hoogste 3 getallen uit verschillende tabellen van database halen

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Niels

Niels

07/12/2008 19:33:00
Quote Anchor link
Hey,

Ik heb een database met 3 tabellen:

De 3 tabellen bevatten getallen. Nu zou ik willen de 3 hoogste getallen uit mijn database halen. Maar ik weet niet hoe.

Ik dacht dit te kunnen doen met MAX() maar het lukt me niet. Hieronder wat ik heb geprobeerd (maar dus niet werkt)

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
<?php
SELECT MAX(ontvangen), MAX(uitgaven), MAX(verdiensten) FROM  gegevens  LIMIT 3
?>


Weet iemand soms hoe dit wel moet?

Alvast bedabkt.
 
PHP hulp

PHP hulp

17/05/2024 04:26:25
 
Frank -

Frank -

07/12/2008 19:43:00
Quote Anchor link
Het klinkt alsof je van 3 totaal verschillende en niet gerelateerde waardes, de hoogste waarde wilt hebben. Daar heb je dan dus logischerwijs ook 3 (sub-) queries voor nodig.

Hou het eenvoudig en maak 3 aparte queries die van iedere kolom de hoogste waarde opvragen. Lekker simpel en werkt prima.

LIMIT 3 heb je niet nodig, MAX() levert (per groep) maar 1 resultaat op.
 
Niels

Niels

07/12/2008 19:53:00
Quote Anchor link
Ik wil niet van elke kolom het hoogste getal weten. Ik wil enkel weten wat de 3 hoogste getallen in heel de database zijn.

Bestaat daar geen enkele methode voor?
 
- SanThe -

- SanThe -

07/12/2008 20:00:00
Quote Anchor link
Niels schreef op 07.12.2008 19:53:
Ik wil niet van elke kolom het hoogste getal weten. Ik wil enkel weten wat de 3 hoogste getallen in heel de database zijn.

Bestaat daar geen enkele methode voor?

En wat is het verschil?
 
Frank -

Frank -

07/12/2008 20:01:00
Quote Anchor link
Nou, sterkte dan! Je mag dan een query op iedere kolom in je database loslaten en daar dan de hoogste waarde van nemen.

Maar wat is het doel? Dit slaat op zijn minst helemaal nergens op, je gaat appels en peren met elkaar vergelijken.
 
Niels

Niels

07/12/2008 20:10:00
Quote Anchor link
Het doel is het volgende:

1. Je hebt geld die je binnen krijgt via donaties deze worden opgeslagen in de rij "ontvangen"

2. Je hebt geld die je binnen krijgt via verkopen deze worden opgeslagen in de rij "verkopen"

3. je hebt geld die terug weggaat door uitgaven deze worden opgeslagen in de rij "uitgaven"

Nu wil ik weten waaraan de 3 hoogste bedragen besteed zijn (is het hoogste getal een donatie/verkoop/uitgave). Dus moet ik weten wat de 3 hoogste getallen in de database zijn en in welke rij ze zich bevinden.

Dit had ik willen bereiken. Maar daar bestaat dus blijkbaar geen functie voor. Dat weet ik dan ook weer.

Bedankt voor de reacties.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Niels
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.