zoekfuntie script

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Wouter

wouter

31/08/2005 17:56:00
Quote Anchor link
Hallo allemaal!

Om te beginnen wil ik melden dat ik een beginneling ben op het gebied van PHP(ik ken alleen de basisfuntie's). HTML en CSS gaan me al wel goed af. Nu ben ik bezig met een site en zou ik graag een script hebben wat het volgende kan (als dit wel mogelijk is):

Mensen kunnen op de ene pagina via een formulier een bepaalde categorie selecteren en ook een bepaalde locatie.(laten we zeggen: voor restaurants)

Nu wil ik gewoon een aparte pagina maken voor elk restaurant en wil ik bijvoorbeeld in het begin van het script voor dat bepaald restaurant toekennen dat de categorie bijvoorbeeld "vis" is en de locatie "amsterdam".

Als men dan zoekt naar "vis" en "amsterdam" dat men dan een index-pagina krijgt met alle restaurants die die eigenschappen hebben en dat je dan middels klikken doorgelinkt wordt naar het betreffend restaurant.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Als iets onduidelijk is moet je het maar even melden.

Ik hoop dat jullie iets met dit verhaal kunnen.

Alvast hartelijk dank!!!!
MVG,
Wouter

PHP hulp

PHP hulp

15/01/2025 07:13:57

Han eev

Han eev

31/08/2005 18:54:00
Quote Anchor link
Zorg zelf eerst iets voor iets dan kunnen wij je met de fouten helpen!

Jan Koehoorn

Jan Koehoorn

31/08/2005 20:35:00
Quote Anchor link
Behalve PHP moet je dan ook met MySql aan de gang.

Grove werkwijze:

1) MySql database maken en een tabel maken met alle eigenschappen van alle restaurants er in.
2) Via een formulier en PHP kunnen mensen dan in de database zoeken en kun je een resultatenpagina genereren
3) Als mensen in de resultatenpagina op een link klikken, komen ze op het betreffende restaurant schrijf je. Je hoeft echter niet voor elk restaurant een aparte pagina te gaan maken. Je kunt bijvoorbeeld in de hyperinks van de resultatenpagina een ID opnemen waardoor het goede restaurant getoond wordt als de bezoeker op een link klikt.

De URL van de restaurantpagina ziet er dan bijv zo uit:

http://www.mijnpagina.nl/restaurant.php?id=3

Als je het zo doet kun je ook weer via PHP de juiste gegevens uit de MySql database halen.

Wouter

wouter

01/09/2005 16:20:00
Quote Anchor link
Bedankt voor de reacties. Ik weet nu hoe het er een beetje uit moet zien. Ik heb nu in ieder geval een begin. Ik zal aan het werk gaan en jullie laten weten hoe het staat. Natuurlij kzijn kant-en-klare scripts altijd welkom ;)

01/09/2005 16:34:00
Quote Anchor link
Dus in het kort een opzetje

TABEL restaurant
restaurantnr
restaurantnaam
categorienr
locatienr

TABEL categorie
categorienr
categorienaam

TABEL locatie
locatienr
locatienaam

LET OP! Het bovenstaande is dat een restaurant 1 categorie en 1 locatie heeft.

Wat je doet met php is:
Je maakt in HTML de <SELECT name="categorienr"......></SELECT> en deze vul je met de gegevens in de tabel categorie.
Dus <option value="21">Vis</option>

Als de gebruiker selecteert op "Vis" moet je de tabel restaurant afgaan met het categorienr van de vis (hierboven is dat nummer 21).

Ditzelfde doe je met locatie.

Dus je selectiequery waarmee je filtert ziet er dan zo uit:
SELECT restaurantnr, restaurantnaam
FROM restaurant
WHERE categorienr = '.$_POST['categorienr'].'
AND locatienr = '.$_POST['locatienr'].'
ORDER BY restaurantnaam;

Let op! Ik denk hier niet aan beveiliging, alleen aan functionaliteit.

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.