hoogste 3 getallen uit verschillende tabellen van database halen
Ik heb een database met 3 tabellen:
De 3 tabellen bevatten getallen. Nu zou ik willen de 3 hoogste getallen uit mijn database halen. Maar ik weet niet hoe.
Ik dacht dit te kunnen doen met MAX() maar het lukt me niet. Hieronder wat ik heb geprobeerd (maar dus niet werkt)
Weet iemand soms hoe dit wel moet?
Alvast bedabkt.
Hou het eenvoudig en maak 3 aparte queries die van iedere kolom de hoogste waarde opvragen. Lekker simpel en werkt prima.
LIMIT 3 heb je niet nodig, MAX() levert (per groep) maar 1 resultaat op.
Bestaat daar geen enkele methode voor?
Niels schreef op 07.12.2008 19:53:
Ik wil niet van elke kolom het hoogste getal weten. Ik wil enkel weten wat de 3 hoogste getallen in heel de database zijn.
En wat is het verschil?
Maar wat is het doel? Dit slaat op zijn minst helemaal nergens op, je gaat appels en peren met elkaar vergelijken.
1. Je hebt geld die je binnen krijgt via donaties deze worden opgeslagen in de rij "ontvangen"
2. Je hebt geld die je binnen krijgt via verkopen deze worden opgeslagen in de rij "verkopen"
3. je hebt geld die terug weggaat door uitgaven deze worden opgeslagen in de rij "uitgaven"
Nu wil ik weten waaraan de 3 hoogste bedragen besteed zijn (is het hoogste getal een donatie/verkoop/uitgave). Dus moet ik weten wat de 3 hoogste getallen in de database zijn en in welke rij ze zich bevinden.
Dit had ik willen bereiken. Maar daar bestaat dus blijkbaar geen functie voor. Dat weet ik dan ook weer.
Bedankt voor de reacties.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Niels