Handleiding plaatsen site reviews
Om zinnig commentaar op je site te geven is het handig dat je een paar dingen aangeeft. Het gaat namelijk om kritiek die je hebt op een site, en om zinnig kritiek te krijgen, is het handig dat je in je post een paar dingen aangeeft:
[1] Wat is de reden van je site (waarom maak je je site, en wat wil je ermee bereiken?
Als je dit aangeeft kunnen de reviewers tips geven hoe je je lay-out of visueel beter/anders/zinniger kan inrichten.
[2] Wat heb je tot nu toe gedaan aan je site?
Veel commentaar is van technische aard, en het is vaak onmogelijk om in een tussentijdse vraag om commentaar alles goed te hebben. Dit is niet erg, maar als je aangeeft wat je gedaan hebt of waar je overna gedacht hebt, kunnen de reviewers hier zinner kritiek op geven dan als je dit niet aangeeft.
Geef dus bijvoorbeeld aan hoe je je css geregeld hebt, welke delen php getest moeten worden en wat nog niet werkt.
[3] Wat doet het nog niet, en wil jenog wel maken?
Wat het niet doet zul je terug krijgen als commentaar, als je dit vermeld kunnen de reviewers hier aan denken
[4] Commentaar is niet altijd positief!
Ga volwassen om met kritiek. Je kunt (harde) kritiek krijgen op je site. Ga hier volwassen mee om, en ga niet klagen over degene die kritiek heeft. Wanneer je het niet eens bent met de kritiek kun je hier inhoudelijk over discussieren of de kritiek naast je neerleggen.
Wat afgeraden wordt is om te klagen over degene die kritiek heeft. Dit is vaak kinderachtig en overbodig. Verwacht wanneer je hier post kritiek, en ga er vanuit dat het niet positief kan zijn. Hier kun je van leren en van verbeteren. Je kan zelf harde kritiek ondervangen door aan te geven wat nog niet af is en wat je nog wil veranderen.
[5]Gebruik CSS in plaats van tabellen
Het gebruik van tabellen voor opmaak is in de html verknocht. Het is alleen not done om tabellen te gebruiken voor je lay-out. Ons advies is dan ook: gebruik CSS om de elementen van je site te positioneren. Het is even een avondje pielen en leren om het door te hebben, maar dan heb je opeens veel meer mogelijkheden, en is het een stuk netter opgelost.
Jan Koehoorn heeft een zeer goede reeks over het positioneren in CSS geschreven:
[1]CSS Positionering CSS
[2]CSS Shorthands
[3]CSS Liquid Lay-out
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Arend a
Ik denk dat je best van deze post een sticky post maakt.
Jap, gedaan
Is het niet slim om dit erbij te zetten, of beschikbaar te maken als je een nieuwe post maakt in het review forum?
Ik zou het ook leuk vinden als het een eis was dat je een lay-out met CSS maakt. Lay-outen met tabellen is echt niet meer van deze tijd.
Een kleine aanvulling nog:
Mocht er een member onderdeel op de site zijn, maak dan een test account aan, want ik ga me NIET aanmelden als iemand wil dat ik zijn/ haar site ga testen.
Edit:
typo
typo
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Robert Deiman
Maar ik vind het wel een goed idee, Jan, had jij geloof ik een paar goede tutorials geschreven over css ipv tables?
Weet je waar ik die kan vinden?
Groet,
Arend
Mooie uitleg ;-) Deze mag in de reeks top dingen van Ad-je
Arend schreef op 25.12.2006 00:01:
Hmm, misschien als een soort van faq dat we het van harte aanbevelen. Ikvind niet dat we het kunnen dwingen.
Maar ik vind het wel een goed idee, Jan, had jij geloof ik een paar goede tutorials geschreven over css ipv tables?
Groet,
Arend
Groet,
Arend
Maak die faq dan leesbaar of op zijn minst aanklikbaar wanneer iemand een nieuwe post doet in de site reviews. (neem aan dat dat dan ook wel gebeurt hoor, maar je weet maar nooit)
Robert: ik denk dat je mijn superpowers wat overschat ;)
Ik zei ook niet dat jij dat wel zou doen, maar ik neem aan dat Bas dit topic ook wel zou lezen ;)
Goed dat je dit hier neer zet Arend, is denk ik wel iets wat we kunnen gebruiken!