Mail problemen
Het feit dat de mailserver zichzelf plwww03.localdomain noemt kan ook roet in het eten gooien. Dit is immers een ongeldige naam en dat verhoogt het risico dat zaken in de spambox belanden. Het is zaak dat de mailserver die je gebruikt genoemd wordt in het spf record (als dit nog niet gebeurt via de mx regel), maar dan nog moet de rest van de configuratie ook in orde zijn.
Je kan ook SMTP gebruiken met phpMailer....
Dat gaat je alleen niet verder helpen als je je SPF, DKIM etc niet correct opzet.
Dat klopt inderdaad, maar dat is wel makkelijker te debuggen.
hi Ben en - Ariën -. Behalve de eerder genoemde wijzigingen (voorgesteld door Ben) heb ik niets gewijzigd en de klant al helemaal niet, die weet net hoe hij een computer moet aanzetten. Dus de waardes voor SPF, DKIM etc stonden al zo
cantonamsterdam-nl.mail.protection.outlook.com
Aan deze URL zijn telkens 2 IP-adressen gekoppeld die allebei afwijken van het IP-adres van jouw server. Bovendien wisselt de samenstelling van deze 2 IP-adressen regelmatig. Zo zie ik al 3 verschillende IP-adressen voorbijkomen:
213.199.154.202
213.199.154.234
213.199.154.170
Het kan dus zijn dat dat voor problemen zorgt, bijv. omdat 1 van die IP-adressen niet wordt doorgelaten. Dat zou verklaren waarom de mail de ene keer wel doorkomt, en de andere keer niet.
Gewijzigd op 29/06/2017 11:16:13 door Ben van Velzen
Maar wat denk je? Geen resultaat.
spf.protection.213.75.21.21
v=spf1 include:213.75.21.21 -all
Volgens mij moet dit werken.
Gewijzigd op 29/06/2017 15:31:44 door - Ariën -
>> Volgens mij moet dit werken.
Volgens mij niet. Dat is een raar record, zou er werkelijk een TXT record genoemd staan op dat DNS adres met een geldige SPF string? v=spf1 include:spf.protection.outlook.com ip4:213.75.21.21 -all lijkt me alles af te vangen wat je zou willen.
Hou er ook rekening mee dat een wijziging niet direct tot effect leidt. Dit heeft alles te maken met de TTL van het record. Om deze reden wordt vaak tijdens tests de TTL verlaagd naar een minuut of 5, en wanneer alles blijkt te werken verhoogd naar de vorige waarde (24 uur is gebruikelijk).
Gewijzigd op 29/06/2017 16:19:13 door Ben van Velzen
Ik zou het volgende SPF instellen:
Code (php)
1
MIJNDOMEIN.NL TXT v=spf1 mx a ptr ip4:123.123.123.123/32 ip4:213.123.123.124/32 include:ANDERDOMEIN.NL include:DOMEIN2.NL include:DOMEIN3.NL include:DOMEIN4.NL ~all
MIJNDOMEIN.NL is het domeinnaam waar we DNS instellingen toepassen
mx == alle MX records van dit domein mogen mailen vanaf MIJNDOMEIN.NL
a == alle A records van dit domein mogen mailen vanaf MIJNDOMEIN.NL
ptr == alle subdomeinen van MIJNDOMEIN.NL mogen email vanaf MIJNDOMEIN.NL
ip4: == bevat ip adres in CIDR formaat welke ip-addressen vanaf MIJNDOMEIN.NL mag mailen, hier in dit voorbeeld heb ik 2 verschillende ip's opgegeven, hoeft niet.. uiteraard
include: == bevat domeinnamen welke vanaf MIJNDOMEIN.NL mag mailen
~all == wat moeten ontvangende servers doen van zenders welke niet voldoen aan bovenstaande, worden wel geaccepteerd maar gemarkeerd
~all kan ook : -all == weigeren / verwijderen of : ?all == mogelijk wel accepteren (ligt verder aan instellingen van ontvangende server)
Let op de ~all, -all of ?all zijn maar 'instructies' die geef aan de server die de SPF record opvraagd. Uiteindelijk bepaald de ontvanger zelf wat ie ermee doet.
Hopelijk gaat dit ietwat helpen.
Echter is zowiezo voor gmail DKIM nodig, een heel ander verhaal, waarvan ik eigenlijk denk dat je die niet kan instellen op je mailserver.
dit stukje betekend dat spf.protection.outlook.com mag emailen vanaf de server van de 'main A record' in de DNS
Gewijzigd op 30/06/2017 07:02:35 door Dennis WhoCares