11/2015 11:50:01 door Danny von Gaal

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.